در حال بارگذاری ...
  • بررسی موضوع راه‌‏اندازی سامانه مکانیزه پایش توسعه شهری در شورایعالی شهرسازی و معماری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سیزدهمین نشست شورایعالی شهرسازی و معماری ایران برگزار شد و طی آن ، موضوعاتی مانند راه‏‌اندازی سامانه‏ مکانیزه پایش توسعه شهری ، تدقیق گسل کلان شهرها و اصلاح ضوابط بلندمرتبه‌سازی مورد بررسی قرار گرفت .

    سیزدهمین نشست شورای‏عالی شهرسازی و معماری ایران با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ، فرزانه صادق مالواجرد ، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی ، محسن هاشمی ، رئیس شورای اسلامی شهر تهران ، پیروز حناچی ، شهردار تهران ، اسماعیل نجار ، رئیس ستاد مدیریت بحران کشور ، مهدی جمالی نژاد ، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور ، محمد مسعود تجریشی ، معاون سازمان حفاظت محیط زیست ایران ، محمدحسن طالبیان ، معاون وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، علی اکبر سلیمانی ، معاون وزارت دفاع ، محسن صالحی‏ نیا ، معاون وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، اسدالله کریمی ، معاون سازمان پدافند غیرعامل ، رحمانی ، معاون سازمان برنامه و بودجه و حیدری ، معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورخ ۲۱ مهر برگزار شد .

    در این نشست که مدیران استانی به‌طور مجازی (ویدئو کنفرانس) حضور داشتند ، چهار موضوع با عناوین ؛ راه‌‏اندازی سامانه‏ مکانیزه پایش توسعه شهری ، تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهرهای تهران ، کرج ، تبریز ، مشهد ، زنجان و کرمان در محدوده شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حریم آن‌ها ، مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر آران و بیدگل (تغییرات خط محدوده و حریم شهر) و اصلاح ضوابط بلندمرتبه‌سازی ( مصوب ۱۶ مهر ۹۷ ) مورد بررسی اعضا قرار گرفت .

    در راستای راه‏‌اندازی سامانه‏ مکانیزه پایش توسعه شهری و به منظور تجمیع فرایندهای صدور پروانه تا طرح جامع و دیگر موارد با تائید اهمیت آن توسط تمامی اعضا ، مقرر شد در این سامانه فعالیت‏‌های مشابه تمام دستگاه‌‏های عضو شورا تجمیع شده و همه دستگاه‏‌های عضو در ارائه اطلاعات و اجرایی شدن آن اهتمام ویژه داشته باشند .

    همچنین بنا بر تکالیف قبلی تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهرهای تهران ، کرج ، تبریز ، مشهد ، زنجان و کرمان در محدوده شهری  و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حریم آن‌ها در مقیاس ۲۰۰۰ /۱ انجام و ارائه شد . بنا بر این امر ، علاوه بر گسل‏‌ها و حرائم آن ، ساختمان‎های مهم در معرض خطر این شهرها شناسایی شدند و مقرر شد مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌عنوان مجری طرح طی ۲ ماه آینده ضوابط ساخت و ساز در این نواحی را ابلاغ کند .

    با توجه به ابهامات مصوبه قبلی بلندمرتبه سازی در اجرا ، اصلاحاتی در آن صورت گرفت . مهمترین این اصلاحات عبارت است از اینکه مقرر شد ایجاد ساختمان‏‌های بلند به‌صورت موردی و نقطه‌ای ممنوع شود و طرح پیشنهاد و ضرورت آن تنها در قالب محور و پهنه ارائه شود .




    مطالب مرتبط

    این شهر جدید در فاز اول ظرفیت جمعیت پذیری ۳۶ هزار نفر و در فاز نهایی ظرفیت جمعیت پذیری ۱۴۰ هزار نفر را دارد . این طرح پس از تصویب در دومین جلسه کمیته فنی شهرک‌ها و شهرهای جدید بمنظور تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است .

    |

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    نظرات کاربران