در حال بارگذاری ...

ضرورت توجه به ظرفیت‌های بخش تعاون در تولید مسکن

علی رغم همه تسهیلات سنگینی که به خریداران و سازندگان مسکن پرداخت شد ، اما متاسفانه با افزایش بی سابقه قیمت مسکن ، افزایش تسهیلات این حوزه ، به طور کامل ارزش خود را از دست داد . در اقتصادی که ثبات و برنامه مشخصی حاکم نباشد ، عملا تسهیلات مسکن و حتی افزایش آن باعث بدهکار شدن بخشی از متقاضیان شده و سبب «فریز» شدن منابع بانکی نیز می شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل تعاونی های عمرانی شهر تهران ، با بیان اینکه در طی سالها به ظرفیت های بخش تعاون هیچ نگاه و توجهی نشده است ، اظهار کرد : این بی توجهی ها و تصمیمات اشتباهی که اتخاذ شد ، سبب شده است بازار مسکن در رکود فرسایشی فرو برده شود .

خشایار باقرپور در خصوص بازار مسکن با بیان اینکه دستگاه‌های مختلفی در بخش صنعت ساختمان فعالیت می کنند و هر کدام در این حوزه سهمی دارند ، گفت : نقش دولت و مجلس اساسی است . آنها از طریق مصوبات ، طرح ها و لوایح در بخش مسکن اثرگذار هستند . پس از دو نهادی که نام برده شد ، شهرداری‌ها و سازمان‌های مرتبط با آب، برق و گاز که به عنوان خدمات مورد نیاز ساختمان ها شناخته می شوند ، بیشترین اثرگذاری را در حوزه مسکن دارند. نقش بعدی را می توان برای قوه قضائیه به عنوان پیگیر حقوق تمام بخش‌ها از جمله مسکن و ساختمان در نظر گرفت .

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران با اشاره به اینکه بانک‌ها نیز نقش بسزایی در حوزه مسکن دارند ، اظهار کرد : علی رغم همه تسهیلات سنگینی که به خریداران و سازندگان مسکن پرداخت شد ، اما متاسفانه با افزایش بی سابقه قیمت مسکن ، افزایش تسهیلات این حوزه ، به طور کامل ارزش خود را از دست داد . در اقتصادی که ثبات و برنامه مشخصی حاکم نباشد ، عملا تسهیلات مسکن و حتی افزایش آن باعث بدهکار شدن بخشی از متقاضیان شده و سبب «فریز» شدن منابع بانکی نیز می شود .

وی مشتریان را مهم ترین بازیگر عرصه مسکن دانست و گفت : متقاضیان مسکن وزنه اصلی بازار را تشکیل می دهند . متاسفانه طی سال‌های اخیر با کاهش قدرت خرید مشتریان ، بازار مسکن عملا به رکود رفته است و مصوبات مجلس ، طرح های دولت و تصمیمات کلان اقتصادی نتوانسته به خارج شدن بازار مسکن از رکود کمکی کند .

باقرپور ، مسکن را پیشران اصلی اقتصاد دانست و گفت : با رکود مسکن ، بخش های دیگر اقتصاد به رکود رفتند . بخش خصوصی نیز متاسفانه در عرصه اتخاذ تصمیمات کارشناسی و تدوین اسناد بالادستی کشور حضور و نقشی ندارند و همین عدم حضور بخش خصوصی و تشکل‌ها که بازیگران اصلی بازار مسکن هستند ، اثرات منفی بر طرح های دولتی در حوزه مسکن گذاشته است .

وی با بیان اینکه به ظرفیت‌های بخش تعاون هیچ نگاهی نشده است ، اظهار کرد : این بی توجهی‌ها و تصمیمات اشتباهی که اتخاذ شد ، سبب شده است بازار مسکن در رکود فرسایشی فرو برده شود . شاید این رکود از نظر زمانی ، ۱۰ سال است که در مسکن وجود داشته است ، اما اثرات اقتصادی آن در بخش‌های مختلف مرتبط با ساختمان اثر گذاشته است .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو کابینه دولت سیزدهم از تاسیس و تشکیل کمیسیون عمران و مسکن در هیات وزیران برای تسهیل‌گری در بخش مسکن خبر داد و گفت : ۱۸ ...

|

بستر این کارهای غیرقانونی عمدتاً بنگاه‌های معاملات املاک هستند که در بازرسی‌ها تذکرات لازم به برخی از متخلفان داده شده و بنگاه‌ها در حال حاضر مکلف به رعایت این قانون هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد مهدی حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت : از مجموع ...

|

رشد بخش مسکن در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم امسال نیز رشد بخش مسکن عددی مطلوب باشد .

|

دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

|

نظرات کاربران