در حال بارگذاری ...
  • اتصال ۱۳ بانک به سامانه پرداخت وام ودیعه مسکن

    عدم دریافت تسهیلات به خاطر مشکلات شخص است و به عنوان نمونه املاک تجاری معرفی کرده اند و مبلغ اجاره به مراتب کمتر از تسهیلات است. یا تاریخ عقد قرارداد برای سال گذشته است و مصوبات ستاد برای اجاره نامه های ۹۹ به بعد است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی از اتصال ۱۳ بانک به سامانه طراحی شده برای پرداخت وام ودیعه مسکن تا به امروز خبر داد و گفت : پرداخت وام ودیعه مسکن سرعت می‌گیرد .

    شهرزاد دانشمندی درباره دلایل تاخیر در پرداخت وام ودیعه مسکن ، گفت : سامانه قابل ثبت نام و اتصال به بانک ها حدود دو هقته است وصل شده یعنی بانک های ما حدود دو هفته است که امکان اتصال به این سامانه را پیدا کرده اند . دوم اینکه راهکارهایی برای بازپرداخت اقساط دیده شده یکی اینکه سود تسهیلات گرفته شود و اصل در آخر دوره . اساسا چنین سیستمی در نرم افزار بانک ها تعریف نشده بود ؛ بنابراین تا این نرم افزار تعریف و پیاده سازی شود در پذیرش متقاضیان تاخیر ایجاد شد .

    مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی اظهار داشت : امروز آماری که گرفتیم از ۱۵ بانک ۱۳ بانک نرم افزار را در سیستم ها اعمال کردند و از حدود ۱۸ هزار نفر پذیرش شده حدود ۱۰ هزار و ۲۷۰ نفر تسهیلات دریافت کرده اند و چون مشکل نرم افزاری بانک ها حل شد ، امید داریم از این به بعد پرداخت ها تسهیل شود .

    دانشمندی در خصوص برخی مباحث درباره سخت گیری بانک ها در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن ، اظهار داشت : به دلایل عنوان شده بانک ها تاکنون اصلا پذیرش نمی کردند و دوم اینکه بانک ها بر اساس مصوبات و دستورالعمل های مربوطه موظفند کلیه مدارک در سامانه ثبت شده را بررسی کنند و اگر خلاف است عودت دهند . متاسفانه مواردی دیده شده که ما از همکاران استعلام کردیم . اشخاصی به بانک ها در سامانه معرفی شدند که دارای تسهیلات جعاله یا مسکن هستند یعنی کسانی که خانه دار هستند و متعاقبا می خواهند دوباره وام ودیعه مسکن بگیرند. همچنین افرادی که فرم جیم آنها قرمز است و از تسهیلات مسکن دولتی استفاده کرده اند .

    مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد : سامانه ای داریم که با همکاران بانکی تبادل نظر می کنیم و آنلاین مشکلات را رفع می کنیم . کلا ۱۲۲ هزار نفر تاکنون به بانک ها معرفی شدند و بانک ها عملا پذیرش نکردند . ۱۷ هزار نفر تاکنون پذیرش شده اند و چون که بانک های بیشتری پذیرش را شروع کرده اند قطعا روند از این پس سریعتر خواهد بود ولی مشکلاتی که هست باعث عودت می شود و اخذ تسهیلات انجام نمی شود .

    دانشمندی خاطرنشان کرد : عدم دریافت تسهیلات به خاطر مشکلات شخص است و به عنوان نمونه املاک تجاری معرفی کرده اند و مبلغ اجاره به مراتب کمتر از تسهیلات است. یا تاریخ عقد قرارداد برای سال گذشته است و مصوبات ستاد برای اجاره نامه های ۹۹ به بعد است . همچنین قراردادها دارای کد رهگیری نیست و خوب است که اطلاع رسانی شود و کسانی با مدارک کامل بروند که تسریع شود و یا دیده شده مشاورین املاک با یک کد پستی چندین اجاره نامه را به بانک معرفی کرده اند . وزارت راه اساسا نمی تواند اسناد و مدارک را چک کند و افراد باید مستندات خود را در سامانه بارگذاری کنند و اینها را وزارتخانه به بانک عامل معرفی می کند و شعبه باید چک کند . خیلی ها به ما گفتند همسر از زن و یا برعکس خانه را اجاره کرده اند و انرژی بانک ها برای این امور صرف می شود و روند کُند می شود .

    مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی تصریح کرد : وثایقی که گفته شده گواهی کسر از حقوق ، گواهی کسر از مستمری خانوده های تحت پوشش سازمانه های حمایتی و اینها به تشخیص بانک است که بررسی کنند. سهام عدالت نوشته شده و بانک ها مایل هستند بگیرند ولی هنوز سازوکار آن در بورس برای وثیقه گیری ایجاد نشده و در تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی اخذ سفته یا چک با تشخیص بانک عامل و اجاره نامه و مدارک مورد نیاز باید در سامانه املاک ثبت باشد و بانک ها حتما باید مطابقت بدهند . اگر خلاف باشد عودت می دهند و تنها مستاجرین تحت پوشش کمیته امداد نیازی به اجاره نامه ندارند . پس از پذیرش متقاضی توسط بانک نیز اگر متقاضی مدارک را ارائه نکند رد درخواست می‌شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل حوزه وزارتی به تشریح جزئیات هجدهمین نشست شورای عالی مسکن و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پرداخت . ...

    |

    در خردادماه حجم معاملات مسکن در تهران ۱۴.۱ درصد نسبت به خردادماه سال قبل افزایش پیدا کرد و از طرفی هم افزایش قیمت‌ها در تهران ۹.۷ درصد بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سخنگوی دولت با اشاره به رویکرد دولت دوازدهم در حوزه مسکن که خود را متولی ساخت مسکن نمی دانست ، گفت : با سیاست‌های دولت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بانک مرکزی با بیان اینکه در سال ۲۰۲۳ بر اساس گزارش بانک جهانی ، بالاترین نرخ رشد متعلق به ایران بوده است و این عدد به ...

    |

    انتظار می‌رود تا در سال جدید تمامی بانک‌ها به‌ویژه بانک سامان در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته‌ باشند .

    |

    نظرات کاربران