در حال بارگذاری ...

ممنوعیت احداث سه گروه از ساختمان‌ها بر روی پهنه‌های گسلی و حریم آن‌ها

با عنایت به اینکه نقشه‌های تدقیق‌شده پهنه‌های گسلی وحرایم آنها وضوابط ساخت‌وساز در آنها بستگی تام به یکدیگر دارند ، پیرو تاکیدات قبلی ، مرکز تحقیقات ، موظف استضوابط ساخت‌وساز بر روی حریم و پهنه‌‌های گسلی را حداکثر ظرف یک‌ماه آتی با طی فرآیند قانونی لازم به کلیه مراجع ذی‌ربط ملی ابلاغ نماید .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری در نامه‌ای به ۶ استاندار مصوبه اخیر این شورا در خصوص تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آن‌ها را به آن‌ها اعلام کرد .

فرزانه صادق مالواجرد ، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، با ارسال نامه‌ای ، مصوبه اخیر این شورا در خصوص " تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های شهری و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آن‌ها " را به استانداران ، تهران ، کرج ، آذربایجان‌‌‌شرقی ، کرمان ، زنجان و خراسان رضوی ، ابلاغ کرد .

متن این نامه به شرح ذیل است :

به استحضار می‌‌رساند شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۷/۲۱ گزارش مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، پیرامون تهیه و تدقیق نقشه گسل‌های زلزله در محدوده شهر و حاشیه ۳۰ کیلومتری آن و تعیین حرائم آنها برای شهرهای تهران (مصوب مورخ ۹۹/۷/۱۴ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران) ، کرج (مصوب مورخ ۹۹/۴/۱۷ شورای برنامه‌‌ریزی و توسعه استان البرز) ، تبریز (مصوب مورخ ۱۴/ ۴ /۹۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان آذربایجان شرقی) ، مشهد (مصوب مورخ ۹۸/۱۱/۳ شورای برنامه ریزی و توسعه استان خراسان رضوی) ، زنجان (مصوب مورخ ۹۹/۵/۱۲ شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان) و کرمان ( مصوب مورخ ۹۹/۶/۲۹ شورای برنامه ریزی و توسعه استان کرمان) را مورد بررسی قرار داد و ضمن تصویب نقشه‌‌های مربوطه مقرر نمود :

الف : احداث ساختمان در سه گروه زیر بر روی پهنه های گسلی و حرایم آنها ممنوع است :

۱- بر اساس ضوابط مندرج در آئین‌نامه ۲۸۰۰ (مبحث گسلش ص ۸۳ ، ویرایش ۴) احداث ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالا روی پهنه‌‌ها و حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد . (بر طبق تعریف ساختمان‌های با درجه اهمیت بسیار بالادر آئین‌نامه ۲۸۰۰، شامل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ، ایستگاه‌های آتش‌‌نشانی ، مراکز و تاسیسات آب‌رسانی ، ساختمان‌های نیروگاه‌ها و تاسیسات برق‌‌رسانی ، برج‌های مراقبت فرودگاه‌ها ، مراکز مخابرات ، رادیو و تلویزیون ، تاسیسات نظامی و انتظامی ، مراکز کمک رسانی و بطور کلی کلیه مراکزی که در امداد و نجات موثر می‌‌باشند، و نیز ساختمان‌های خطرزا مانند انبار مواد سمی ، گازهای خطرناک ، کارخانه‌های تولید مواد شیمیائی مضر)

۲- احداث مدارس ، پمپ‌های بنزین و پمپ های گاز (CNG ) و ایستگاه‌های اصلی مترو بر روی حریم گسل‌ها ممنوع می‌باشد .

۳- احداث ساختمان‌‌های بلندمرتبه با تعداد طبقات تعریف‌‌شده برای هرشهر و بیشتر از آن بر روی حریم و پهنه‌های گسلی ممنوع می‌باشد .

ب : سازمان مدیریت بحران (حسب مورد سازمان پدافند غیرعامل) موظفند تکالیف زیر را به نحو مقتضی از دستگاه‌های مرتبط بخشی مورد پیگری مستمر قرار داده و گزارش نوبه‌ای به دبیرخانه شورای‌عالی ارائه شود .

١- مقاوم‌‌سازی و یا نوسازی بیمارستان‌های واقع در حریم گسل‌ها

۲- مقاوم‌سازی و یا نوسازی مدارس واقع در حریم گسل‌ها

٣- اتخاذ تمهیدات مهندسی مناسب در نقاط تقاطع خطوط اصلی انتقال حامل‌های انرژی با حریم گسل‌ها

ج : با عنایت به اینکه نقشه‌های تدقیق‌شده پهنه‌های گسلی وحرایم آنها وضوابط ساخت‌وساز در آنها بستگی تام به یکدیگر دارند ، پیرو تاکیدات قبلی ، مرکز تحقیقات ، موظف است"ضوابط ساخت‌وساز بر روی حریم و پهنه‌‌های گسلی" را حداکثر ظرف یک‌ماه آتی با طی فرآیند قانونی لازم به کلیه مراجع ذی‌ربط ملی ابلاغ نماید .

د : کارگروه‌های تخصصی ، کمیسیون‌های ماده ۵ شهرها و شوراهای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها در شهرهای صدرالاشاره که مراحل تدقیق حریم و پهنه گسلی به شرح این مصوبه در آنها انجام شده است ، موظفند کلیه مصوبات خود را که تا تاریخ ابلاغ این مصوبه منجر به احداث بنا نشده است با رعایت مفاد بند" الف " این مصوبه مورد بازنگری قرار دهند .

ه: در صورت تامین منابع مالی ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی موظف می‌شود در فاز دوم، تدقیق پهنه‌های گسلی و حرایم آنها را در شهرهای شیراز ، ارومیه ، اردبیل ، لاهیجان ، ساری - قائم‌‌شهر ، گرگان و بم در دستور کار قرار دهد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

|

نظرات کاربران