در حال بارگذاری ...
  • طراحی سازه‌های بتنی متکی به آیین‌نامه‎های داخلی می‌شود

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اعلام خبر انتشار ویرایش جدید مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ؛ طراحی و اجرای ساختمان های بتنی و همچنین انتشار آیین نامه بتن ایران این اتفاق را برای جامعه مهندسی مهم برشمرد و گفت : از این به بعد ، طراحی سازه‌های بتنی به آیین‌نامه‌های داخلی متکی می‌شود .

    محمد شکرچی‌زاده از انتشار ویرایش جدید مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ؛ "طرح و اجرای ساختمان‌های بتنی" در اردیبهشت‌ماه امسال از سوی وزارت راه و شهرسازی و "آیین‌نامه بتن ایران - آبا" هفته گذشته از سوی سازمان برنامه  و بودجه خبر داد .

    انتشار ویرایش جدید مبحث ۹ مقررات ملی ساختمان ؛ «طراحی و اجرای ساختمان‎های بتنی» اردیبهشت امسال

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تدوین مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان در ابتدای دولت تدبیر و امید ، مجددا به مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی سپرده شده ، گفت : مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بکارگیری متخصصان تراز اول کشور از مشاوران و استادان و صاحب‌نظران ، کار تدوین ویرایش جدید مباحث و از جمله مبحث نهم را آغاز کرد . متعاقب آن ، سازمان برنامه هم طی قراردادی بازنگری آبا را که آخرین ویرایش آن مربوط به ١٨ سال قبل بود در سال ٩٣ به مرکز تحقیقات ، سپرد .

    شکرچی‌زاده توضیح داد : در گذشته این دو مدرک مهم مهندسی کشور که هر دو مربوط به طراحی سازه‌های بتنی بودند با هم تفاوت‌ها و بعضاً تناقضاتی داشتند و در نتیجه اغلب مهندسان طراح سازه‌های بتنی در کشور برای رهایی از سردرگمی به آیین‌نامه های خارجی مراجعه می‌کردند . ویرایش جدید این دو مجموعه که هر دو در مرکز تحقیقات انجام شده است ، با هم هماهنگ است و انتظار می‌رود روند طراحی ساز‌های بتنی در آینده با استفاده از این دو مرجع طراحی، متکی به آیین‌نامه‌های داخلی که هماهنگ با شرایط کشور و مصالح موجود در کشور و تجربیات داخلی است ، بهبود قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کند .

    به گفته شکرچی‌زاده ، با توجه به اینکه بیش از ٥٠ درصد ساختمانها در کشور بتنی هستند ، این اتفاق برای مهندسی عمران کشور ، رخداد مهمی محسوب می‌شود .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، از تلاش تمامی دست‌اندرکاران تدوین این دو مجموعه (طراحی و اجرای ساختمان های بتنی ؛ مبحث نهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه بتن ایران) و مقام عالی وزارت مجدداً به خاطر پشتیبانی از مرکز تحقیقات در انجام وظایف محوله قدردانی کنم .

    بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، اولین نسخه آیین‌نامه بتن ایران در سال ۱۳۷۰ (و بخش دوم آن در سال ۱۳۷۴) منتشر شد. در سال ۱۳۷۷ کمیته تدوین آیین‌نامه گسترش یافت و تعداد اعضای آن به ۲۶ نفر بالغ شدند . کمیته مزبور به دو زیر کمیته ، «مصالح و مسایل اجرایی» و «اصول تحلیل و طراحی» تقسیم و کار بازنگری را آغاز کردند. بر این اساس اولین تجدید نظر آبا در سال ۱۳۷۹ تصویب و از سال ۱۳۸۰ لازم اجرا شد ، همچنین به همراه تدوین آیین‌نامه ،‌ کار نگارش «واژه‌نامه بتن» و «تفسیر آیین نامه» نیز انجام شد که تفسیر بخش اول یک‌بار نیز در سال ۱۳۷۹ تجدید نظر شده‌ است.

    همچنین ، بعد از اولین بازنگری آبا که بیش از ۱۸ سال از آن می‌گذرد و با توجه به پیشرفت‌هایی که طی سال‌های اخیر در زمینه «فناوری بتن» و «تحلیل و طراحی» حاصل شده‌است و همچنین نیاز به اِعمال برخی اصلاحات ، نظام فنی و اجرایی کشور طی تفاهم‌نامه شماره ۳۸۷۴-۳۹-۹۳ مورخ ۲۵ تیر ۹۳ با تشکیل دبیرخانه دائمی آئین‌نامه بتن در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ،‌ کار بازنگری آن را به این مرکز واگذار کرد تا طی فرآیند نظرخواهی از کلیه صاحب‌نظران ، ‌متخصصان و دست‌اندرکاران این صنعت به تشکیل کمیته‌های دائمی ، فنی-اجرایی و هماهنگی اقدام کرده و بر اساس مدیریت کارگروه‌های تخصصی، نسبت به این مهّم اقدام کند .

    یادآور می‌شود ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، طی تفاهم‌نامه‌ای از سوی سازمان برنامه مسئولیت تهیه و تدوین ملحقات آبا را بر عهده گرفته است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، به‌ دنبال استقبال جامعه مهندسی از برگزاری دوره‌های آموزش الکترونیکی صرفه‌جویی در مصرف انرژی (مبحث نوزدهم مقررات ملی ...

    |

    در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی ...

    |

    ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

    |

    نظرات کاربران