در حال بارگذاری ...
  • جانمایی اصولی ، توجه به اقلیم و مقاوم سازی ، راهکاری برای عبور از بحران زلزله

    در بازسازی بم ، علاوه بر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری ، ۶۲۵ هکتار زمین کشاورزی احیا، ۱۹۲ واحد آموزشی احداث ، ۱۲۰ هزار مترمربع واحد بهداشتی و درمانی احداث، ۵۲ واحد اماکن مذهبی احداث ، ۸۱ واحد ساخنمان دولتی احداث شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون بازسازی بنیاد مسکن ضمن مروری بر رخداد زلزله بم و بازسازی های پس از آن ، جانمایی اصولی ، توجه به اقلیم و مقاوم سازی را راهکاری برای عبور از بحران زلزله ، برشمرد .

    عزیزالله مهدیان به مرور بازسازی های زلزله بم - ۵ دیماه ۱۳۸۲ با بزرگی ۶.۶ - پرداخت و در عین حال بر اهمیت مقاوم سازی تاکید کرد . بم در زمان زلزله ، ۱۹۹۲۴ واحد مسکونی ، ۲۵۲۲۲ خانوار اصلی ، ۲۴۰۰ خانوار فرعی ، ۵۲۴۸ مستاجر ، ۷۲۹۶ مغازه و واحد تجاری و ۲۴۳۳۲ واحدمسکونی روستایی داشت که همگی آنها در زلزله صبگاهی ۵ دیماه ۱۳۸۲ خسارت دیدند .

    مهدیان افزود : در بازسازی بم ، دولت ستاد راهبری را در ۲۸ دیماه همان سال تشکیل داد که رییس آن وزیر مسکن و شهرسازی وقت بود و هیات راهبری نیز شامل رییس سازمان برنامه و بودجه ، سه نماینده از سوی رییس جمهور ، وزیر کشور ، رییس هلال احمر و استاندار کرمان بودند . مصوبات آن ستاد مصوبات هیات وزیران محسوب می شد و قابلیت اجرا داشت .

    به گفته معاون بنیاد مسکن ، بعد از زلزله بم ، تصمیم بر درجاسازی واحدها شد و انواع فناوری های ساخت و ساز با حضور شرکت های مختلف عرضه و مجموعه ای به عنوان مشاور انتخاب شدند . کار بازسازی با استقرار آزمایشگاه های مختلف برای کنترل مصالح انجام شد . همچنین ، بنیاد مسکن ، ستاد کل بازسازی را در بم ، مستقر کرد ، ستادهای معین در بن تشکیل و بازسازی ها انجام شد .

    مهدیان توضیح داد : بازسازی کل منطقه بم ۳ سال و بازسازی واحدهای مسکونی یک سال و نیم به طول انجامید . در نقاط شهری ۳۲۹۴۱ واحد مسکونی ، ۷۳۸۷ واحد تجاری ، ۲۹۹۵۳ واحد مسکونی روستایی احداث شد . در مجموع ۷۰۶۵۵ خانوار از تسهیلات دولتی معادل ۶۱۰ میلیارد تومان بهره مند شدند. برای بازسازی بم معادل ۱.۷ میلیارد دلار ، توسط دولت و سازمان های خیریه ، هزینه شد .

    وی یادآور شد : در بازسازی بم ، علاوه بر واحدهای مسکونی شهری و روستایی و تجاری ، ۶۲۵ هکتار زمین کشاورزی احیا، ۱۹۲ واحد آموزشی احداث ، ۱۲۰ هزار مترمربع واحد بهداشتی و درمانی احداث، ۵۲ واحد اماکن مذهبی احداث ، ۸۱ واحد ساخنمان دولتی احداث شد .

    مهدیان یکی از موفقیت های بازسازی بم را تهیه طرح ویژه و مشارکت ملی و محلی برشمرد . جانمایی اصولی ، توجه به اقلیم و مقاوم سازی، راهکاری برای عبور از بحران زلزله است و بعد از ۱۷ سال پیشرفت در مقاوم سازی حاصل شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، حمیدرضا سهرابی ، معاون امور مسکن و عمران شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ، در نشست خبری عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دولت ...

    |

    از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : از مجموع سه هزار و ۵۰۷ متقاضی در طرح ملی نهضت مسکن شهرستان ...

    |

    با توجه به اینکه مردمی سازی در این وزارتخانه مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد ، در حوزه بازآفرینی شهری در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده با ۴۲۸ حلقه میانی می‌شود .

    |

    تسریع در اهدای زمین به منظور مردمی‌سازی ساخت مسکن در سال جاری حائز اهمیت است و با توجه به شناسایی اراضی مستعد برای واگذاری به متقاضیان امسال واگذاری زمین به متقاضیان سرعت بیشتری بگیرد که انتطار می‌رود تا تمامی معاونت‌ها بر انجام آن اهتمام داشته باشند .

    |

    نظرات کاربران