در حال بارگذاری ...
  • تاکید بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود و جلوگیری از ساخت‌وساز در حریم گسل‌ها

    از نظر موقعیت جغرافیایی و تکتونیکی ، کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که پوسته زمین دائم در معرض فشارهای تکتونیکی است و همین موضوع منجر به تجمع انرژی در پوسته زمین و نهایت آزاد شدن انرژی نهفته در زمین و ایجاد زمین لرزه می‌شود . اگرچه خردلرزه‌ها می‌توانند انرژی ذخیره شده در زمین را آرام ، آزاد کنند تا منجر به زمین‌لرزه‌ای بزرگ نشود ، اما این موضوع حکم قطعی نیست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری با اعلام اینکه مخاطرات وقوع زلزله در کلانشهرها جدی است و نباید در سایه بحران کرونا بی اهمیت قلمداد شود از تلاش مرکز تحقیقات برای امسال و سال آینده به منظور خرید دستگاه‌های شتاب نگار جدید خبر داد .

    اسماعیل فرزانگان در خصوص لرزش‌های اخیر و توجه مسئولان به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر مخاطرات زلزله ، با اشاره به اینکه وقوع خردلرزه‌ها در کشور اتفاق عجیبی به شمار نمی‌رود و واقعیت زمین‌شناسی کشور است ، بر مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود تاکید کرد و گفت : تا زمانیکه ساختمان‌هایی روی گسل زلزله‌ها احداث شده‌اند و برخی از آنها نیز مقاومت لازم را در برابر زلزله ندارند ، مخاطرات زلزله نیز وجود دارد .

    رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری ادامه داد : از نظر موقعیت جغرافیایی و تکتونیکی ، کشور ما در منطقه‌ای قرار دارد که پوسته زمین دائم در معرض فشارهای تکتونیکی است و همین موضوع منجر به تجمع انرژی در پوسته زمین و نهایت آزاد شدن انرژی نهفته در زمین و ایجاد زمین لرزه می‌شود . اگرچه خردلرزه‌ها می‌توانند انرژی ذخیره شده در زمین را آرام ، آزاد کنند تا منجر به زمین‌لرزه‌ای بزرگ نشود ، اما این موضوع حکم قطعی نیست .

    وی یادآور شد : مدت‌هاست که در شرق استان تهران در منطقه دماوند خردلرزه‌هایی رخ می‌دهد که ناشی از عملکرد گسل موشه و یا گسل فیروزکوه است که نشان‌دهنده فعالیت این گسل‌هاست و هشداری است نسبت به اینکه وقوع این خردلرزه‌ها می‌تواند منجر به زلزله‌های بزرگتر شود .

    رییس شبکه ملی شتاب‌نگاری با اشاره به اینکه هم‌اکنون بحران کرونا، مشکلاتی را برای تمام کشورها و از جمله ایران ایجاد کرده و توجه‌ها به این مساله معطوف شده است ، تصریح کرد : مخاطره زلزله در کشور جدی است و این موضوع نباید تحت الشعاع دیگر بحران ها از جمله کرونا قرار بگیرد . وقوع خردلرزه‌ها ، هشداری است نسبت به اینکه همواره وقوع زلزله‌ای در کلانشهر تهران محتمل است که چنانچه رخ دهد منجر به فاجعه‌ای بزرگ در پایتخت خواهد شد . بنابراین ضرورت دارد تا آمادگی لازم را در مورد این رخداد احتمالی مدنظر قرار دهیم .

    فرزانگان در خصوص پیشنهادهای خود در خصوص خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار و نیاز کشور به آنها ، اعلام کرد : خرید دستگاه‌های شتاب‌نگار در حال حاضر همان مشکلاتی را دارد که کل خریدهای خارجی با آن مواجه هستند . موضوع تحریم‌ها و همچنین کشورهای محدود تولیدکننده دستگاه‌های شتاب‌نگار از جمله آنهاست . در عین حال با توجه به مشکلات موجود ، در طی سال های گذشته مرکز تحقیقات موفق شد بیش از ۵۶۰ دستگاه شتاب نگار خریداری کند و در برنامه است که اینکار برای امسال و سال آینده نیز رخ دهد . امسال از نظر بودجه تلاش های زیادی انجام شده تا منابع مالی آن تامین شود .

    وی تاکید کرد : مشکلات خریدهای خارجی نه تنها برای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی که سایر بخش های دولتی و حتی بخش های خصوصی نیز وجود دارد . مشکلاتی همچون انتقال پول و مسائلی مرتبط با تحریم ها که کمی کار را سخت کرده است . تمام تلاش خود را می کنیم تا این اقدامات هرچه سریعتر انجام شود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    نظرات کاربران