در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تدقیق گسل ها و حریم آن در محدوده کلان شهرها

    اساس کار در حوادث ؛ پیشگیری است . برای پیشگیری نیز لازم است تا در مرحله نخست ، اطلاعات لازم در دسترس باشد تا بتوان بر مبنای آن تصمیمات لازم را بر اساس مطالعات انجام شده بر روی گسل‌ها اتخاذ کرد . آماری که از بناهای احداث شده بر روی گسل ارائه می‌شود ، بسیار هولناک است . تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌های بلندمرتبه ، مراکز مسکونی و مراکز حیاتی در کلان‌شهرها بر روی گسل ساخته شده‌اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بر ضرورت تدقیق گسل و حریم آن در محدوده کلان شهرها تاکید کرد و گفت : در کرج حدود ۵۴ هزار ساختمان بر روی گسل احداث شده که اگر فعال شود ، حادثه عظیم انسانی در پیش رو خواهیم داشت .

    اسماعیل نجار با اشاره به نشست اخیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص تدقیق گسل در کلان‌شهرها اظهار کرد : موضوع تدقیق گسل در شهرهای بزرگ مانند تهران ، کرمان ، کرج ، مشهد ، تبریز و زنجان بسیار حائز اهمیت است ؛ زیرا بسیاری از ساختمان‌ها در این کلان‌شهرها بر روی گسل احداث شده‌اند . آنچه بسیار حائز اهمیت است ، اینکه ما تاکنون تجربه حادثه در کلان‌شهرها را نداشته‌ایم و بالاترین حادثه‌ای که طی این مدت در کشور به وقوع پیوسته ، مربوط به زلزله سرپل ذهاب است که طی آن جمعیتی حدود ۱۰۰ هزار نفر تحت تأثیر قرار گرفتند .

    نجار خاطرنشان کرد : اساس کار در حوادث ؛ پیشگیری است . برای پیشگیری نیز لازم است تا در مرحله نخست ، اطلاعات لازم در دسترس باشد تا بتوان بر مبنای آن تصمیمات لازم را بر اساس مطالعات انجام شده بر روی گسل‌ها اتخاذ کرد . آماری که از بناهای احداث شده بر روی گسل ارائه می‌شود ، بسیار هولناک است . تعداد بسیار زیادی از ساختمان‌های بلندمرتبه ، مراکز مسکونی و مراکز حیاتی در کلان‌شهرها بر روی گسل ساخته شده‌اند .

    وی تصریح کرد : فقط در کرج حدود ۵۴ هزار باب ساختمان اداری و مسکونی بر روی گسل ساخته شده‌اند که اگر خدای‌ناکرده این گسل فعال شود ، حادثه عظیم انسانی را در پیش رو خواهیم داشت . از سوی دیگر در بحث ساخت‌وساز ، همچنان دقت لازم در اجرای آیین نامه ۲۸۰۰ به عمل نمی‌آید . اکنون نظارت‌ها دقیق نیستند و این‌ها مشکلات را اضافه می‌کنند . ما همواره تأکید داریم که مردم مخاطرات زلزله را خوب بشناسند و پیامدهایش را بدانند ؛ زیرا به این طریق همراهی بیشتری خواهند داشت و این موضوع باعث می‌شود تا در حوادث شاهد کاهش خسارت جانی باشیم .

    رئیس سازمان مدیریت بحران کشور عنوان کرد : همکاری ما با وزارت راه و شهرسازی از جمله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خوب و بسیار تنگاتنگ است و به دلیل اطلاعاتی که در اختیار ایشان است و مطالعاتی که از گذشته داشته‌اند، ما را در پیشبرد اهداف‌مان کمک می‌کنند .

    نجار ضمن قدردانی از تلاش مجموعه وزارت راه و شهرسازی در خدمت رسانی به مردم در زمان وقوع حوادث ، اظهار کرد : مجموعه وزارت راه و شهرسازی به دلیل تجهیزات و امکاناتی که در اختیار دارد ، در زمان وقوع حوادث  با تمام قدرت و امکانات حضور پیدا می‌کنند .

    گفتنی است که آیین‌نامه ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله یا استاندارد ۲۸۰۰ مجموعه قوانین سازه‌ای برای طراحی لرزه‌ای سازه در برابر زلزله است .

    این مقررات در دهه چهل ، که بعدها در فصلی از استاندارد ۵۱۹ ایران قرار گرفت ، گامی در مسیر مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله‌های مخرب در ایران بود . تصویب و اجرای اجباری آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) در سال‌ های ۱۳۶۶و ۱۳۶۷ نیز عزم ملی و برنامه دولت ایران را با وجهه علمی، رسمیت قانونی بخشید .

    تدوین این آیین‌نامه موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور شد و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات ، در کاهش خسارات ناشی از زلزله ، بسیار مؤثر بود .

    هیئت دولت ، تجدیدنظر در «آیین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله» را بر عهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گذاشته است که این مهم هر ۵ سال یک‌بار انجام پذیرد .

    از مهم‌ترین بحث‌های سازه‌ای که در این آیین‌نامه بحث می‌شود، تعیین نیروی زلزله وارد بر ساختمان و کنترل نامنظمی‌ها در سازه است.

    لازم به ذکر است که تعداد ساختمان‌‎های احداث شده بر روی گسل در تهران ۱۲ هزار و ۴۷۱ باب، در کرج ۵۴ هزار و ۱۱۳ باب، در تبریز ۱۹ هزار و ۹۰۷ باب، در زنجان یک هزار و ۷۶ باب و در کرمان ۸۰۴ باب است.




    مطالب مرتبط

    این شهر جدید در فاز اول ظرفیت جمعیت پذیری ۳۶ هزار نفر و در فاز نهایی ظرفیت جمعیت پذیری ۱۴۰ هزار نفر را دارد . این طرح پس از تصویب در دومین جلسه کمیته فنی شهرک‌ها و شهرهای جدید بمنظور تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است .

    |

    در سال جاری بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده و به منظور تسریع در رفع مشکلات شهری ، جلسات کارگروه امور زیربنایی و کمیسیون ماده ۵ با فاصله زمانی نزدیکتری نسبت به قبل برگزار شده است لذا امسال تعداد ۴۰ جلسه کمیسیون ماده ۵ در استان برگزار شده که برآیند آن ۶۰۶ مصوبه بوده است .

    |

    نظرات کاربران