در حال بارگذاری ...

زنجیره ساخت مسکن نیازمند حمایت مالی است

شرایط کنونی بازار مسکن به گونه‌ای است که باید تدابیری اندیشیده شود تا این حمایت‌های مالی ، اعتباری و تسهیلاتی به سایر بخش‌های موثر در ساخت و ساز نیز سرایت کند .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون امور مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پیشنهاد حمایت مالی و تسهیلاتی از زنجیره ساخت مسکن را ارائه کرد .

جواد حق شناس در این باره توضیح داد : شرایط در بازار مسکن اعم از بازار معاملات و ساخت و ساز واحدهای مسکونی به گونه ای است که تنها حمایت از یک بعد و یا ابعاد محدود در حوزه پرداخت تسهیلات و کمک به تامین مالی کفایت نمی کند و باید ساز و کاری در شبکه بانکی اندیشیده شود تا زنجیره تولید در بازار مسکن با حمایت‌های مالی و اعتباری رونق بگیرد .

وی با بیان اینکه بانک مسکن از سال‌ها و دهه‌های گذشته تاکنون سهم بسیار موثری در تامین کمک هزینه ساخت و خرید مسکن برای دو گروه عرضه کننده و متقاضی خرید مسکن داشته است و هم اکنون نیز به ایفای این نقش مشغول است ، خاطرنشان کرد : شرایط کنونی بازار مسکن به گونه‌ای است که باید تدابیری اندیشیده شود تا این حمایت‌های مالی ، اعتباری و تسهیلاتی به سایر بخش‌های موثر در ساخت و ساز نیز سرایت کند .

حق‌شناس با بیان اینکه بازار مسکن در نتیجه کارکرد زنجیره ساخت مسکن ایجاد شده و منجر به ساخت و معاملات خرید و فروش واحدهای مسکونی می‌‌شود گفت : آنچه می‌توان به عنوان سه ضلع مثلث ساخت و تولید مسکن به آن اشاره کرد شامل سازنده‌ها یا انبوه ‌سازان ، مردم و سیستمی است که می‌تواند برای این دو گروه تامین اعتبار کند و در واقع حمایت‌های مالی لازم برای ساخت و خرید مسکن را انجام دهد . بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون در ضلع اول یعنی سازنده‌ها و انبوه‌سازان ، نیروهای با مهارت بالا و آماده به کار فراوانی در کشور وجود دارند که در قالب اشخاص حقیقی و حقوقی (اعم از شرکت‌های خصوصی و شبه دولتی) مشغول و آماده به کار هستند.

وی افزود : در سمت تقاضا یا مردم متقاضی مسکن نیز هر ساله با حجم بسیار زیادی از تقاضای جدید و تقاضای انباشته از سال های قبل مواجهیم و بنابراین تقاضای زیادی برای خرید مسکن نیز در کشور وجود دارد . اما در سمت تامین مالی و نهاد پرداخت کننده تسهیلات هم اکنون ، تنها ، بانک مسکن به ارائه خدمات مالی و اعتباری در این زمینه مشغول است و سایر بانک‌ها یا اساسا در این زمینه فعالیتی ندارند و یا فعالیت‌های آن بسیار محدود و ناچیز است .

حق شناس ادامه داد : در چنین شرایطی لازم است تدابیری اندیشیده شود تا نه تنها سایر بانک‌‌ها نیز به حوزه تسهیلات دهی مسکن ورود کنند بلکه کلیه مراحل ساخت مسکن از خرید زمین ، تامین مصالح ، سایر هزینه های ساخت و ... مشمول دریافت تسهیلات و حمایت مالی و اعتباری شود . از سوی دیگر پیشنهاد می شود در حمایت های سمت تقاضای مسکن نیز به لحاظ سقف تسهیلات ، مدت بازپرداخت ، نرخ سود و ... بازنگری و به روز رسانی انجام شود .




مطالب مرتبط

با توجه به آنکه سهمیه ۳۵۰ میلیون تومانی سال ۱۴۰۲ به ازای هر واحد و معرفی به بانک‌های عامل تا خردادماه امسال به اتمام می‌رسد ، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن تا ۴۰۰ میلیون تومان را آماده کرده‌ایم که به دولت ارائه خواهد شد .

|

ساخت پروژه ۱۵۰ واحدی انبوه ساز توسط انجمن خیرین مسکن ساز مهدیشهر از دیگر اقدامات در راستای تامین مسکن در این شهرستان است .

|

هم اکنون در شهرها و روستاها ۴۹۳ هزار و ۱۵۵ واحد در دست اجرا قرار دارد .  

|

پروژه ۱۶۰ واحدی بنیادمسکن انقلاب اسلامی هم‌اکنون با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در حال اجرا و عملیات نازک‌کاری آن آغاز شده است . هم‌اکنون ۲۱ هزار واحد نهضت ملی مسکن در استان در حال ساخت است .

|

تاکنون هزار و ۴۳۵ نفر از متقاضیان این طرح انصراف داده‌اند و ۹۶۲ متقاضی هم در انتظار بررسی هستند . در حوزه املاک و حقوقی ، واگذاری سه قطعه زمین خود مالکی در طرح نهضت ملی مسکن انجام شد که توسط شرکت تعاونی مسکن با پیشرفت ۳۰ درصدی در حال اجراست .

|

نظرات کاربران