در حال بارگذاری ...
  • تقویت همکاری وزارت راه و شهرسازی با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

    با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های ذیربط ، نسخه پیش‌نویس اولیه تهیه و به نظرخواهی عمومی گذاشته شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان گفت : همکاری‌های بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ایجاد هماهنگی بین طرح کاداستر سه بعدی با سند جامع BIM-اطلاعات ساختمان ، توسعه می‌یابد .

    حامد مانی فر با اشاره به تدوین سند جامع بیم «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان-BIM » ، گفت : تدوین این سند بر پایه گزارشی که در سال ۹۷ از حوزه ساخت و ساز کشور به هیات وزیران ارسال شد و تصویب آن در هیات وزیران در تاریخ ۷ اسفند ۹۷،  برعهده وزارت راه و شهرسازی گذاشته شد .

    مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با تاکید بر اینکه از سال ۹۷ تاکنون تدوین پیش نویس سند مدل سازی اطلاعات ساختمان برعهده دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان قرار گرفت ، افزود : با برگزاری جلسات متعدد با دستگاه‌های ذیربط ، نسخه پیش‌نویس اولیه تهیه و به نظرخواهی عمومی گذاشته شد .

    مانی‌فر ضمن اشاره به این مطلب که صنعت ساختمان بیش از ۳۰ درصد از جریان اقتصادی کشور را به خود اختصاص می‌دهد ، یادآور شد : در برآوردی کلی ، سهم ۴۰ درصدی از سرمایه کشور در این صنعت ذخیره شده است . همچنین با توجه به چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ به عنوان یک کشور توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی ، علمی و فناوری در سطح منطقه و برخوردار از دانش پیشرفته ، توجه به موضوع BIM یکی از مهم ترین ابزارها و سیاست‌های در دست برنامه‌ریزی معاونت مسکن وساختمان وزارت راه و شهرسازی برای رونق بخشی هرچه بیشتر به صنعت ساخت و ساز است . با تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تامین اعتبارات مربوطه ، در حال برنامه‌ریزی و هماهنگی با سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص تدوین نسخه نهایی سند BIM هستیم .

    مانی‌فر توضیح داد : از آنجا که یکی از اساس‌ترین خروجی‌های فناوری BIM کاربرد آن در حوزه مدیریت زمین و املاک و دستیابی به شهر هوشمند است . به همین منظور با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در زمینه تبادل اطلاعات و همکاری‌های فی‌مابین ، مذاکراتی انجام شده که  اولین جلسه هماهنگی آن در امروز شنبه ۴مرداد ماه در محل آن سازمان و با حضور معاون ، مدیران کل ، کارشناسان و مشاور طرح کاداستر سه بعدی (Digital Twin) برگزار شد . مقرر شد تا تمهیدات لازم برای توسعه همکاری‌های آتی در این زمینه به عمل آید.

    گفتنی است ، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) که از آن به عنوان انقلاب چهارم صنعتی در عرصه ساختمان نیز نام برده می‌شود در جهان معاصر با رشد روزافزون در حال همه‌گیری است و کشورهای پیش‌رو و صنعتی و نیز کشورهای در حال توسعه به نحو روزافزون در یک رقابت جهانی کاربست سریع آن را در ابعاد ملی و منطقه ای در دستورکار خود قرار داده‌اند و بسیاری از صاحب نظران، آینده صنعت ساختمان را در گرو تحقق BIM می‌دانند .




    مطالب مرتبط

    رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

    |

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    اجرای قانون جامع حدنگار موسوم به (کاداستر) گامی مهم برای پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری بشمار می‌رود و دسترسی به اطلاعات زمین‌های ملی را آسان می‌کند ، در این راستا اخذ اسناد تک برگی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای اراضی دولتی در سطح شهرستان لنجان به اسناد تک برگ همسو با ...

    |

    دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

    |

    همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران