در حال بارگذاری ...
  • تشکیل ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز

    در دنیا ۴۰ درصد ساختمان ها به روش صنعتی احداث می شود ، در حالیکه در ایران روش احداث ساختمان ها به روش صنعتی تنها ۵ درصد است . به همین دلیل ضرورت دارد تا صنعتی سازی در اولویت قرار بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس سازمان نظام مهندسى ساختمان کشور از تشکیل ستاد اجراى مبحث ٢٢ ساختمان خبر داد و گفت : ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز تشکیل می شود .

    نشست خبری با موضوع مراقبت و نگهداری ساختمان ها با حضور احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، حامد مانی فر مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ، مهرداد تقی زاده رییس ستاد اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان در سالن آمفی تئاتر روزنامه ایران ، برگزار شد .

    احمد خرم رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه دنیا در حال حاضر در نسل ششم ساخت است و ایران در نسل سوم ساخت و ساز به سر می برد ، بر ضرورت صنعتی سازی تاکید کرد و گفت : ستاد اجرایی کردن مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان تشکیل شده است و دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی در اجرای این مهم پشتیبان سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و همچنین ستاد اجرایی این مبحث است .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه هم اکنون در دولت عزم جدی برای صنعتی سازی وجود دارد از تشکیل ستاد صنعتی سازی در ساخت و ساز خبر داد . در دنیا ۴۰ درصد ساختمان ها به روش صنعتی احداث می شود ، در حالیکه در ایران روش احداث ساختمان ها به روش صنعتی تنها ۵ درصد است . به همین دلیل ضرورت دارد تا صنعتی سازی در اولویت قرار بگیرد .

    وی با اشاره به اینکه در کشور حدود ۲۷ میلیون واحد مسکونی وجود دارد که ۱۰ درصد آنها آپارتمان است ، بر مقاوم سازی ساختمان های موجود تاکید کرد .

    خرم گفت : آپارتمان های موجود با روش های مقاوم سازی قابلیت اصلاح دارند . طی دو برنامه با نقشه راهی که از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان تهیه و تدوین شده است و با حمایت وزارت راه و شهرسازی ، ستاد صنعتی سازی و هوشمندسازی ساختمان های سبز راه اندازی می شود . مقاوم سازی و نگهداری هر ۵۰ ساختمان نیاز به ۲۰۰ مهندس دارد که اشتغال مستقیم خواهند داشت و در عین حال هر اشتغال فنی و مهندسی ، دو برابر اشتغال جانبی ایجاد می کند .

    خرم در بخشی دیگر از صحبت های خود ، گفت : نظام جدید تعمیر و نگهداری ساختمان ها از سال آینده  به اجرا گذاشته می شود .

    بازرسی دوره ای از تأسیسات فنی ساختمان ها و تلاش برای بالابردن عمر ساختمان از اهداف اجرای این مبحث است . از ۵ ماه پیش ستاد اجرایی این بخش از مقررات ملی ساختمان در سازمان نظام مهندسی تشکیل شده و ۵۲ برنامه پیش نیاز برای اجرای این مقررات در سطح ملی طراحی کرده که تاکنون ۱۱ برنامه از میان آنها اجرا شده و ۱۰ برنامه دیگر در دست اجراست.

    به گفته خرم سوانحی نظیر آتش سوزی ساختمان پلاسکو و بیمارستان سینای اطهر در اثر نادیده گرفتن ضوابط فنی و مهندسی و اصول تعمیر و نگهداری ساختمان رخ داد و برای جلوگیری از تکرار این قبیل حوادث باید حداقل ۴۰ درصد از ساختمان های جدید به روش صنعتی ساخته شوند ولی متأسفانه سهم صنعتی سازی در ساختمان های ایران زیر ۵ درصد است .

    خرم به استناد گزارش های شورای اسلامی شهر تهران گفت : هم اینک هزاران ساختمان قدیمی بلندمرتبه در پایتخت در معرض بروز سوانح مرگبار هستند که اگر فکری برای بازرسی دوره ای و نگهداری تأسیسات آنها نکنیم ، با فجایع بزرگی روبرو خواهیم شد . در سایر کلانشهرها و مناطق مسکونی کشور نیز وضعیت ساخت و ساز ساختمان های جدید به دلیل بی توجهی به مقررات ملی ساختمان نگران کننده تر است .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان ادامه داد : برای رفع این معضل با همکاری وزارت راه و شهرسازی بزودی  ستاد صنعتی‌سازی ، هوشمندسازی و ساخت ساختمان سبز راه‌اندازی می‌شود . از سوی دیگر هم اینک ٥٥٠ هزار عضو رسمی در نظام مهندسی ساختمان داریم که بیش از ٦٠ درصد از آنها یا در شغل خود کار نمی‌کنند و یا اساساً بیکار هستند و حتی بسیاری ار فارغ التحصیلان ارشد در رشته های مهندسی به دلیل بیکاری در به عنوان راننده تاکسی های  اینترنتی مشغول امرار معاش هستند .

    خرم گفت: چنانچه در حوزه تعمیر و نگهداری ساختمان ها بستر سازی لازم صورت گیرد ، پتانسیل بالایی برای جذب و اشتغال صدها هزار مهندس بیکار در کشور وجود دارد . با گذشت ۴۱ سال از پیروزی انقلاب و اهداف فراوان برای توسعه صنعتی ، اکنون در صنعتی سازی ، هوشمندسازی و بهره برداری از ساختمان سبز بسیار عقب هستیم، به گونه ای که در نسل سوم ساخت و ساز در جهان قرار داریم ولی بسیاری از کشورهای دیگر به نسل ششم ساخت و ساز رسیده اند . این عقب ماندگی حل نمی‌شود مگر اینکه متولی مسکن در ایران  یعنی وزارت راه و شهرسازی با متصدی ساختمان (سازمان نظام مهندسی کل کشور) همراه و هم عرض شوند .

    وی با اظهار تأسف از وجود نگرش های بدبینانه نسبت به فعالیت بخش خصوصی در حوزه های ساخت و ساز گفت : بالغ بر یک قرن از شروع برنامه های مهندسی ساختمان و شهرسازی در ایران می گذرد و دهها دستگاه اجرایی نظیر دولت ، شهرداری ها ، بنیاد و نهادهای مختلف در این بخش مسئولیت دارند ، اما هنوز مرجع نظارت ، بازرسی و کنترل آنها مشخص نیست و همچنان از فقدان برنامه جامع صنعت ساختمان در کشور رنج می بریم .

    خرم افزود : همین کم توجهی به مطالعه در صنعت ساختمان و ورود افراد غیرحرفه ای و کم تجربه به این حوزه باعث شده تا عمر مفید ابنیه در ایران به شدت کاهش یابد و هر از گاهی شاهد بروز سوانح مرگبار در ساختمان های ایران باشیم .




    مطالب مرتبط

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد مهدی حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت : از مجموع ...

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران