در حال بارگذاری ...

نوسانات در بازار مسکن تحت تاثیر افزایش تقاضا ، تورم و کاهش ارزش پول ملی

نوسانات در بازارهای سرمایه ای و مسکن تحت تاثیر دو مولفه یعنی افزایش تقاضا و تورم و کاهش ارزش پول ملی است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت : رشد نجومی قیمت مسکن اخیرا ، سرمایه گذاران این بازار را به سود و ارزش افزوده قابل توجه رسانده ، اما وقتی رشد قیمتی مسکن ، با سایر بازارها مقایسه می شود ، این بازار کمتر از سایر بازارها تحت تاثیر نوسانات اقتصادی قرار گرفته است .

خشایار باقرپور با اشاره به ارتباط بین رشد بازارهای سرمایه‌ای و رشد قیمت مسکن گفت : بررسی نوسانات قیمتی در بازارهای مسکن و بازارهاى سرمایه ای ، نشان می‌دهد نسبت منطقی ، مشخص و معناداری بین نرخ رشد قیمت مسکن و نرخ رشد بقیه بازارهای سرمایه ای در بلندمدت وجود ندارد ، با این حال ، فرضیه قدیمی درباره نحوه اثرگذاری این بازارها بر یکدیگر را نمی‌توان رد کرد .

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران ، اثر گذاری بازار های سرمایه ای بر بازار مسکن را کمتر از اثر گذاری بازار مسکن بر بازارهای سرمایه ای  دانست و افزود : حجم و اندازه بازار مسکن ، بزرگتر از بقیه بازارهای سرمایه ای است .

وی افزود : نوسانات در بازارهای سرمایه ای و مسکن تحت تاثیر دو مولفه یعنی افزایش تقاضا و تورم و کاهش ارزش پول ملی است . در بازه زمانی یک سال گذشته ، رشد بسیار شدید پایه پولی و نقدینگی از یک سو ، تحریم ها و کاهش درآمدهای ارزی از سوی دیگر ، باعث رکود تورمى فعلی اقتصاد ایران شده و این به معنای رشد اقتصادی منفی توأم با تورم صعودی است‌ .

باقرپور ادامه داد : در حالت اول ، یعنی افزایش تقاضا ، ارتباط بین بازار مسکن و بازارهای سرمایه ای به حداقل خود می رسد و هر کدام از این بازارها ، ضمن افزایش تقاضا می توانند با رونق و افزایش قیمت روبرو شوند .

در حالت دوم ، یعنی کاهش ارزش پول ملی ، همه بازارهای سرمایه ای به دلیل تورم و افت ارزش پول ملی ، با افزایش قیمت روبرو خواهند شد . لذا ارتباط نوسانات ارزی که خود نشان از تورم نیز دارد ، ارتباط بیشتری با بازارهای دیگر سرمایه ای از جمله مسکن خواهد داشت .

وی افزود : در ٣ سال گذشته نرخ دلار با بیش از ٦٠٠ درصد رشد ، از ٤٠٠٠ تومان به ٢٥٠٠٠ تومان رسیده است . در همین مدت زمان مسکن هنوز ٦٠٠٪؜ رشد نداشته است و حدود ٣ تا ٤ برابر شده است . لذا هنوز مسکن جای رشد دارد . هر چند که عدم استطاعت مالی افراد در تحمل ارقام نجومی مسکن ، احتمالا ادامه این مسیر را متوقف کرده یا حداقل به تأخیر خواهد انداخت . از طرفی شاخص بورس هم از ٢ میلیون واحد به ١.٦ میلیون واحد رسیده است . تورم کالایی واقعی ، یعنی بهای قیمت خدمات و محصولات ، در این سال ها حدود ٤٠ تا ٥٠ درصد بوده است . تورم پولی یا ارزش پول ملی نیز ٦٠٠ درصد کاهش داشته است .

مدیرعامل اتحادیه‌ تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در انتها با اشاره به ارتباط بازار مسکن و بقیه ٤ بازار سرمایه ای یعنی بورس ، ارز ، طلا و بانک گفت : در آینده شاهد خواهیم بود که ارتباط مسکن با نرخ بهره بانکی معکوس ، ارتباط مسکن با نوسانات دلار و یورو مستقیم ، ارتباط مسکن با بورس مستقیم و کمتر از نوسانات دلار و یورو و ارتباط مسکن با طلا معکوس و کمتر از نرخ بهره است.




نظرات کاربران