در حال بارگذاری ...

ضرورت بازنگری ، اصلاح و تکمیل طرح وام ودیعه مسکن

واقعیت این است که یک آپارتمان ۷۰ متری در تهران حداقل ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل است و اگر دولت ۵۰ میلیون کمک کند ۲۰۰ میلیون تومان باقی می‌ماند که نرخ ماهانه آن ۶ میلیون تومان است که برای خانواده‌ها پرداخت آن مشکل است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت : طرح‌هایی مثل وام ودیعه مسکن ، ناموفق ، در بستر زمان به فراموشی سپرده می‌شوند . بنابراین باید مرتب بازنگری ، اصلاح و تکمیل شوند .

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران درباره وام ودیعه مسکن و وعده‌هایی که داده شده بود ، گفت : ایرادات شکلی در این طرح وجود دارد که مربوط به ضوابط دریافت وام است از جمله کد رهگیری یا اینکه مالکین همراهی نمی‌کنند یا املاک پایان کار ندارند و یا سند تک برگ ندارند .

وی در ادامه به مشکل ماهوی این طرح هم اشاره کرد و افزود : این طرح با نرخ اجاره تناسب ندارد چرا که  قیمت متوسط آپارتمان در شهر تهران بیش از ۲۳ میلیون تومان برای هر متر مربع است .

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران همچنین گفت : مبلغ سقف  وام ودیعه مسکن ۵۰ میلیون تومان است که به زحمت ۲۰ درصد هزینه اجاره‌بهای آپارتمان ۷۰ یا ۷۵ متری را پوشش می‌دهد .

کارشناس ارشد حوزه مسکن با تاکید بر اینکه این طرح غیرکارشناسی است و تنها تاثیرش ایجاد بار روانی در بازار و بالا رفتن کاذب قیمت‌هاست ، تصریح کرد : واقعیت این است که یک آپارتمان ۷۰ متری در تهران حداقل ۲۵۰ میلیون تومان رهن کامل است و اگر دولت ۵۰ میلیون کمک کند ۲۰۰ میلیون تومان باقی می‌ماند که نرخ ماهانه آن ۶ میلیون تومان است که برای خانواده‌ها پرداخت آن مشکل است .

باقرپور درباره راه حل‌های موجود هم یادآور شد : قطعا راهکار کوتاه‌مدت وجود دارد که همکاری دستگاه‌های پولی را می‌خواهد . نمونه موفق این کار در گرجستان انجام شده است . به این ترتیب که دولت وام رهن خانه می‌دهد و حدود ۴۰ درصد ارزش واقعی ملک را تامین می‌کند . وامی که پرداخت می‌شود اقساطش یک سوم اجاره آن ملک خواهد بود . راهکار دولت گرجستان به گونه ای بوده که به تدریج مشکل مردم برای  اجاره‌نشینی در حال رفع شدن است




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل حوزه وزارتی به تشریح جزئیات هجدهمین نشست شورای عالی مسکن و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم پرداخت . ...

|

انتظار می‌رود تا در سال جدید تمامی بانک‌ها به‌ویژه بانک سامان در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته‌ باشند .

|

قرار است وام ودیعه مسکن متقاضیان ساکن کلان‌شهرها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرهای کوچک نیز از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کند .

|

میزان تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان به حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله افزایش یافت و مستاجرینی که از تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون استفاده نکردند در اولویت برای دریافت تسهیلات بانکی مذکور هستند .

|

نظرات کاربران