در حال بارگذاری ...
  • تشکیل ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از تشکیل ستاد اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان برای اجرایی شدن مبحث خبر داد .

    طی سالیان گذشته شاهد وقوع حوادث ناگوار همچون ساختمان پلاسکو در سال ۹۵ و ده‌ها اتفاق ناگوار در شهرهای مختلف بوده‌ایم . حتی چند ماه گذشته شاهد اتفاق هائی مانند کلینیک سینااطهر و ده ها فاجعه دیگر در تهران و سایر شهرها بوده ایم که متأسفانه عده ای از هم وطنانمان و سرمایه های ملی خود را از دست دادیم .

    تاکنون هیچ فرد و سازمانی مسئولیت این کار را بر عهده نگرفته و اگر اقدامات جدی صورت نگیرد ، بروز اتفاق های مشابه دور از ذهن نیست .

    این در حالیست که ضوابط نگهداری ساختمان ها تحت عنوان مبحث ۲۲ در سال ۱۳۹۲ تدوین و ابلاغ شده ، اما هرگز اجرا نشده است . علت اصلی اینکه تاکنون این مبحث مهم اجرا نشده است،فرابخشی بودن آن است چرا که نگهداری و تعمیرات ساختمان هاصرفاً یک موضوع فنی نبوده و ابعاد مدیریتی و حقوقی آن از پارامترهای اثرگذار است و به حدود ۱۵ نهاد کشور ارتباط دارد . این نهادهای اثرگذار شامل وزارت راه و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ، سازمان شهرداری‌ها ، شهرداری‌‌ها ، شوراهای اسلامی شهرها ، آتش‌نشانی ، قوه قضائیه ، مجلس شورای اسلامی ، صدا و سیما ، سازمان ملی استاندارد ، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهداشت و آموزش پزشکی ، انجمن حرفه‌ای صنعت بیمه ، صنف مشاورین املاک و صنف سردفتران و توجه داشته باشید برخی از موارد فوق ده ها مورد را در خود دارند . مثلاً نظام مهندسی دارای یک واحد کشوری و ۳۳ واحد استانی است و بیش از ۱۰۰۰ شهرداری در کشور داریم .

    سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور به سبب ضرورت خروج این موضوع از بن بست از ابتدای تیرماه امسال تصمیم گرفت تا نسبت به اجرایی سازی مبحث ۲۲ اقدام کند . به همین منظور ، با ایجاد "ستاد اجرای مبحث ۲۲ " با حضور نمایندگان ۱۵ نهاد  معرفی شده و تعدادی از متخصصان ، اساتید و کارشناسان حوزه نظام مهندسی در گروه های مختلف در امر مدیریت و نگهداری بعد از تحلیل و بررسی کارشناسانه در تاریخ ۲۸ شهریور سال ۱۳۹۹ برگزار شد .

    در این ستاد یک نقشه راه تهیه شده است که توسط متولیان امر در حوزه های فنی ، حقوقی ، مدیریتی ، فرهنگی ، رسانه ای ، آموزشی و ... دنبال می شود و قصد بر این است تا این امر مهم و ضروری در کشور اجرایی شود .

    ستاد مذکور دارای ۴ کمیته با نام های کمیته اجرای موارد خاص ، کمیته تخصصی ، کمیته رسانه و کمیته آموزش هر ماه تشکیل و موارد مورد بررسی قرار می گیرد .




    مطالب مرتبط

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

    |

    نظرات کاربران