در حال بارگذاری ...
  • طرح اقدام ملی مسکن جبران کننده تورم شدید نهاده های اصلی ساختمان

    اگر دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن با ظرفیت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع نمی کرد، عدم دسترسی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان به زمین با قیمت مناسب می توانست باعث تداوم کمبود واحد مسکونی در بازار و در نتیجه رشد بیشتر قیمت در آینده شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل بانک مسکن با تحلیل اوضاع بازار زمین و مسکن ، طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن ارزان را جبران کننده تورم شدید نهاده های اصلی ساختمان ، برشمرد .

    محمود شایان ضمن اشاره به اطلاعات تازه منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران درباره قیمت زمین و مسکن و اجاره بها در نقاط شهری کشور ، اعلام کرد : دولت از سال گذشته تا کنون با تخصیص زمین های ۹۹ ساله به ساخت و سازهای حمایتی مختص کم­درآمدهای فاقد مسکن ، پشتیبانی لازم از انبوه سازان و سازندگان برای کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن را به عمل آورد . اراضی ۹۹ ساله به صورت اجاره بلندمدت و بدون دریافت بهای روز زمین از سازنده ، در خدمت پروژه های طرح اقدام ملی مسکن قرار می گیرد و از آنجا که زمین در حال حاضر در خیلی از شهرهای بزرگ و متوسط حداقل ۶۰ تا ۷۰ درصد از قیمت تمام شده را به خود اختصاص می دهد در نتیجه این اقدام دولت ، کمک قابل توجه و واقعی به ساخت و عرضه خانه ارزان برای خانوارهای جامعه هدف است .

    بر اساس داده های مرکز آمار ایران ، تابستان امسال قیمت مسکن در کشور ۹۵ درصد و قیمت زمین مسکونی نیز ۱۰۲ درصد نسبت به تابستان ۹۸ افزایش یافته است . رشد قیمت زمین شدیدتر از رشد قیمت خانه و آپارتمان گزارش شده است که معنا و مفهوم آن ، گرانتر شدن نهاده اصلی تولید و عرضه مسکن در شهرها است .

    مدیر عامل بانک مسکن در این باره معتقد است : اگر دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن با ظرفیت بیش از یک میلیون واحد مسکونی را شروع نمی کرد، عدم دسترسی تولیدکنندگان مسکن و ساختمان به زمین با قیمت مناسب می توانست باعث تداوم کمبود واحد مسکونی در بازار و در نتیجه رشد بیشتر قیمت در آینده شود . اما در مقطع فعلی ، روند سرمایه گذاری و ساخت و سازها روی زمین های واگذار شده در طرح اقدام ملی باعث جنب و جوش در بازار ساخت و ساز و تسهیل جریان عرضه مسکن آن هم از نوع مسکن ارزان شده است .

    متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در کشور در تابستان امسال به ۷ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان رسید . قیمت زمین نیز در همین فصل به مترمربعی ۷ میلیون و ۳۳۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است .

    محمود شایان در تحلیل اوضاع کنونی بازار مسکن تصریح کرد : رکود خرید مسکن و همچنین رکود ساخت مسکن در برخی شهرهای کشور به دلیل رشد هزینه ها در این دو بازار است . اما همکاری مشترک وزارت راه و شهرسازی ، بانک مرکزی ، بانک مسکن و همچنین انبوه سازان با طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن باعث می شود مسیر حمایتی برای خانه اولی ها و همچنین فاقدین مسکن برای صاحب خانه شدن بوجود بیاید . در این میان روند ثبت نام متقاضیان واجد شرایط و همچنین پرداخت آورده نقدی از سوی افراد بیانگر استقبال آنها از طرح اقدام ملی است .

    مدیر عامل بانک مسکن افزود : بانک مسکن با تقبل مسوولیت پرداخت ۱۴۰ هزار واحد تسهیلات ساخت مسکن در طرح اقدام ملی ، منابع مالی لازم برای پیشرفت فیزیکی پروژه های مسکن سازی روی زمین های ۹۹ ساله را تعهد کرده است .

    تابستان امسال در کل کشور حدود ۱۰۰ هزار فقره معامله خرید و فروش خانه انجام شد که این رقم حدود ۲۵ درصد کمتر از شرایط طبیعی بازار معاملات مسکن در سال ۹۶ بوده است . این فاصله خود بیانگر شرایط سخت خانه دار شدن متاثر از رشد شدید قیمت مسکن در یکی دو سال گذشته است .

    جدول اطلاعات قیمتی گزارش مرکز آمار ایران مشخص می کندقیمت مسکن در تبریز در تابستان امسال ۱۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته جهش یافته ، این نرخ رشد در اصفهان ۱۴۰ درصد، در کرج ۱۵۶ درصد ، در مشهد ۱۳۶ درصد و در شیراز ۱۵۸ درصد گزارش شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید با تاکید بر افزایش فعالیت پروژه ها ، دستور پیگیری مطالبات پیمانکاران شهر جدید پرند از بانک ...

    |

    پروژه مسکونی ۱۰۰۰ واحدی فردوسی مشهد در ۲ فاز و در زمینی به مساحت ۶ هکتار در مجاورت میدان فردوسی شهر مشهد و با مشارکت آستان قدس رضوی و شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق از شرکت‌های تابعه بانک مسکن در حال اجراست .

    |

    در سال ١۴٠٣ ، پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی احداثی در قالب صنعتی‌سازی ، ساختمان‌های سبز و واحدهای احداثی با استفاده از مصادیق کاهش مصرف انرژی در اولویت قرار دارد و مشوق‌هایی در این زمینه در نظر گرفته شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، بذرپاش با تاکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم مداخله حداکثری دولت در بخش مسکن برای جبران کاهش تولید در این بخش بود ، گفت : کاهش ...

    |

    پروژه گلشهر اهواز در قالب ۱۲۰۰ واحد مسکونی با مشارکت بانک مسکن و توسط شرکت جهاد خانه‌سازی رزمندگان متعلق به سپاه پاسداران احداث شده است .

    |

    نظرات کاربران