در حال بارگذاری ...

ضرورت پیگیری طرح قانون پیش فروش ساختمان در کمیسیون عمران مجلس

پیش فروش به عنوان یکی از راهکارها و روش های تامین منابع مالی برای مسکن دار شدن از بسیار پیش تر در کشور رایج بوده است و بسیاری از مردم از طریق پیش خرید و پیش فروش می توانند صاحب خانه شوند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی آخرین وضعیت پیش نویس طرح قانون پیش فروش ساختمان را در مجلس ، اعلام کرد و گفت : تصویب و اجرای اصلاحات قانون پیش فروش ساختمان کمک می کند تا روش مالی مطمئن و موثری برای رفع نیاز مسکن انجام شود ، بدون آنکه تعهداتی برای دولت ایجاد شود .

محمد شکرچی‌زاده در خصوص آخرین وضعیت قانون پیش‌فروش ساختمان و مطالعاتی که پیش‌تر در آن مرکز انجام و از سوی وزارت راه و شهرسازی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده بود ، گفت : قانون پیش فروشی که هم اکنون در کشور وجود دارد و مصوب سال ۸۹ است ، ایرادات عمده ای داشت که از جمله آن رعایت نشدن تعهدات از سوی خریدار برای تکمیل منابع مالی و همچنین استفاده از مصالح نامرغوب در احداث ساختمان توسط سازنده و یا فروش یک واحد آپارتمانی به چند خریدار توسط سازنده و نهایتا تشکیل پرونده های قضایی بود، که در اصلاحات جدید پیش نویس قانون این موارد اصلاح شده است .

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ادامه داد : در سال های گذشته پیش نویس این قانون با اصلاحات به مجلس ارسال شد که در کمیسیون قضایی دنبال می شد . مطالعات و بررسی های مرکز در خصوص پیش نویس اصلاحات قانون پیش فروش ساختمان به معاونت مسکن و ساختمان وزارتخانه ارایه شد . در عین حال ، به جهت ماهیت موضوع و تسلط و تخصص کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، پیشنهاد بررسی این پیش نویس به جای کمیسیون قضایی توسط کمیسیون عمران از سوی وزارت راه و شهرسازی، مطرح شد .

وی توضیح داد : پیش فروش به عنوان یکی از راهکارها و روش های تامین منابع مالی برای مسکن دار شدن از بسیار پیش تر در کشور رایج بوده است و بسیاری از مردم از طریق پیش خرید و پیش فروش می توانند صاحب خانه شوند . زیرا به این طریق می توانند آرام آرام پول خود را به پروژه ها تزریق کنند و سازنده نیز تامین  مالی خواهد شد و به شکل زمان دار و درطول زمانبندی اقدام به تکمیل واحد مسکونی پیش فروش شده خواهد کرد .

شکرچی زاده گفت : تصویب و اجرای اصلاحات قانون پیش فروش ساختمان کمک می کند تا روش مالی مطمئن و موثری برای رفع نیاز مسکن انجام شود ، بدون آنکه تعهداتی برای دولت ایجاد شود . اصلاحات قانون پیش فروش که پیش نویس آن پیش تر به مجلس ارایه شده، حفظ حقوق خریدار و سازنده را توامان مدنظر قرار داده است .




مطالب مرتبط

شفاف سازی در شکستن قیمت‌ها تاثیرگذار است و وزارت راه و شهرسازی با تدوین و اجرای برنامه‌هایی مانند «سامانه خودنویس» جلوی فعالیت واسطه گرانی که با نیت کالای سرمایه ای بر روی مسکن کار می‌کنند را با مشکل مواجه می‌کند .

|

قانون ساماندهی بازار اجاره و مسکن که مراحل بررسی در شورای نگهبان را طی می‌کند در صورت تایید ، تصویب و ابلاغ ، قانون مناسبی برای شفاف‌سازی در حوزه مسکن و اجاره به شمار می‌رود .

|

اقدامات بخش مسکن بسیار امیدوارکننده است ؛ برای مثال در استان سمنان و برخی دیگر از استان‌ها ، جهشی بسیار عالی در بخش مسکن صورت گرفته و مردم رضایتمندی قابل توجهی از این امر دارند .

|

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

|

نظرات کاربران