در حال بارگذاری ...

تشریح ریسک فرونشست زمین در پهنه‌های استانی و شهری ایران

بر مبنای مطالعات انجام شده از ۳۱ استان کشور در محدوده ۱۸ استان با خطر بالای فرونشست زمین گسترش یافته است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ریسک فرونشست زمین در پهنه های استانی و شهری را اعلام کرد و گفت : تهران و ۱۷ استان کشور در خطر بالای فرونشست زمین قرار دارند که علت آن خشکسالی‌های ممتد چندین ساله در کشور از یک سو و استحصال بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از سوی دیگر است .

علی بیت‌اللهی میزان فرونشست زمین را در استان‌ها و شهرهای کشور بر اساس آخرین مطالعاتی که انجام شده ، تشریح کرد و بر ضرورت کاهش ریسک این مخاطره ها که هم‌اکنون بسیاری از زیرساخت‌های شهری ، برون‌شهری ، راه‌ها و دیگر زیرساخت‌های کشور را تهدید می‌کند، تاکید کرد .

بیت‌اللهی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین آمار سرشماری کشور در ۳۱ استان ، جمعیتی برابر با ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر زندگی می‌کنند که این جمعیت در ۱۳ میلیون و ۵۹ هزار و ۵۲۲ واحد مسکونی دارای اسکلت و ۹ میلیون و ۷۰۲ هزار و۸۱۵ نفر در  واحدهای فاقد اسکلت زندگی می‌کنند ، گفت : استان تهران دارای بیشترین جمعیت و تراکم جمعیتی به دلیل قرار داشتن شهر تهران است .

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد : بر مبنای مطالعات انجام شده از ۳۱ استان کشور در محدوده ۱۸ استان با خطر بالای فرونشست زمین گسترش یافته است .

بر اساس اعلام بیت اللهی اسامی استان‌های دربردارنده پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین به ترتیب گسترش شامل اصفهان ، تهران ، کرمان ، خراسان رضوی ، البرز ، فارس ، یزد ، همدان ، مرکزی ، چهارمحال و بختیاری ، آذربایجان شرقی ، زنجان ، قم ، اردبیل ، کردستان ، آذربایجان غربی ، خراسان شمالی و کرمانشاه هستند . بر اساس مطالعات انجام شده ، استان اصفهان با ۳۱ شهر واقع بر پهنه‌های باخطر بالای فرونشست زمین در ردیف اول از نظر سکونتگاه‌های شهری است که بیشترین زون فرونشست را دارد و بعد از آن استان‌های تهران با ۳۰ شهر ، کرمان با ۲۵ و خراسان‌رضوی با ۲۴ شهر رتبه‌های بعدی را از منظر این مخاطره به خود اختصاص داده‌اند .

بیت‌اللهی ادامه داد : از نظر تعداد جمعیت شهری نیز استان‌های تهران ، خراسان‌رضوی ، اصفهان ، البرز ، کرمان و قم ، هرکدام با جمعیتی بالای یک میلیون نفر در ردیف استان‌های با ریسک جمعیتی بالای در معرض خطر فرونشست زمین ، قرار دارند .

وی با اشاره به اینکه علاوه بر تعداد جمعیتی که ویژگی مهمی در محاسبات ریسک است ، تعداد واحدهای مسکونی آسیب‌پذیر را از دیگر مشخصات اساسی در ریسک مخاطرات برشمرد و گفت : طبق آخرین آمار ، در میان محدوده‌های واقع بر پهنه‌های با خطر بالای فرونشست زمین ، شهرهای استان خراسان‌رضوی وضعیت نامطلوب‌تری نسبت به دیگر شهرها دارند . بعد از آن استان‌های تهران ، اصفهان ، یزد ، کرما، و قم دارای تعداد واحدهای مسکونی فاقد اسکلت بیشتری واقع بر پهنه‌های فرونشستی با خطر بالا هستند .

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی یادآور شد : از آنجاییکه واحدهای مسکونی فاقد اسکلت در مقابل واحدهای مسکونی دارای اسکلت ، آسیب‌پذیری بیشتری دارند و احتمال فروریزش آنها سریعتر است و در عین حال با دیگر مخاطرات همچون زلزله نیز مقاومت کمتری از خود نشان می‌دهند ، به همین دلیل ضرورت دارد تا واحدهای مسکونی همگی با مقاومت ساخته شده و علاوه بر قرارگیری در نقاط امن از نظر زون لرزه خیزی ، تلاش شود تا تمامی واحدهای مسکونی مقاوم‌سازی شده و دارای اسکلت شوند .




مطالب مرتبط

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

|

نظرات کاربران