در حال بارگذاری ...
  • تخفیف ۵۰ درصدی خدمات مهندسی در اجرای مسکن ملی توسط سازمان نظام مهندسی

    تعرفه فعلی کفاف انطباق با واقعیت‌های امروز تهران را ندارد و به دنبال بروزرسانی آن هستیم . اگر تعرفه‌ها با واقعیت منطبق نباشد یا بر کیفیت کار اثر می‌گذارد یا حرفه‌مندان واقعی از این حرفه دور می‌شوند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران از تخفیف ۵۰ درصدی خدمات مهندسی در طرح اقدام ملی مسکن خبر داد و گفت : ۱۰۰ گود پرخطر در تهران وجود دارد .

    سعید سعیدیان در نشست خبری با اصحاب رسانه ، به بیان عملکرد و برنامه‌های آن سازمان در استان تهران ، پرداخت .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر رعایت تمامی مباحث مصوب در مقررات ملی و کنترل ساختمان ، گفت : رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان برای تمامی سازندگان الزامی است و سازمان نظام مهندسی ساختمان در اجرای آن‌ها در ساخت‌‌و‌‌ساز نظارت کامل را به‌عمل می‌آورد .

    سعیدیان با یادآوری وضعیت لرزه‌خیزی ایران و بروز حوادث طبیعی بر رعایت مقررات ملی و کنترل ساختمان توسط مهندسان تاکید کرد و افزود : سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ، تفاهم‌نامه‌هایی را با شهرداری تهران منعقد کرده است که بر اساس آن تفاهم‌نامه‌ها ، رعایت کامل مقررات ملی و کنترل ساختمان اجرایی و عملیاتی خواهد شد و نظارت بر آن تشدید می‌شود .

    وی در ادامه بر انتخاب مجری صاحب صلاحیت تاکید کرد و یکی از برنامه‌های مهم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران را انتخاب مجری صاحب صلاحیت و صاحب شناسنامه فنی - ملکی شدن ساختمان‌‌های استان تهران عنوان کرد و افزود : تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری تهران منعقد کردیم که از این پس ، ساختمان‌های تهران ، دارای شناسنامه فنی-ملکی شوند . همچنین صدور شناسنامه فنی - ملکی برای ساختمان نیازمند انتخاب مجری صاحب‌‌صلاحیت است .

    رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران درباره تعرفه خدمات نظام‌مهندسی گفت : تعرفه فعلی کفاف انطباق با واقعیت‌های امروز تهران را ندارد و به دنبال بروزرسانی آن هستیم . اگر تعرفه‌ها با واقعیت منطبق نباشد یا بر کیفیت کار اثر می‌گذارد یا حرفه‌مندان واقعی از این حرفه دور می‌شوند .

    وی درباره گودهای ساختمانی پایتخت گفت : ۲۸۰ گود رها شده در تهران داریم که ۱۰۰ گود آن پرخطر است و ضرورت دارد هر چه سریع‌تر برای آن فکری شود . شهرداری وارد این ماجرا شده و به صاحبان این املاک هشدار جدی داده است .

    وی در خصوص ریزش گود خیابان ابوذر در منطقه ۱۷ تهران گفت : متأسفانه ریزش این گود ساختمانی ، خسارات جانی و مالی داشت . مهندس ناظر کاری جز گزارش دادن نمی‌توانست انجام دهد و هنگام ریزش نیز در محل پروژه حضور داشته است . وی سه بار پیش از این هشدار داده بود ، این در حالی است که مهندس ناظر ابزاری چون اطلاع دادن به شهرداری ندارد ، ولی مهندس ناظر را دستگیر کرده‌اند و در زندان است .

    رئیس نظام مهندسی تهران تصریح کرد : وقتی گودی برداشته می‌شود همه مهندسان ناظر اصرار دارند که هر چه سریع‌تر پروژه از حالت گود خارج شده و وارد ساخت شود ، ولی در این پروژه، مالک درخواست تجمیع با واحدهای دیگر را داده و شهرداری موافقت کرده بود ، لذا پروژه در حالت گود ، طولانی‌مدت باقی ماند .

    وی درباره تخلف ۴۰ میلیارد تومانی سال ۹۴ گفت : این مبلغ را هیئت‌مدیره وقت سازمان نظام‌مهندسی تهران برای یک پروژه بافت فرسوده در بانک خصوصی وابسته به شهرداری تهران سرمایه‌گذاری کرده بود که با شکست روبرو شد و بانک مذکور نیز این پول را به عنوان وثیقه برداشت کرد . در حال حاضر دادگاه ۴۰ میلیارد تومان را بلوکه کرده و نه بانک مذکور می‌تواند آن را برداشت کند و نه نظام مهندسی ؛ با این حال همچنان سود متعلقه به این ۴۰ میلیارد تومان به حساب سازمان نظام مهندسی تهران واریز می‌شود .

    سعیدیان با بیان اینکه ۵۵۰ هزار مهندس عضو نظام‌‌مهندسی کشور هستند ، گفت : این سازمان بزرگ‌ترین NGO کشور است و در تهران ۱۲۰ هزار مهندس عضو آن هستند؛ اما عرصه کار برای آن‌ها فراهم نیست و اکثراً در خارج از حیطه تحصیلی خود اشتغال دارند .

    وی در خصوص امضافروشی گفت : این تخلف به‌معنای مصطلح آن وجود ندارد و دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که داریم مبنی بر واگذاری پروژه‌های بزرگ‌تر و متراژ بیشتر منجر به امضافروشی شده است ، لذا با همکاری معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ، اصلاحاتی در شیوه‌نامه‌ها در دست اقدام داریم تا افراد بر اساس سوابق کاری پروژه دریافت کنند، نه بر اساس تعداد مهندس بیشتر .

    رئیس نظام‌مهندسی تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تخفیف خدمات نظام‌مهندسی برای پروژه‌های طرح ملی مسکن گفت : تفاهم‌نامه با وزارت راه و شهرسازی امضا شده و کسانی که در این پروژه‌ها وارد شوند، ۵۰ درصد تخفیف خدمات دریافت می‌کنند ؛ اما در ازای آن ۵۰ درصد از ظرفیت آن شرکت اشغال خواهد شد . ضمن اینکه مهندسان ما در طرح اقدام ملی مسکن حضور دارند و مردم می‌توانند تفاوت کیفیت مسکن مهر با طرح اقدام ملی را به دلیل مهندسی‌سازی این طرح مشاهده کنند .




    مطالب مرتبط

    رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

    |

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

    |

    همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معماران تجربی گفت : فضای کار برای معماران تجربی در ...

    |

    نظرات کاربران