در حال بارگذاری ...

ساخت مسکن با قیمت پایین‌تر از بازار توسط تعاونی‌ها

هدف تعاونی‌ها کسب سود نیست بلکه ایجاد فضایی مناسب و برنامه‌ریزی شده برای اعضاء، جهت تسهیل رسیدن به هدفی است که در شرایط عادی و بدون مشارکت جمعی در قالب تعاونی امکان‌پذیر نیست .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکنترل پروژه اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران بر استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها در تحقق جهش تولید مسکن تاکید کرد و گفت: هدف اصلی شرکت‌های تعاونی مسکن ارایه خدماتی با قیمت پایین‌تر از بازار برای اعضا در تولید مسکن است .

عرب‌عامری درباره نقش بخش خصوصی بویژه تعاونی‌ها در جهش تولید مسکن ،‌ گفت : نقش تعاونی‌ها به عنوان یکی از پایه‌های نظام اقتصادی کشور در اصل ۴۴ قانون اساسی به روشنی بیان شده و در راستای اجرایی کردن سیاست‌های اصل ۴۴ ، قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست‌های کلی این اصل در جلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۳۸۷ مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد و از سوی رییس‌جمهور به وزارت اقتصاد و دارایی ابلاغ شد .

عرب‌عامری هدف اصلی شرکت‌های تعاونی را ارائه خدماتی دانست که با پایین‌ترین قیمت تمام شده برای اعضاء است . هدف تعاونی‌ها کسب سود نیست بلکه ایجاد فضایی مناسب و برنامه‌ریزی شده برای اعضاء ، جهت تسهیل رسیدن به هدفی است که در شرایط عادی و بدون مشارکت جمعی در قالب تعاونی امکان‌پذیر نیست . در این محیط ، اعضاء درباره مسائل پروژه با توجه به منافع خودشان تصمیم‌گیری می‌کنند . تعاونی قرار است یک محیط کاملا امن و سالم در کنار سرمایه‌گذاری تضمین شده باشد .

مدیر کنترل پروژه اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ، ایجاد ارتباط با سایر تعاونی‌ها و تعامل بین آنها برای رسیدن به هدفی مشترک را از بزرگترین مزایای شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های غیرتعاونی عنوان کرد و گفت : این مشارکت و تعامل بین تعاونی‌ها ، قدرتی است که نقش قابل‌توجهی در شکل‌گیری و موفقیت ایفا می‌کند . شرکت‌های تعاونی نسبت به شرکت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ،  وابستگی کمتری به سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت خارجی دارند و به همین دلیل کمتر دستخوش دخالت‌ها و نفوذ غیر سهامداران خود قرار دارند .

وی تاکید کرد : خرید خانه ، ملک و زمین در کشور ما همیشه از بهترین نوع سرمایه‌گذاری‌ها بوده و هست . این سرمایه‌گذاری نه تنها هیچ‌گونه ریسک و خطری ندارد بلکه با توجه به شیب همیشه رو به بالای مسکن ، سود تضمینی و فزاینده دارد . بنابر این تعاونی‌ها بهترین مأمن سرمایه‌گذاری برای مردم هستند . در سایه این تشکل ، تصمیم‌گیران و بازیگران ، خود اعضاء هستند که پروژه را حرکت می‌دهند . مشارکت مالی در قالب تعاونی‌ها ، ریسک خرید آپارتمان  و معاملات را کاملا از بین برده و فضای کاملا ایمن و جذابی برای مشارکت اعضاء فراهم می‌اورد .

وی همچنین سهم تعاونی‌ها در صنایع مختلف از جمله در صنعت ساخت و ساز را  که بیش از ۵۰۰ صنعت مرتبط را شامل می‌شود ، بسیار پررنگ‌تر از قبل دانست و گفت : در صورت شکوفایی این بخش، نه تنها جهش در تولید مسکن اتفاق خواهد افتاد  بلکه در سایر صنایع اصلی و اقتصاد ساز کشور هم تحرک و رونق قابل‌توجهی مشاهده خواهد شد . در تعاونی‌های مسکن  اکثر اعضاء از قشر متوسط جامعه هستند. با ایجاد یک بستر مناسب و برنامه‌ریزی شده می‌توان سرمایه‌های خرد این افراد را جمع و به سمت ایجاد پروژه یا پروژه‌های جدید  با شرایط مناسب هدایت کرد . بدین‌ترتیب ، سرمایه‌گذاران و مشاغل و صنایع وابسته به آن‌ ، ذی‌نفعان اصلی این حرکت خواهند بود و به عنوان زنجیره‌های پیوسته این فرآیند، چرخ تولید و عرضه را به حرکت در می‌آورند . تاثیر این حرکت ، گردش سریع‌تر و بیشتر چرخ‌های اقتصادی کشور است .

در صورت حضور گسترده بخش خصوصی و بویژه  تقویت تعاونی های مسکن ، شاهد جهش در تولید مسکن ،  ایجاد اشتغال ، خروج صنایع مختلف از رکود ، خانه دار شدن افراد معمولی و قشر متوسط جامعه و در نتیجه اطمینان و امید به زندگی خواهیم بود که تضمینی برای داشتن آینده‌ای بهتر است و به دنبال خود نشاط و شادابی اجتماعی می‌آورد . این روند تنها در سایه مشارکت جمعی در قالب‌های مختلف از جمله تعاونی‌های مسکن میسر است و می‌تواند راهی بدون خطر و تضمین شده باشد .




نظرات کاربران