در حال بارگذاری ...

ابلاغ ۱۰۰ هزار فقره وام نوسازی خودمالکی در سال جاری

در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار فقره وام نوسازی به‌صورت خودمالکی در سراسر کشور ابلاغ شده است . مبلغ این تسهیلات در شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر مانند خرم‌آباد ۵۰ میلیون تومان است که با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود ؛ همچنین ۵۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از ابلاغ ۱۰۰ هزار فقره وام نوسازی در سال جاری خبر داد .

مهدی عبوری که روز سه‌شنبه ، چهارم شهریورماه به‌‌‌منظور بازدید از پروژه‌های بازآفرینی و دیدار با مسئولان محلی به استان لرستان سفر کرده است ، در جمع خبرنگاران محلی به تشریح آخرین وضعیت بافت‌‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در کشور پرداخت و گفت : هم‌اکنون حدود ۱۴۸ هزار هکتار بافت فرسوده ، سکونتگاه غیررسمی و بافت تاریخی در کشور وجود دارد . پنج میلیون و ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در این بافت‌ها ساخته شده است و جمعیتی بالغ بر ۲۰ میلیون نفر در این بافت‌ها زندگی می‌کنند .

او ادامه داد : ۷۸۰ هزار خانوار در بافت تاریخی ، حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار در بافت فرسوده و سه میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در سکونتگاه‌های غیر رسمی زندگی می‌کنند .

ابلاغ ۱۰۰ هزار وام نوسازی خودمالکی در کشور

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این‌که دولت دوازدهم ، اهمیت ویژه‌ای برای بازآفرینی در محدوده‌های محلات هدف قائل است و در این راستا حمایت‌های خوبی از پروژه‌های بازآفرینی شهری انجام می‌دهد ، گفت : در سال جاری حدود ۱۰۰ هزار فقره وام نوسازی به‌صورت خودمالکی در سراسر کشور ابلاغ شده است . مبلغ این تسهیلات در شهرهای بالای ۲۵۰ هزار نفر مانند خرم‌آباد ۵۰ میلیون تومان است که با سود ۹ درصد به متقاضیان پرداخت می‌شود ؛ همچنین ۵۰ میلیون تومان دیگر با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد .

او با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده یادآوری کرد : این وام برای انبوه‌سازان صاحب‌‌صلاحیت حدود ۲۲۰ میلیون تومان است . همچنین صدور پروانه برای آن‌ها کاملا رایگان است ، هزینه‌های نظام مهندسی نیز از مرحله طراحی و نظارت بر اجرا مشمول ۵۰ درصد تخفیف می شود .

عقد تفاهم‌نامه‌ای برای بازسازی همزمان بافت تاریخی و مسکونی

عبوری با اشاره به بافت‌های تاریخی استان لرستان که در مجاورت بافت‌های مسکونی قرار دارند ، تصریح کرد : در ستاد ملی بازآفرینی فعالیت‌هایی را در این خصوص در دست اقدام داریم ، از جمله قرار است بین دستگاه‌های متولی این دو موضوع یعنی سازمان میراث فرهنگی ، ستاد گردشگری ، وزارت راه و شهرسازی ، سازمان برنامه و بودجه و وزارت کشور تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود تا کار بازسازی در اماکنی که بافت تاریخی و بافت مسکونی فرسوده همپوشانی دارد، به شکل همزمان انجام شود .

او با بیان این که در این خصوص پروژه‌هایی از قبل نیز آغاز شده است ، توضیح داد : این پروژه‌ها در قالب ستاد بازآفرینی شهرستان، ستاد بازآفرینی استان و مصوبات ستاد ملی بازآفرینی در دست اجراست ، هم اکنون در استان لرستان حدود ۵۰ میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم .

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در بازدید امروز چند پروژه را در دستور کار قرار دادیم ، اظهار کرد : امروز در شهر بروجرد از محله طباطبایی‌ها ، بازار قدیمی ، اراضی دشت لاله ، امامزاده جعفر ، دره غریب و خیابان‌های مرکزی شهر و محلاتی که به شکل مصوب ، هدف بازآفرینی شهری قرار گرفته اند بازدید کردیم.پروژه‌های خوبی با اولویت های زیربنایی ، روبنایی از قبیل احداث سرای محله ، سرانه ورزشی ، خانه بهداشت ، مدرسه و نیز توسعه فضای سبز در دستور کار قرار گرفته است .

او با اشاره به بازدیدش از خرم آباد نیز گفت : چند پروژه مهم از قبیل ساماندهی اطراف رودخانه کرگانه و تعریض ، توسعه و ایجاد خیابان‌های جدید در قلب شهر از جمله پروژه‌هایی است که امروز در جلسه با استاندار مطرح شد و تا دو هفته آینده در ستاد باز آفرینی به تصویب خواهد رسید .

گفتنی است در این سفر ، عباس گودرزی و فاطمه مقصودی ، نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی، معاون عمرانی استاندار ، فرماندار ، شهردار ، رییس شورای شهر ، مدیرکل میراث فرهنگی و مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان ، معاون وزیر راه و شهرسازی را همراهی می کردند .




مطالب مرتبط

در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

|

در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

|

با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

|

شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

|

بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

|

نظرات کاربران