در حال بارگذاری ...

تکمیل ۹۲ درصد واحدهای مسکن مهر کشور تاکنون

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، قائم‌‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر از تکمیل ۹۲ درصد واحدهای مسکن مهر کشور تاکنون خبر داد و گفت : تکمیل ۱۰ هزار واحد نیز به دلیل همراهی نکردن بانک‌ها ، معطل مانده است .

احمد اصغری مهرآبادی به تشریح آخرین وضعیت این طرح در کشور پرداخت و با بیان اینکه ، مجموع واحدهای مسکن مهر کشور دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد است ، گفت : ۵۵۰ هزار واحد از این تعداد ، در قالب تفاهمنامه سه‌جانبه و ۵۴۰ هزار واحد نیز توسط تعاونی‌های مسکن احداث شده و یا در حال تکمیل است . همچنین ۲۶۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده و ۸۵۰ هزار واحد نیز تحت‌عنوان طرح خودمالکی ساخته شده است .

تکمیل دو میلیون و ۴۰ هزار واحد مسکن مهر تاکنون

او افزود : از مجموع دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور، تاکنون دو میلیون و ۴۰ هزار واحد تکمیل شده است ؛ حدود ۱۱۰ هزار واحد دارای معارض و در مراجع قضایی دارای پرونده است؛ تعدادی از واحدها نیز فاقد متقاضی است که بخشی از آن‌ها به دیگر طرح‌های مسکن انتقال داده می‌شوند . در این بخش با توجه به محدودیت منابع مالی مسکن مهر، از فرصت استفاده کرده‌ایم و با انتقال این واحدها به طرح اقدام ملی مسکن ، از منابع این طرح برای تکمیل واحدهای باقی‌مانده استفاده می‌کنیم .

خارج کردن واحدهای راکد از طرح مسکن مهر

مهرآبادی ادامه داد : بخشی از واحدها نیز راکد هستند و پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد دارند؛ این واحدها را از طرح مسکن مهر خارج کرده‌ایم و از سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت عمران شهرهای جدید خواسته‌ایم از منابع داخلی خود برای تکمیل این واحدها استفاده کنند یا عرصه و اعیان آن‌ها را بفروشند ؛ بخشی اندکی از واحدهای باقی‌مانده نیز مربوط به واحدهایی است که به‌صورت خودمالک ساخته می‌شوند و در صورت نیاز این واحدها به تسهیلات دولتی از آنها حمایت خواهیم کرد .

مجموع واحدهای باقی‌مانده ، ۵۵۰۰۰ واحد

او مجموع واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر در کشور را حدود ۵۵ هزار واحد خواند و گفت : یکی از مشکلات عمده در تکمیل این واحدها ، این است که جز بانک مسکن، سایر بانک‌ها که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار موظف به پرداخت تسهیلات برای تکمیل واحدها بوده‌اند ، همراهی نمی‌کنند . بانک‌های ملی ، ملت ، رفاه کارگران ، تجارت و صادرات از جمله بانک‌هایی هستند که وام متمم ۳۰ به ۴۰ میلیون تومان را پرداخت نمی‌کنند ؛ در صورتی‌که شورای پول و اعتبار ، این موضوع را تصویب و بانک‌ها را مکلف به پرداخت این تسهیلات کرده است .

۱۰۰۰۰ هزار واحد نیمه‌تمام به دلیل عدم همراهی بانک‌ها

قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر عنوان کرد : اکنون حدود ۱۰ هزار واحد مسکن مهر به‌‌دلیل همراهی نکردن بانک‌های یادشده ، نیمه‌تمام هستند ؛ التبه پیگیری‌های لازم را از طریق بانک مرکزی انجام داده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم . یک مشکل دیگر که در این واحدها با آن روبروییم موضوع ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های غیرمستقیم است که ۱۵ هزار واحد مسکن مهر را درگیر کرده است . در این خصوص نیز پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم و خواستار اعطای سه تا ۶ ماه زمان برای تکمیل این واحدها هستیم . بدون احتساب این واحدها، حدود ۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام در کشور داریم که میانگین پیشرفتشان ۸۰ درصد است ؛ تاکنون پرونده مسکن مهر در ۱۲ استان و ۱۰ شهر جدید کشور بسته شده است . بیشتر واحدهای نیمه‌تمام در استان‌های تهران (پردیس و پرند) ، البرز (هشتگرد) ، خوزستان ، فارس و خراسان رضوی است . در سایر استان‌ها تعداد واحدهای باقی‌مانده ناچیز است . قطعا امسال واحدهای نیمه‌تمام مسکن مهر تکمیل می‌شود . بخش عمده این واحدها تا پایان آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد اما تحویل آن‌ها ، نیازمند همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو است . باید توجه داشت که ساخت واحد یک بخش از کار است و اصل موضوع تحویل واحد به مردم و مالکان است که نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف در تکمیل خدمات لازم است .

گفتنی است ، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تکمیل و به مردم تحویل شده است .




مطالب مرتبط

رسیدگی به محلات بافت ناکارآمد شهری با گونه تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی در شوشتر از جمله برنامه‌های بازآفرینی شهری در این شهرستان است . یکی از مشکلات مهم در حوزه تسهیلات بافت فرسوده نداشتن سند مالکیت متقاضیان در بافت ناکارآمد شهری است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان سمنان با حضور در سایت ۲۳ هکتاری نهضت ملی مسکن ، روند ساخت ۳۳۶ خانه یک طبقه حیاط دار جایگزین مسکن ...

|

هم اکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن در فرایند ساخت قرار گرفته است که بخشی از آنها تکمیل و تحویل شده و بخشی نیز در مراحل مختلف ساخت قرار دارد . در دولت سیزدهم ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای تولید مسکن تامین شده که نیمی از آنها شهری و نیم دیگر روستایی است .

|

تلاش کردیم تا هم زمان با جذب منابع و همچنین هزینه کرد منابع صندوق برای نهضت ملی مسکن برای ماه‌های پیش رو پیش‌بینی‌های مستمر داشته باشیم تا دچار محدودیت منابع نشویم .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سعید غفوری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری که با موضوع ارایه گزارشی از عملکرد ...

|

نظرات کاربران