در حال بارگذاری ...
  • ضرورت نگاه جامع و کل‌نگر در حوزه شهرسازی و توسعه شهر در استان آذربایجان‌شرقی

    اگر اکنون شهرنشینان در روزهای تعطیل ، تمایل به خروج از شهر دارند ، به این دلیل است که توسعه شهری در زندگی انسان ، ارتباط با طبیعت را از بین برده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، استاندار آذربایجان‌شرقی بر ضرورت نگاه جامع و کل‌نگر در حوزه شهرسازی و توسعه شهر تاکید کرد .

    محمدرضا پورمحمدی در وبینار تخصصی "ضرورت نگاه شهرسازی در توسعه شهرها" با اشاره به رویداد بازآفرینی دولت‌ها و تغییرات سریعی که در حوزه علم و فناوری انجام می‌گیرد ، اظهار کرد : در حوزه‌های مختلف هم‌چون توسعه فضای شهری به‌صورت انتزاعی و جزئی به مسائل نگاه می‌کنیم ؛ در حالی‌که حوزه شهرسازی و توسعه شهر به نگاهی جامع و کل نگر نیاز دارد .

    وی با بیان این‌که توسعه فضاهای شهری در راستای توسعه پایدار انجام نگرفته است ، گفت : اگر اکنون شهرنشینان در روزهای تعطیل ، تمایل به خروج از شهر دارند ، به این دلیل است که توسعه شهری در زندگی انسان ، ارتباط با طبیعت را از بین برده است .

    پورمحمدی با تاکید بر اصل اجتناب‌ناپذیر بودن صیانت از محیط‌زیست ، افزود : باید حفظ باغات و فضای سبز در توسعه شهری در نظر گرفته شود اما با وجود این‌که شهرهایی چون تبریز ، مرند و مراغه در گذشته باغ‌شهر ، محسوب می‌شدند اما اکنون به سمت نابودی حرکت می‌کنند ؛ در چند دهه گذشته ، تنها در شهر تبریز ۷۰۰ باغ شناسنامه‌دار وجود داشت اما اکنون اثری از این باغ‌ها دیده نمی‌شود . البته یک‌سری اقداماتی جهت توسعه فضای سبز شهر تبریز در کوه "عینالی" انجام می‌گیرد ؛ ولی چرا باید باغ‌های شهر را از بین ببریم و در کوه اقدام به ایجاد باغ کنیم .

    استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر داشتن نگاهی جامع به مسائل شهرسازی ، افزود : داشتن یک نگاه سیستم تئوریک و کلی به حوزه شهری ، مطلوب خواهد بود ؛ چرا که شهر به‌عنوان یک سیستم پیچیده‌، دارای زیر سیستم‌های مختلفی در حوزه‌های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و ... است که باید تمامی این بخش‌ها شناسایی و روابط و هماهنگی این زیرسیستم‌ها بررسی شود . نگاه شهرسازی این است که به جای انتزاعی و جزئی ، مسائل را به صورت کلان بررسی کنیم و جامعه‌نگر باشیم .

    پورمحمدی با بیان این‌که طرح‌هایی که با عنوان طرح‌های جامع مطرح می‌شوند ، فقط در حوزه کالبد شهر کارایی دارد ، گفت : طرح‌های جامع مناسب کشورهای جهان سومی نیست ، زیرا این طرح‌ها در جامعه‌ای اجرایی می‌شود که تحولات قابل پیش بینی باشد ، در حالی که برای کشورهای جهان سومی هم‌چون ایران ، که تحولات قابل پیش‌بینی نیست ، کارایی ندارد .

    در ادامه این وبینار تخصصی ، ابوالقاسم سلطانی ، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز به بیان طرح‌های این اداره کل در راستای توسعه شهری و شهرسازی هم‌چون توسعه و بازآفرینی شهری ، توسعه منطقه غرب تبریز ، طرح‌های سازماندهی ، موضوعات مربوط به کمیسیون ماده پنج و کارگروه امور زیربنایی پرداخت . در شهر تبریز مکان مناسب و ظرفیتی برای توسعه کاربری‌های فراشهری وجود نداشت ؛ اما تصمیمات مهمی برای این نوع از توسعه شهری ، گرفته شده که به زودی عملیاتی خواهد شد .

    هم‌چنین وی با اشاره به مشکلات اطلاعاتی و عدم انسجام و تکمیل اطلاعات در حوزه توسعه شهری ، حوزه حمل و نقل درون شهری را بزرگترین معضل این اداره‌کل دانست .




    نظرات کاربران