در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در راستای همکاری‌های مشترک پژوهشی ، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور تفاهم‌نامه مشترک همکاری منعقد کردند .

    فراهم ساختن بستر اداری و ستادی مناسب به منظور بهره‌گیری بهینه طرفین از تجهیزات ، دستگاه‌ها ، آزمایشگاه‌ها ، بانک‌های اطلاعاتی و سایر امکانات و تجربه و توان تخصصی متقابل در کلیه زمینه‌ها و اهداف مشترک و وظایف محوله مرتبط با چارچوب اساسنامه‌ها و اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت و سایر موارد مرتبط موضوع این تفاهم‌نامه مشترک همکاری است .

    بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۱۰ بندی،‌ دو طرف در خصوص تدقیق موقعیت گسله‌ها و تعیین حریم آنها با رعایت ضوابط شورایعالی معماری و شهرسازی با اولویت کلان‌شهرها به‌همراه دستورالعمل فنی ساخت و ساز در پیرامون گسل‌ها، تهیه نقشه پهنه‌بندی خطر زمین‌لرزه، خطرپذیری لرزه‌ای در سطوح ملی ، استانی و شهری و تصویب آن در  شورای عالی شهرسازی و معماری و بازبینی نقشه‌های طرح تفضیلی شهری بر پایه آن، همکاری در راه‌اندازی سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع، از طریق توسعه شبکه ملی شتابنگاری زمین‌لرزه و پیش‌نشانگرهای زمین‌لرزه و آتشفشان در کلان‌شهرها ، همکاری در شناسایی پهنه‌های درگیر خطر فروریزش و فرونشست زمین ناشی از ایجاد اختلال در تغذیه آبخوان‌ها با گسترش شهرها ، برداشت بی‌رویه آب‌های زیرزمینی و نقش سازه‌های زیرزمینی و دستکاری‌های انسانی در بروز این پدیده‌ها در حوزه‌های شهری و در مسیر سامانه‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای و ریلی و در فرودگاه‌ها و بندرها و تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های مناسب و تعیین تمهیدات مهندسی و زمین‌شناسی مهندسی برای کاهش آسیب‌پذیری در برابر این پدیده‌ها همکاری‌ خواهند کرد .

    در همین رابطه ، همکاری در شناسایی و ارزیابی موقعیت زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی و مجموعه‌های حساس مرتبط با سازمان‌های دولتی و غیردولتی در معرض انواع مخاطرات زمین‌شناختی (حریم گسل‌ها و پهنه‌های با خطر بالای زمین‌لرزه ، فرونشست و فروریزش زمین، ناپایداری دامنه‌ای، زمین‌شناسی زیست‌محیطی، سیل و آب زمین‌شناسی و...) و تدوین ضوابط و آئین‌نامه‌های موردی و اقدامات و تمهیدات پیشگیرانه و مقابله‌ای ، انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخداد زمین‌لرزه‌های تأثیرگذار و سایر مخاطرات طبیعی با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی مشترک فوری ، مقدماتی و نهایی ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ، جلسات سخنرانی‌های تخصصی، سمینارها و همایش‌ها و نشست‌های کارشناسی مشترک در زمینه‌های موردعلاقه و به خصوص در حیطه موضوعات مرتبط با زمین‌لرزه و مخاطرات طبیعی دیگر ،‌ تبادل تجربه‌ها ، اسناد و مدارک علمی و پژوهشی و کتابخانه‌ای بین طرفین ، تهیه آیین‌نامه‌ها ، دستورالعمل‌ها ، گزارش‌های فنی و مقالات علمی و پژوهشی مشترک از دیگر محورهای همکاری و تعامل فی‌مابین دو مجموعه خواهد بود .

    در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری ، محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به این موضوع که مرکز تحقیقات و سازمان زمین‌شناسی و بسیاری از دستگاه‌های دیگر در کشور مسئولیت‌های مهمی را در حوزه مخاطرات طبیعی بر عهده دارند گفت :‌ خوشبختانه در قانون مدیریت بحران ، رویکرد مناسبی نسبت به موضوع بحران و خطرات ناشی از آن وجود دارد تا در صورت مواجهه با موضوعاتی چون زلزله و فرونشست آمادگی لازم را داشته باشیم . به صورت مشخص بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران فرصتی ایجاد کرد تا موضوعاتی چون فرونشست و گسل به قوانین کشور ورود کند .

    وی افزود : قطعا اجرایی نمودن این موضوع نیست به تنهایی میسر نیست و مرکز تحقیقات به عنوان پرچمدار این موضوع، با همکاری و روابط منسجم و خوب با دیگر سازمان‌ها و نهادها می‌تواند وظایف محوله خود در قانون مدیریت بحران کشور را به نحو مطلوب به اجرا برساند . این تفاهم‌نامه می‌تواند بستر روشن و مشخصی را برای همکاری‌های فی‌مابین میان دو مجموعه در خصوص موضوعات یاد شده فراهم کند .

    رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ، تامین منابع مالی مناسب و مباحث مهندسی را دغدغه‌های و موضوعات اصلی در جهت هرچه بهتر اجرا کردن وظایف محوله عنوان کرد و خاطرنشان کرد که همکاری میان دو مجموعه بتواند در تسهیل هر یک از این موارد مثمرثمر واقع شود . اجرای قانون مدیریت بحران و بویژه بند ض ماده ۱۴ کار بسیار بزرگی است و قطعا نتایج حاصل از آن برای درازمدت و نسل‌های آتی ماندگار خواهد شد .

    علیرضا شهیدی معاون وزیر و رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز در این جلسه با تاکید بر ضرورت اجرای مفاد تفاهم‌نامه منعقده گفت : در سازمان زمین‌شناسی وظیفه داریم تا پدیده‌ها و مخاطرات را شناسایی کنیم که در این خصوص اقدامات و فعالیت‌های خوبی در حوزه‌های مختلف مثل زلزله و گسل را انجام داده‌ایم. تهیه نقشه‌های زلزله و فرونشست از جمله این اقدامات است . همچنین سازمان زمین‌شناسی در حال تهیه یک طرح پهنه‌بندی خطر کشور است که می‌تواند در اجرایی کردن وظایف محوله در قانون مدیریت بحران کشور مفید واقع شود .

    رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور ادامه داد : در بحث تدقیق گسل‌ها ، سازمان‌شناسی تاکنون روی ۲۰ گسل لرزه‌خیز بالغ بر ۵ کیلومتر ترانشه زده است که بزرگترین ترانشه در گسل شمال تهران خورده است . اگر بخواهیم کار بزرگی را در حوزه مخاطرات انجام دهیم باید داشته‌هایمان مشخص باشد .

    شهیدی در بخش دیگری از سخنان خود گفت : ما آمادگی داریم تا به روال گذشته همکاری‌های خوبی را با مرکز تحقیقات داشته باشیم و با امضای این تفاهم‌نامه مشترک ، در واقع همکاری‌ها ادامه خواهد یافت . ما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و در صورت تحقق آن می‌توانیم بگوییم در کارمان موفق بوده‌ایم .

    وی وارد نمودن موضوع نظام بیمه را در بحث مخاطرات به عنوان یک ضرورت مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان ساخت این مسئله می‌تواند بسیاری از اهداف در حوزه مخاطرات را تحقق بخشد .

    علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله‌شناسی مهندسی و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز در جلسه امضای تفاهم‌نامه مشترک همکاری با بیان این مطلب که با همکاری میان دو مجموعه بتوان کار منسجمی را به مرحله اجرا گذاشت ، گفت : اولین شریک کاری ما از همان ابتدا سازمان زمین‌شناسی بوده است و ما چه در کارهای رسمی و چه غیر رسمی از نیروهای تخصصی این سازمان بهره برده‌ایم .

    وی تعیین حرائم گسل‌ها و فرونشست برای شریان‌های حیاتی را از مهمترین حوزه‌های فعالیتی مرکز برشمرد و خاطرنشان ساخت که هم‌افزایی و همکاری میان دستگاه‌ها در این حوزه افزایش یابد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    |

    ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران ، انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها قرار گرفته است . در مورد ارزیابی ساختمان‌های بلندمرتبه و مهم در تهران از سال گذشته در قالب ...

    |

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، ...

    |

    نظرات کاربران