در حال بارگذاری ...
  • آخرین روند بازسازی و برآورد خسارت دو زلزله رامیان و مراوه تپه در استان گلستان

    ارزیابی‌های خسارات و تخصیص اعتبار به زلزله‌زدگان به زودی تهیه و به دولت ارسال می‌شود تا بتوان برای جبران خسارت به زلزله‌زدگان گام برداشت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن گلستان آخرین روند بازسازی و برآورد خسارت دو زلزله رامیان و مراوه تپه در استان گلستان را اعلام کرد و در خصوص زلزله مراوه‌تپه از تخصیص ۱۰ میلیارد تومانی اعتبار از منابع داخلی بنیاد به بازسازی واحدهای زلزله‌زده خبر داد .

    سیدمحمد حسینی در خصوص ارزیابی‌ها ، برآورد خسارت زلزله مراوه‌تپه و روند بازسازی در آن منطقه، با اشاره به اینکه زلزله مراوه‌تپه ۵ مهر ساعت ۹:۱۶  با بزرگی ۵.۲ در ۲۱ کیلومتری آن شهر رخ داد ، گفت : بعد از وقوع زلزله ، حدود ۲۰ روستا و شهر مراوه تپه اعلام خسارت کردند . در عین حال بعد از رخداد زلزله به همراه مدیرکل مدیریت بحران در منطقه زلزله‌زده حاضر شدیم و کار ارزیابی با ۱۰ تیم متخصص آغاز شد . خسارت به ۲۵۰ واحد مسکونی در سطح روستا ثبت شده است که حدود ۵۵ درصد خسارت‌ها مربوط به بازسازی واحدهای مسکونی غیرمقاوم و خشتی و گلی است و حدود ۴۵ درصد نیاز به تعمیرات دارد .

    حسینی با اشاره به اینکه این زمین‌لرزه حدود ۱۰ پس‌لرزه داشت از آغاز احداث اولین واحد تخریبی مراوه تپه روز گذشته ۶ مهر با حضور استاندار خبر داد و گفت : ۱۰ میلیارد تومان از منابع داخلی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با دستور مهندس تابش رییس بنیاد مسکن به آغاز بازسازی‌های سیل مراوه تپه ، تخصیص یافته است . تمامی آسیب‌دیدگان زلزله مراوه‌تپه با مراجعه به بنیاد مسکن استان، تشکیل پرونده بدهند تا به مرور بعد از تصویب تسهیلات زلزله منطقه در دولت ، پرداخت تسهیلات به آنها آغاز شود . 

    حسینی در عین حال خاطرنشان کرد : ارزیابی‌های خسارات و تخصیص اعتبار به زلزله‌زدگان به زودی تهیه و به دولت ارسال می‌شود تا بتوان برای جبران خسارت به زلزله‌زدگان گام برداشت .

    وی در خصوص جزئیات تخصیص تسهیلات به زلزله‌زدگان ، اعلام کرد : با توجه به اینکه سرما نزدیک است کار با ۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه روستایی آغاز شده است . پرونده ها تشکیل و معرفی به بانک ها برای دریافت تسهیلات انجام می شود . به محض آنکه منابع بلاعوض و سایر تسهیلات ، بازسازی ادامه خواهد یافت .

    مدیرکل بنیاد مسکن گلستان با یادآوری اینکه مراوه تپه شهر مرزی است که ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این میزان جمعیت ، ۴۵ هزار نفر از آنها روستایی هستند ، گفت : بالغ بر ۱۲ هزار واحد مسکونی روستایی در منطقه مراوه تپه وجود دارد که ۶۷ درصد آنها غیرمقاوم هستند. در برنامه است تا واحدهای غیرمقاوم ظرف ۴ سال آینده با همکاری مردم در منطقه به اتمام برسد . برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی مراوه تپه و همچنین واحدهای غیرمقاوم استان ، برنامه پنج ساله‌ای را تدارک دیدیم تا با استقبال مردم و مالکان ، واحدهای مسکونی غیرمقاوم در شهرستان نداشته باشیم . همچنین ، اعلام کردیم که در بنیاد آمادگی داریم با تسهیلات قرض‌الحسنه واحدهای غیرمقاوم را با مشارکت مردم ، مقاوم‌سازی کنیم .

    مدیرکل بنیاد مسکن گلستان در ادامه به زلزله رامیان اشاره کرد و گفت : زلزله رامیان ، ۱۷ شهریور با بزرگی ۵.۱ رخ داد. در مجموع، ۱۰ روستای شهرستان رامیان و ۵ روستای آزادشهر اعلام خسارت کردند . ۲۹۴ واحد مسکونی در شهر رامیان و روستاهای آن خسارت دیدند که از آن میزان ۲۵۰ واحد نیاز به بازسازی دارد و ۴۴ واحد نیز نیازمند تعمیرات است .

    وی با اشاره به اینکه کار بازسازی در رامیان آغاز و آواربرداری کل واحدها انجام شده است ، توضیح داد : روستاها هم اکنون کارگاه ساختمان‌سازی شده‌اند . از منابع داخلی بنیاد کار بازسازی رامیان آغاز شده و ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کم‌بهره به هر مالکان هر یک از واحدهای مسکونی تخریب شده در حال پرداخت و همچین سیمان رایگان در حال توزیع است .




    نظرات کاربران