در حال بارگذاری ...
  • ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی جهت اسکان حاشیه‌نشینان منطقه مرادآباد چابهار

    در کنار اقدامات کالبدی ، همچنین برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی این بافت در دست اجرا است . در این مناطق مباحثی همچون کودکان کار ، زنان بی‌سرپرست ، کمبود خدمات درمانی و اشتغال مطرح است که باهدف ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی ، بحث توانمندسازی نیز پیگیری خواهد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تخصیص ساختمان فنی و حرفه‌ای جهت ترک و مهارت‌آموزی معتادان حاشیه‌نشین شهر زابل خبر داد و اظهار کرد که این موضوع برحسب دستور وزیر راه و شهرسازی انجام می‌شود .

    مهدی عبوری دستاورد سفر خود به همراه محمد اسلامی ، وزیر راه و شهرسازی و هیات همراه به استان سیستان و بلوچستان را تشریح کرد و گفت : در روز نخست این سفر ، از پروژه‌های در دست اقدام چابهار و منطقه آزاد بازدید کردیم . این‌ها پروژه‌هایی هستند که در سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی در حال اجرا هستند و قرار است که به‌صورت پایلوت به مرحله اجرا در آیند .

    وی با اشاره به طرح ساماندهی سکونتگاه غیررسمی مرادآباد در شهر چابهار اظهار کرد : همان‌طور که می‌دانید ، بر اساس میزان جمعیت ، چابهار بیشترین جمعیت حاشیه‌نشینی را دارد . به همین دلیل ما به چابهار ورود جدی داشتیم و دو تا اقدام را در دستور کار قرار دادیم . یکی مربوط به اقدام کالبدی و دیگری مربوط به توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی در این مناطق بود .

    ساخت ۱۰۰۰ واحد مسکونی برای حاشیه‌نشینان مرادآباد چابهار

    عبوری گفت : در بحث اقدام کالبدی قرار شد که در این منطقه ، هر آنچه زاغه و کپر وجود دارد و به صورت غیرمجاز ساخته شده ، جمع‌آوری شوند ؛ اما قبل از این ، چون مردم نیاز به مسکن و سرپناه دارند ، طبق دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی مقرر شد که برای نخستین بار ، مراحل ساخت هزار واحد مسکونی برای مردم این مناطق برنامه‌ریزی شود . در همین راستا و به مناسبت هفته وحدت و با توجه به توان خوبی که سازمان بسیج مستضعفین سپاه پاسداران در امر ساخت‌وساز مسکن دارد ، مقرر شد که ساخت این هزار واحد مسکونی طی تفاهمی که به امضا رسید ، آغاز شود . طبق این تفاهم‌نامه تأمین اعتبار پروژه از سوی وزارت راه و شهرسازی و دولت و ساخت این واحدهای مسکونی از سوی گروه‌های جهادی سازمان بسیج مستضعفین انجام شود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : در کنار اقدامات کالبدی ، همچنین برنامه‌ریزی جهت توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی این بافت در دست اجرا است . در این مناطق مباحثی همچون کودکان کار ، زنان بی‌سرپرست ، کمبود خدمات درمانی و اشتغال مطرح است که باهدف ایجاد اشتغال و محرومیت‌زدایی ، بحث توانمندسازی نیز پیگیری خواهد شد .

    عبوری با بیان اینکه ۹ نهاد و سازمان در توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی این منطقه نقش‌آفرینی و مشارکت خواهند داشت، افزود: هم‌اکنون وزارت راه و شهرسازی ، قوه قضائیه ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، وزارت آموزش‌وپرورش ، وزارت ورزش و جوانان ، سازمان بهزیستی ، وزارت کشور ، وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و دیگر مجموعه‌ها در تلاشند و امیدواریم که با یک اقدام مشترک بتوانیم بخشی از مشکلات این مناطق حاشیه‌نشین را کم کنیم .

    توانمندسازی اجتماعی و فرهنگی حاشیه‌نشینان زاهدان و زابل

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روز دوم سفر خود به شهرهای زاهدان و زابل، اظهار کرد : در زاهدان ، در منطقه شیرآباد که جمعیتی بالغ بر ۱۲۰ هزار نفر در آن زندگی می‌کنند ، اقدامات بسیار خوبی را شروع کردیم . در آنجا نیز اول از بهسازی و جاده‌سازی کار خود را آغاز کردیم که پس از اقدامات کالبدی ، دیگر اقدامات از جمله توانمندسازی فرهنگی و اجتماعی بافت را انجام خواهیم داد .

    وی در ادامه ، با بیان اینکه در زابل برای نخستین بار بعد از ۴۰ سال، ۵ منطقه مهم حاشیه‌نشین شهر زابل شامل هیرمند شمالی ، حسین‌آباد ، معصوم‌آباد ، رسالت و اسلام‌آباد در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند ، عنوان کرد : وسعت این مناطق حدود ۵۲۰ هکتار است که جمعیتی بالغ بر ۵۰ هزار نفر در آن سکونت دارند . نزدیک به یکسال است که اقدامات زیر بنایی و روبنایی در این مناطق در حال انجام است . بازسازی و ساخت این مناطق با وجود همه مشکلات ، از جمله تملک و تخریب و زیرسازی و آسفالت به پایان رسیده است و به همین مناسبت طی این سفر، از سوی مقام عالی وزارت افتتاح و به بهره‌برداری رسیدند .

     مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد : اکنون مراحل بازآفرینی ۴۰۰ هکتار از این محدوده ۵۲۰ هکتاری نیز به پایان رسیده است و در کنار آن ، تأمین سرانه خدمات شامل ساخت کتابخانه ، ایجاد فضای سبز و دیگر اقدامات در دستور کار قرار گرفته‌اند و همزمان ساخت و تجهیز آن انجام می‌شود . یکی از مشکلات جدی که در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌نشین شهر زابل وجود دارد ، مربوط به پاتوق‌هایی است که به محل اسکان معتادان تبدیل شده است. این پاتوق‌ها به مناطقی جهت گور خوابی افراد معتاد تبدیل شده‌اند .

    تخصیص مجتمع فنی و حرفه‌ای جهت ترک و مهارت آموزی معتادان

    عبوری گفت : وزیر راه و شهرسازی ، به‌رغم اینکه مسئولیت مستقیمی متوجه ایشان نبوده ، دستور دادند تا نسبت به جمع‌آوری این پاتوق‌ها اقدام شود و به همین منظور طی توافقی که با استانداری سیستان و بلوچستان انجام شد و با هماهنگی معاونت عمرانی استانداری ، مقرر شد که برحسب ماده ۱۶ که مربوط به مواد مخدر است ، در مراحل ساخت و بازآفرینی این مناطق تسریع شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد : مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان، اقدامات خوبی در این مناطق انجام شد و که یکی از این اقدامات مربوط به اختصاص مجتمع فنی و حرفه‌ای جهت ترک اعتیاد و مهارت‌آموزی به معتادان است که بر اساس مصوبه ماده ۱۶ ، این ساختمان در اختیار ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار داده شد و به کمک خدا ، اعتبار خوبی برای تجهیز آن نیز پیش‌بینی کردیم .

    وی اظهار کرد : به نظر ما ، همه این معتادان بیمار هستند و ما تلاش می‌کنیم که این افراد به دامان خانواده و چرخه زندگی بازگردند و ترک اعتیاد به همراه مهارت‌آموزی اتفاق بیافتد . مجموعه این فعالیت‌ها اتفاق‌های خوبی هستند که در استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است و امیدواریم که در دیگر نقاط کشور نیز، این خدمات را بتوانیم ارائه دهیم .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    سازمان برنامه و بودجه کشور آمادگی دارد شرکت بازآفرینی شهری ایران را در زمینه موافقتنامه‌ها و اعتبارات یاری کند تا شرایط جهت نوسازی بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری محلات هدف تسهیل و تسریع شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران