در حال بارگذاری ...

تدوین بیش از ۳۰ دستورالعملِ مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری برای معلولان

مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، بررسی‌هایی در خصوص این مطلب که ساختمان‌ها دارای گواهینامه دسترسی‌پذیری باشند را انجام داده است . از آنجاییکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، گواهینامه محصولات ساختمانی را تهیه و صادر می‌کند ، برای دسترسی پذیری نیز می تواند گواهینامه ای صادر کند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در مرکز تدوین بیش از ۳۰ دستورالعمل در خصوص مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری برای معلولان تدوین شد از پیشنهاد آن مرکز برای ارایه گواهینامه دسترسی‌پذیری معلولان در تمامی ساختمان‌ها ، خبر داد .

محمد شکرچی‌زاده در خصوص اقدامات آن مرکز برای افراد دارای معلولیت و ضرورت مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری ، با اشاره به اینکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از سال ۶۵ تاکنون در خصوص تدوین ضوابط و مقررات و توجه به معلولان و تدوین مقررات برای آن قشر اقداماتی را انجام داده است ، گفت : تاکنون بیش از ۳۰ دستورالعمل برای موضوع مناسب‌سازی فضاهای شهری و برون‌شهری در مرکز تحقیقات ، تهیه و تدوین شده است .

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد : مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی هم در زمینه انجام پروژه‌های تحقیقاتی و هم پروژه‌های اجرایی و عملیاتی جهت مناسب‌سازی فضاها برای معلولان، اقدامات مناسبی انجام داده است . همچنین مرکز در زمینه آموزش ، ترویج و اطلاع‌رسانی به جامعه مهندسان دوره‌های مختلفی را برگزار کرده است .

شکرچی‌زاده یادآور شد : مبحث سوم ؛ حفاظت ساختمان‌ها در برابر حریق ، مبحث چهارم با عنوان الزامات عمومی ساختمان و مبحث ۱۵ ؛ آسانسورها و پلکان برقی ، ضوابط ساخت و ساز برای معلولان را مدنظر قرار داده است . اما در عین حال مبحثی جدا در مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان برای این موضوع ، تخصیص نیافته است .

وی توضیح داد : مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، بررسی‌هایی در خصوص این مطلب که ساختمان‌ها دارای گواهینامه دسترسی‌پذیری باشند را انجام داده است . از آنجاییکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، گواهینامه محصولات ساختمانی را تهیه و صادر می‌کند ، برای دسترسی پذیری نیز می تواند گواهینامه ای صادر کند . در این خصوص پیشنهادی توسط مرکز تهیه شده تا بر اساس ضوابطی که در ویرایش سوم و سایر دستورالعمل ها موجود است ،‌ بتوان برای ساختمان‌ها گواهی دسترسی‌پذیری را صادر کرد . چنانچه این پیشنهاد مصوب شود می‌توان با همکاری معاونت مسکن و ساختمان و شهرسازی و معماری می توان ساختمان‌ها را دارای گواهینامه دسترسی‌پذیری کرد .

شکرچی‌زاده گفت: مرکز تحقیقات راه،  مسکن و شهرسازی کاری را به شکل مشترک با سازمان برنامه و بودجه شروع کرده است . در این کار مشترک برای نظام فنی و اجرایی ، دستورالعمل‌های مناسب‌سازی برای ساختمان‌های دارای مسیرهای پیاده و همینطور فضاهای سبز و مراکز درمانی و فضاهای ورزشی در دست تهیه و تدوین است . علاوه بر حوزه ساختمان ، تدوین و تهیه دستورالعمل‌هایی برای مناسب‌سازی فضاهای برون‌شهری در حوزه حمل و نقل نیز در دستور کار است .




مطالب مرتبط

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

|

نظرات کاربران