در حال بارگذاری ...
  • توسعه چابهار طبق طرح جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران

    این طرح بعد از سال‌ها توانست مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری را اخذ کند و نه تنها برای توسعه شهر و جمعیت‌پذیری و خدمات آن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است ، بلکه برای حریم چابهار نیز از کمپ تا رمین که فعلاً روستا و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند ، در برنامه ساماندهی و توسعه پیش‌بینی شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه شهر چابهار و پیرامون آن مطابق طرح جامع مصوب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران انجام خواهد شد ، افزود : در این طرح ، بر ضرورت حفظ بافت سنتی و گردشگری منطقه تاکید شده است .

    فرزانه صادق مالواجرد با یادآوری از اینکه در پروژه توسعه چابهار، تمامی طرح‌های فرادست ، جامع و تفصیلی در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری و دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری قرار گرفته‌اند ، اظهار کرد : در طرح ویژه مکران که یک طرح فرادستی است و از میناب تا خروجی بندر گوادر را در بر می‌گیرد ، برنامه‌ریزی در مقیاس ۱:۲۵۰۰۰ انجام شده است و برنامه‌ریزی درباره چگونگی توسعه منطقه صورت پذیرفته است .

    وی با اشاره به تجربه تلخی که در شهر عسلویه طی سال‌های گذشته رخ داد ، خاطرنشان کرد : از نظر من اتفاقی که در عسلویه افتاد ، به نبود برنامه‌ریزی صحیح و دقیق شهری مربوط می‌شود که تبعات آن هم برای مردم و هم برای صنعت، پتروشیمی و نفت مشکلات بسیاری را به همراه آورد . با توجه به اینکه برنامه‌ریزی جهت اسکان جمعیت در جنوب کشور جزو تأکیدات مقام معظم رهبری است ، اکنون در منطقه مکران، این اتفاق به‌طور کلان برنامه‌ریزی شده است و جانمایی سایت‌های صنعتی ، محیط زیستی ، اقتصادی و پتروشیمی و نقاط جمعیتی آن علاوه بر شهر چابهار و محدوده‌های آن ، در شهرهای جدید مکران و تیس نیز صورت پذیرفته است .

    معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه نقشه‌های توسعه منطقه چابهار از سوی وزیر راه و شهرسازی به اعضای هیات دولت ابلاغ شده است ، افزود : این‌ها مواردی هستند که اگر جمعیت به این منطقه بیاید ، پیش‌بینی‌های لازم جهت اشتغال ، صنعت و مسکن آن انجام شده باشد . یکی از نکات مطرح در این منطقه مربوط به طرح جامع شهر چابهار است . این طرح بعد از سال‌ها توانست مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری را اخذ کند و نه تنها برای توسعه شهر و جمعیت‌پذیری و خدمات آن پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است ، بلکه برای حریم چابهار نیز از کمپ تا رمین که فعلاً روستا و سکونتگاه‌های غیررسمی هستند ، در برنامه ساماندهی و توسعه پیش‌بینی شده است .

    صادق مالواجرد تصریح کرد : اساساً در گذشته در تدوین طرح‌های جامع ، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشین مورد توجه قرار نمی‌گرفتند و در نتیجه صورت مساله پاک می‌شد ؛ اما در طرح جامع چابهار تمامی این مناطق دیده و در طرح لحاظ شده‌اند . نکته‌ای که در طرح توسعه چابهار بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد ، این است که بندر قلب تپنده چابهار است و باید مسیر ورود و خروج وسایل نقلیه‌ای که به بندر تردد دارند ، در تمامی طرح‌ها مورد توجه واقع شوند .

    وی با یادآوری از اینکه مسیر دسترسی به بندر چابهار ریل و جاده ترانزیت خواهد بود ، افزود : هر چند سالیان است که در خصوص احداث مسیر حمل‌ونقل بار تصمیم‌گیری قاطعی انجام نشده است ؛ اما خوشبختانه با همکاری و تعاملی که بین بندر و شهر از طریق طرح جامع به وجود آمد ، مقرر شد که در احداث این مسیر ، ارتباط شهر تاریخی و فرهنگی چابهار با دریا قطع نشود . این نکته مهمی است که مردم چابهار روی آن بسیار تأکید دارند .

    صادق مالواجرد گفت : با توجه به اینکه ارتزاق مردم و همچنین صنعت گردشگری در این منطقه به دریا ارتباط دارد ، در طرح جامع هماهنگی‌های لازم بین شهر و بندر کاملاً دیده شده است و همچنین طی سفری که با حضور مقام عالی وزارت به این منطقه انجام شد ، از آلترناتیوهایی که قرار بود این اتصال را به وجود بیآورد بازدید به عمل آمد و به امید خدا در جلسات بعدی که برگزار می‌شود با تأکیدی که وزیر محترم دارند و با هدف اینکه دسترسی مردم به دریا نباید قطع نشود ، این موضوع در دستور کار قرار خواهد گرفت . تمامی تصمیم‌ها بر اساس طرح جامع به‌گونه‌ای است که ارتباط شهر با بندر وجود داشته باشد و هم‌اکنون نیز باید آلترناتیوهای اجرایی آن انجام شود .

    وی با اشاره به اینکه پارک بهاران تنها پارک ساحلی در چابهار است و در زیبایی و گردشگری این منطقه سهم به سزایی دارد ، گفت : خوشبختانه با تعاملی که با سازمان بنادر و کشتیرانی انجام شد ، این پارک در طرح توسعه‌ای آسیب نمی‌بیند و تجهیز و ساماندهی این پارک مطابق طرح جامع انجام خواهد شد .

    صادق مالواجرد عنوان کرد : اگر قرار است که توسعه در منطقه چابهار اتفاق بیافتد ، حتماً مردم شهر باید منتفع شوند و اکنون نیز هماهنگی‌های لازم با منطقه آزاد چابهار به وجود آمده است و قرار شده که طرح‌های ویژه‌ای در این منطقه صورت پذیرد . طرح‌های منطقه آزاد باید به‌گونه‌ای باشند که با دبیرخانه شورایعالی شهرسازی و معماری هماهنگ باشند تا در نتیجه این هم‌افزایی ، اقدامات اجرایی بهتری در این منطقه انجام شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سؤال که «چه اقداماتی به‌منظور حفظ زیبایی و معماری بافت سنتی چابهار انجام خواهد شد؟» گفت : در طرح تفصیلی شهر چابهار ، توجه ویژه‌ای به بافت تاریخی و نوع ساختمان و ابنیه‌ای که قرار است در این شهر ساخته شود، شده است . طی جلسه‌ای که با شهردار چابهار برگزار شد ، تأکید شده است که نوع ساختمان‌هایی که در این شهر ساحلی ایجاد می‌شود باید با معماری شهرهای دیگر متفاوت باشند و از ضوابط و مقررات ویژه‌ای پیروی شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    این شهر جدید در فاز اول ظرفیت جمعیت پذیری ۳۶ هزار نفر و در فاز نهایی ظرفیت جمعیت پذیری ۱۴۰ هزار نفر را دارد . این طرح پس از تصویب در دومین جلسه کمیته فنی شهرک‌ها و شهرهای جدید بمنظور تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است .

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    در حال حاضر حدود ۱۲ پروژه فعال بازآفرینی در استان اصفهان اعم از احداث مساجد ، روکش آسفالت ، احداث مدرسه ، مرمت بناهای تاریخی ، احداث سراهای محله و طرح‌های مطالعاتی با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال در حال انجام است .

    |

    نظرات کاربران