در حال بارگذاری ...

مخالفت شورای عالی شهرسازی و معماری با تخریب و تملک بنا برای احداث گذر موسوم به آقانوراله‌ نجفی در میدان نقش‌جهان

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با ارسال نامه‌ای به استاندار اصفهان ، از مخالفت این شورا با هرگونه تخریب و تملک بنا برای احداث گذر موسوم به آقانوراله‌ نجفی در میدان نقش‌جهان خبر داد .

فرزانه صادق‌مالواجرد با ارسال نامه‌ای به عباس رضایی ، استاندار اصفهان ، تصمیم این شورا را در خصوص ، اقدامات و تخریب‌‌های صورت‌‌گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش‌‌‌جهان به‌‌منظور ایجاد گذر موسوم به آقانوراله نجفی، به او اعلام کرد .

شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در این مصوبه ، ضمن مخالفت با هرگونه تخریب و تملک بنا در محدوده میدان نقش‌جهان برای احداث و امتداد گذر موسوم به آقا نوراله نجفی ، بر تهیه و ارائه طرحی برای ساماندهی این گذر تاریخی ظرف مدت یک‌ماه تاکید کرده و از مدیریت شهری اصفهان نیز خواسته است تا نسبت‌‌به بهبود وضعیت کالبدی موجود ، اهتمامی ویژه به کار بندد .

در متن این مصوبه آمده است :

شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۹/۶/۱۰ پیرو جلسه ۹۹/۴/۱۶ موضوع «اقدامات و تخریب‌‌های صورت‌‌گرفته در بافت تاریخی شرق میدان نقش‌‌‌جهان به‌‌منظور ایجاد گذر موسوم به آقانوراله نجفی» را با عنایت به صورت‌جلسه مورخ ۹۸/۷/۹ کمیته تخصصی معماری ، طراحی شهری و بافت‌‌های واجد ارزش ﴿کمیته فنی شماره ۳) و گزارش میدانی دبیرخانه شورایعالی ، بنابر مکاتبات انجام پذیرفته ، بررسی و مقرر نمود :

۱- نظر به «مخدوش شدن یکپارچگی و انسجام بافت فرهنگی تاریخی شهر اصفهان ، بی‌‌توجهی به اثر جهانی میدان نقش‌‌جهان ، عدم لزوم ایجاد پیاده‌‌راه با توجه به فاصله اندک با پیاده‌‌راه پیرامون میدان نقش‌‌جهان ، اثرات تخریب بناها و رهاسازی فضاهای به وجود آمده بر کیفیت خدمات و زندگی ساکنین و نارضایتی ایشان ، با هرگونه تخریب و تملک بنا به منظور احداث یا امتداد گذر موجود مخالفت گردید .

۲- با عنایت به لزوم ساماندهی وضعیت موجود ، ضمن تاکید بر حفظ کلیه پلاک‌‌های موجود در گذر پیشنهادی (بدنه خیابان حافظ، ساباط و پلاک‌‌های مجاور طبق نقشه پیوست) مقرر گردید طرح ساماندهی با تاکید بر ایجاد و احیای فضاهای شهری پشتیبان محله و میدان نقش‌‌جهان و توجه به احیای بناها و فضاهای ارزشمند فرهنگی در جهت تداوم هویت تاریخی گذر ، ظرف مدت یک ماه از تاریخ ابلاغ مصوبه، توسط شهرداری تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج ، جهت ابلاغ به دبیرخانه شورایعالی ارائه شود .

٣- نظر به مشکلات و نارضایتی‌‌های بوجود آمده برای ساکنین در اثر اقدامات بی‌برنامه و نیز لزوم توجه به جلب مشارکت مردمی در احیاء بافت ، ضروری است مدیریت شهری اهتمامی ویژه به بهبود وضعیت کالبدی موجود داشته باشد و اقداماتی اجرایی از نوع بهسازی ، کف‌‌سازی و بدنه‌‌سازی با قید فوریت توسط شهرداری انجام پذیرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از موافقت اعضای شورا با الحاق ۳۰ هکتار اراضی به محدوده شهر جدید بهارستان برای طرح نهضت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

|

نظرات کاربران