در حال بارگذاری ...
  • تصویب طرح ویژه راهبردی توس در شورایعالی شهرسازی و معماری

    تصویب این طرح گام موثری در ارتقای جایگاه توس به عنوان مرکز فرهنگی ادب پارسی بوده و موجب ایجاد کیفیت فضایی ، کالبدی و اجتماعی در منطقه گردیده و بتواند در تحقق فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در راستای حفظ و احیای توس ، نقش خود را ایفا کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : در طرح ناحیه ای مشهد مصوب ۱۳۸۳ با هدف تعادل بخشی و توسعه متوازن در ناحیه مشهد پیشنهاد ایجاد شهر توس ، به عنوان قطب گردشگری فرهنگی _ تاریخی به تصویب رسید .

    ابک با اعلام این خبر گفت : در قالب طرح مجموعه شهری مشهد مصوب ۱۳۸۸ ، شهر پیشنهادی توس به عنوان مرکز حوزه تعادل بخش توس معرفی می‌شود .

    وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری ، قرارداد تهیه طرح ویژه راهبردی توس در ۲۵ مرداد ماه ۹۶ توسط اداره کل راه و شهرسازی منعقد شد ، افزود : در سال ۱۳۹۷ ، این طرح به تایید کمیسیون ماده ۵ رسید ؛ در اوایل سال ۱۳۹۸ پس از طرح در کارگروه امورزیربنایی و شهرسازی در  شورای برنامه ریزی و توسعه استان تصویب و جهت طی مراحل قانونی و تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ارسال شد .

    ابک اظهار کرد : یکی از مهمترین چالش‌های  این طرح حل موضوعات مرتبط با عرصه و حرائم شهر کهن توس بود که رایزنی های فراوانی را در سطح ملی با وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری می طلبید .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با بیان اینکه این طرح امروز با پیگیری مجدانه اداره کل و همکاران حوزه معاونت شهرسازی و معماری این اداره ، پس از برگزاری جلسات متعدد هماهنگی با وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و ۴ جلسه کمیته فنی شورایعالی با مساحت ۳۳۹۵هکتار  به تصویب نهایی شورایعالی شهرسازی و معماری رسید . پیش بینی سایت موزه در عرصه تاریخی و پیشبینی کاربری های فرهنگی در سایر عرصه های شهری در راستای تقویت نقش فرهنگی توس از نکات مهم این طرح است .

    وی تصریح کرد : همچنین در تهیه این طرح حفظ ویژگی های طبیعی بستر مانند مسیل ها ، مسیر درختان کهن موجود در منطقه ، حفظ و صیانت از باغات و اراضی کشاورزی ، احیای آثار تاریخی منطقه و پیش بینی ساختار شبکه معابر سبز و پیاده منطبق بر این ویژگی‌ها در راستای انسجام بخشی فضایی کالبدی  این عناصر ، ارتقای وضعیت ساکنین بافت های دارای سبقه روستایی با اتکا به گردشگری پویا مورد اهتمام ویژه قرار گرفته است .

    وی اظهار امیدواری کرد : تصویب این طرح گام موثری در ارتقای جایگاه توس به عنوان مرکز فرهنگی ادب پارسی بوده و موجب ایجاد کیفیت فضایی ، کالبدی و اجتماعی در منطقه گردیده و بتواند در تحقق فرمان تاریخی مقام معظم رهبری در راستای حفظ و احیای توس ، نقش خود را ایفا کند .




    مطالب مرتبط

    با توجه به رایزنی‌های انجام شده توافقات لازم با موقوفه در راستای تأمین خدمات عمومی انجام و بازنگری محدوده ناکارآمد به مساحت ۱۶۰ هکتار مورد تایید قرار گرفت .

    |

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    با پیگیری‌های صورت گرفته و همکاری شهرداری عسگران ، قطعه زمینی به مساحت هفت هزار مترمربع پس از اخذ مجوزهای لازم ، توسط راه و شهرسازی از شهرداری خریداری و جهت اجرای طرح نهضت ملی ساخت مسکن در این شهر پیش بینی شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی فراخوان جذب ایده رویداد توسعه نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم را منتشر و از علاقه مندان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان کاشان گفت : در جلسه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان ویژه بررسی موارد شهرستان کاشان ، طرح تفکیکی ...

    |

    نظرات کاربران