در حال بارگذاری ...
  • تسریع در روند رسیدگی و پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات

    با توجه به شرایط کنونی و مشکلات اقتصادی که مردم عزیز را گرفتار کرده‌ است، از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواستار این هستیم که با درک شرایط دشوار مردم ، در اعطای این تسهیلات مساعدت جدی به عمل آورند و اصل را بر سهولت انجام کار بگذارند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، قائم مقام بانک مرکزی خواستار تسریع در روند رسیدگی و پرداخت تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات شد .

    مشکلات اجرایی طرح اعطای تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات (کمک ودیعه مسکن) در نشستی در تاریخ ۲۶ مردادماه ۱۳۹۹ با حضور اکبر کمیجانی ، قائم مقام رییسکل بانک مرکزی ، محمود محمودزاده ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان بخش اعتباری بانک‌ها و موسسات اعتباری مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

    کمیجانی در این نشست با اشاره به گرانی‌ قیمت و اجاره مسکن و حمایت از مستأجران کم‌درآمد در شرایط دشوار اقتصادی تحمیل شده بر کشور گفت : با تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا مقرر شد به گروه‌های هدف و خانوارها در زمینه ودیعه مسکن مساعدت‌هایی انجام گیرد . بنابراین موضوع اعطای «تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات» از محل بخشی از منابع مالی اختصاص یافته از محل تلفیق منابع آزاد شده ناشی از کاهش نرخ ذخیره قانونی و منابع شبکه بانکی در جلسه مورخ ۱۱ مردادماه ۱۳۹۹ ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و تصویب شد . برای تهیه چارچوب اجرایی کار نیز تاکنون جلسات کارشناسی متعددی در این زمینه برگزار کرده‌ایم .

    وی ادامه داد : روز ۱۹ مردادماه توزیع بانکی در ۱۵ بانک کشور انجام و سهمیه استانی بانک‌ها در این زمینه تعیین و پس از هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی ، به همراه دستورالعمل طرح در روز ۲۱ مردادماه به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد .

    کمیجانی در خصوص وثایقی که در این طرح از متقاضیان اخذ خواهد شد ، گفت : برای تسریع در اعطای تسهیلات ، از متقاضیان وثایقی نظیر گواهی کسر از حقوق ، گواهی کسر از مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی یا سهام عدالت اخذ می‌شود و همچنین برای سقف تسهیلات بانکی مورد نظر ، اخذ سفته یا چک فرد متقاضی یا ضامن برای پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها در نظر گرفته شده است .

    قائم مقام بانک مرکزی تاکید کرد : با توجه به شرایط کنونی و مشکلات اقتصادی که مردم عزیز را گرفتار کرده‌ است، از بانک‌ها و موسسات اعتباری خواستار این هستیم که با درک شرایط دشوار مردم ، در اعطای این تسهیلات مساعدت جدی به عمل آورند و اصل را بر سهولت انجام کار بگذارند .

    مقام مسئول بانک مرکزی در پایان یادآور شد که در مرحله فعلی مهلت زمانی برای پایان این طرح ، انتهای شهریور ماه در نظر گرفته شده است و چنانچه ضرورت داشته باشد ، قابلیت تمدید یک ماهه فراهم می‌شود .

    با عنایت به نکات و پیشنهادهای مطرح شده در جلسه ، توافق شد کارگروهی موارد پیشنهادی و اصلاحی را سریعاً بررسی کرده و اصلاحات لازم را در دستورالعمل اجرایی طرح ، اعمال و به بانک‌ها ابلاغ کند .

    همچنین در این نشست ، محمود محمود زاده ، معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، ضمن قدردانی از همکاری بانک مرکزی و شبکه بانکی در طرح تسهیلات مرابحه خرید کالا و خدمات ، گفت : از آنجا که زمان بندی در اجاره مسکن بسیار مهم است و سررسید بیشتر اجاره نامه‌ها در فصل تابستان است، اعطای این تسهیلات نیز باید در فصل تابستان انجام گیرد . در طرح اشاره شده بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از طریق پیامک ثبت‌نام کرده‌اند و ظرف کمتر از یک هفته پایش و کنترل اطلاعات انجام گرفته است . تاکنون ۲۶ هزار نفر به شبکه بانکی برای بهره‌مندی از این تسهیلات معرفی شده‌اند .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن از پرداخت تسهیلات کمک ودیعه مسکن به بیش از ۴۹۶ هزار متقاضی توسط بانک‌ها از محل تسهیلات ...

    |

    در خردادماه حجم معاملات مسکن در تهران ۱۴.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل افزایش پیدا کرد و از طرفی هم افزایش قیمت‌ها در تهران ۹.۷ درصد بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سخنگوی دولت با اشاره به رویکرد دولت دوازدهم در حوزه مسکن که خود را متولی ساخت مسکن نمی دانست ، گفت : با سیاست‌های دولت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش بانک جهانی ، بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران بوده است و این عدد به ...

    |

    همه الزامات ، دستورالعمل ها و آئین نامه های دفتر مقررات ملی ساختمان و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان در اجرای طرح ملی نهضت مسکن به صورت کامل رعایت می شود . در ۲۹ شهر استان اردبیل تعداد ۳۶ هزار و ۵۱۰ متقاضی نهضت ملی مسکن تایید نهایی شده و از این تعداد ۲۹ هزار و ۴۴ متقاضی ...

    |

    نظرات کاربران