در حال بارگذاری ...
  • لزوم تقویت همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و شهرداری‌ها برای تکمیل سامانه پایش انرژی

    در بیشتر کشورها ، انرژی و محیط‌زیست دو موضوع کاملا به هم پیوسته است . در این مورد نیز بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خود را تجهیز کرده است تا بتواند در این خصوص نیز هم پژوهش ها و هم خدماتی که لازم است را ارایه دهد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، از پیگیری ارایه شناسنامه مصرف انرژی برای ساختمان‌ها همزمان با راه‌اندازی سامانه پایش انرژی که به زودی رونمایی می‌شود ، خبر داد .

    بهروز کاری راه‌اندازی سامانه پایش انرژی و تکمیل آن را مستلزم تامین اعتبارات لازم و حمایت از آن به ویژه در دو سال ابتدایی راه‌اندازی برشمرد و گفت : موفقیت اجرای طرح مستلزم هماهنگی و تعامل با وزارتخانه‌های نیرو و نفت است تا اطلاعات مورد نیاز توسط آنها ارایه و سامانه تکمیل شود . چنانچه هماهنگی با دو وزارتخانه نیرو و نفت ، تنگاتنگ و مستمر باشد کار به سرعت تکمیل خواهد شد .

    رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تنها چالش موجود بر سر تکمیل اطلاعات سامانه پایش انرژی را اطلاعات شهرداری‌ها و پیچیدگی‌های آن در راه شناسایی ساختمان‌های پراهمیت در خصوص مصرف انرژی ، عنوان کرد .

    تدوین ، ویرایش و بازنگری مقررات ملی ساختمان در مرکز تحقیقات

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد : موضوع انرژی از جمله موضوعاتی است که سال‌ها درباره آن  در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، مطالعات و فعالیت‌هایی آغاز شده است . تدوین ، ویرایش و بازنگری مقررات بخشی از مطالعاتی است که در مرکز تحقیقات در حال انجام است ، موضوع کنترل کیفیت محصولات مرتبط با بهینه سازی مصرف انرژی از دیگر موضوعاتی است که سال هاست بر روی آن در حال مطالعه هستیم . در عین حال ، کنترل کیفیت و اعطای گواهی تایید محصولات از دیگر اقداماتی است که مرکز انجام می دهد . علاوه بر آن ، تلاش می کنیم با انجام پروژه های پایلوت و همکاری با سازمان های دیگر ، اطلاعات موجود را تکمیل و به روز رسانی کنیم .

    کنترل کیفیت و اعطای گواهی تایید کیفیت محصولات ساختمانی

    کاری همکاری سازمان ملی زمین و مسکن را با مرکز تحقیقات در خصوص برخی از پروژه‌های انبوه‌سازی موضوع بهینه‌سازی مصرف انرژی و پیاده سازی آن مثبت ارزیابی کرد و توضیح داد : در نظر است تا علاوه بر نظارت، فرهنگ‌سازی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی نیز انجام شود . موضوع انرژی یک  موضوع چندوجهی است و باید به تمامی وجوه آن همزمان پرداخت شود .

    وی بر واقعی کردن قیمت حامل‌های انرژی در ساختمان‌ها تاکید کرد و گفت : واقعی کردن مصرف انرژی باید از ساختمان‌های دولتی شروع شود تا انگیزه برای صرفه‌جویی ایجاد شود .

    ضرورت شناسایی ساختمان‌های موجود از نظر مصرف انرژی

    رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات لازمه موفقیت سامانه پایش انرژی را شناخت وضعیت موجود ساختمان‌های کشور عنوان کرد و گفت : شناخت وضع موجود ساختمان ها از نظر مصرف انرژی باید انجام شود . در عین حال ، طراحی انواع راهنماها و نرم افزارهای کمک طراحی به منظور بهره مندی مهندسان از آنها در شناسایی وضع موجود بسیار حائز اهمیت است و در برنامه انجام توسط مرکز قرار گرفته است .

    ارایه آموزش‌های لازم به مدرسان انرژی

    رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، موضوع آموزش مدرسان انرژی را از دیگر موضوعاتی برشمرد که مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر آن همت گماشته است .

    به گفته وی ، هم‌اکنون مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، روی آموزش مهندسان در حال همفکری است . در همین خصوص ، دوره پیش نیاز به اتمام رسیده و  دوره دیگری است از اواخر شهریور آغاز می‌شود . دوره دیگری نیز برای مدرسان نرم افزارهای شبیه سازهای انرژی ، آغاز شده است که این دوره نیز با هماهنگی هم نظام مهندسی و هم معاونت فناوری ریاست جمهوری پروژه ها پیگیری خواهد شد .

    توجه به محیط‌زیست در بهینه‌سازی مصرف انرژی

    کاری موضوع توجه به محیط زیست را از دیگر موضوعات مهم در خصوص مصرف انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی برشمرد و گفت : در بیشتر کشورها ، انرژی و محیط‌زیست دو موضوع کاملا به هم پیوسته است . در این مورد نیز بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خود را تجهیز کرده است تا بتواند در این خصوص نیز هم پژوهش ها و هم خدماتی که لازم است را ارایه دهد .

    رییس بخش انرژی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد : مرکز با همکاری سازمان ملی زمین و مسکن ، پروژه آماده‌سازی الگوی ارزیابی ساختمان‌های سبز را در دستور کار دارد . بدین‌معنا همانطور که در مبحث ۱۹ و در ویرایش جدید آن موضوع رتبه‌بندی انرژی و تمایز ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی مدنظر قرار گرفته است در خصوص شناسنامه انرژی ساختمان با همکاری شهرداری و سازمان نظام مهندسی موضوع در دست پیگیری است .




    مطالب مرتبط

    ۱۸ هزار هکتار زمین در مراحل تصویب داریم که این ارقام می‌تواند زمینه‌های ساخت مسکن را متحول کند . قبل از دولت سیزدهم اقداماتی جدی در زمینه مسکن صورت نگرفته بود؛ چرا که برنامه‌ای جدی‌ وجود نداشت و همین مسئله عقب ماندگی قابل توجهی در حوزه مسکن ایجاد کرده بود . 

    |

    سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیت‌المال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاش‌های همکاران‌مان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است .

    |

    در دولت سیزدهم توفیقات زیادی در بخش مسکن حاصل شده است . تاکنون بیش از ۴۸ هزار هکتار زمین به محدوده شهرها الحاق کردیم که این اقدام در دولت‌های قبلی بی‌سابقه بوده است .

    |

    تاکنون عملیات اجرایی بیش از ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار واحد مسکونی در کشور آغاز شده و این واحدها به محض تکمیل به متقاضیان تحویل داده خواهند شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، پروژه ۸۳۹ واحدی منازل سازمانی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور فرمانده کل ارتش ، معاون وزیر راه و شهرسازی ، ...

    |

    نظرات کاربران