در حال بارگذاری ...
  • ۴۶ درصد واحدهای مسکونی روستاهای استان تهران فرسوده و نامقاوم است

    در خارج از بافت روستایی در استان ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز زیادی انجام شده که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولیان امر باید با سازندگان این واحدها برخورد کنند چرا که بنیاد مسکن بر اساس قانون و مقررات نمی‌تواند به آن ها خدماتی نظیر تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی ارائه دهد و اگر حادثه‌ای نظیر زلزله یا سیل رخ دهد این خانه‌ها بلافاصله تخریب و تلفات جانی گسترده‌ای بر جای می‌گذارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت : ٢٢٥هزار و ٥٥٦ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان وجود دارد که ١٠٣ هزار و ٦۹۲ یعنی ٤٦ درصد آن فرسوده و نامقاوم است .

    غلامرضا صالحی در نشست خبری روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی که با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در سالن جلسات بنیاد مسکن استان تهران برگزار شد ، افزود : ایران جز ١٠ کشور اول در حوادث و بلایای طبیعی است که در همین راستا ۵ دیماه به دلیل زلزله مهیب بم به عنوان روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثر بلایای طبیعی نامگذاری شده است تا قبل از وقوع حادثه تدابیری برای مقاوم سازی واحدهای فرسوده ، نامقاوم و دیگر اقدامات لازم برای کاهش تلفات و خسارت در مواقع بحران صورت گیرد .

    وی ادامه داد : سه گسل شمالی ، جنوبی ، و مشاء در تهران وجود دارد که باید تدابیر لازم نظیر مقاوم سازی واحدهای مسکونی در شهرها و روستاها قبل از وقوع زلزله اندیشیده شود تا زمان بحران با کمترین خسارت جانی ، مالی و روحی و روانی مواجه شویم .

    صالحی با بیان اینکه در طرح مقاوم سازی که از سال ۸۴ آغاز شده از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده تاکنون ۲۱ هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی و مقاوم سازی شده است ، ادامه داد : براساس برنامه ریزی های صورت گرفته باید سالی ۱۴۰۰ واحد نوسازی و مقاوم‌سازی شود اما این میزان با توجه اجرای این طرح و زمانبر بودن آن باعث بیشتر شدن عمر ساختمان ها ، فرسودگی و تحمیل هزینه‌های بیشتری می‌شود ، در این راستا اصحاب رسانه با اطلاع رسانی در خصوص پیامدها و خسارت‌های ناشی از ریزش ساختمان در مواقع بحران می توانند مردم را نسبت به مقاوم سازی اماکن خود ترغیب کنند .

    وی با بیان اینکه ۵۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان تهران وجود دارد ، تاکید کرد : در خارج از بافت روستایی در استان ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز زیادی انجام شده که جهاد کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان متولیان امر باید با سازندگان این واحدها برخورد کنند چرا که بنیاد مسکن بر اساس قانون و مقررات نمی‌تواند به آن ها خدماتی نظیر تسهیلات نوسازی و مقاوم‌سازی ارائه دهد و اگر حادثه‌ای نظیر زلزله یا سیل رخ دهد این خانه‌ها بلافاصله تخریب و تلفات جانی گسترده‌ای بر جای می‌گذارد .

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت : روستا جایی است که ساکنان آن بیشتر به کارهایی نظیر دامداری ، کشاورزی و باغداری مشغول هستند اما بیشتر روستاهای استان تهران این ویژگی ها را ندارد و تنها به مکانی برای اسکان تبدیل شده چرا که بیشتر مهاجران معیشتی و اتباع برای کسب و کار به تهران می آیند و به دلیل بالا بودن قیمت خرید یا اجاره مسکن ناگزیر هستند در روستاها ساکن شوند که این امر باعث افزایش نامتوازن جمعیت و کمبود زیرساخت ها و منابع در روستاها شده است .

    صالحی با بیان اینکه طرح های هادی هر ۱۰ سال یکبار باید بازنگری شود ، تصریح کرد : اراضی کشاورزی و باغی ، مناطق حفاظت شده و افزایش ساخت و سازهای خارج از محدوده بافت مناطق روستایی باعث ایجاد مشکل در بازنگری برخی از طرح های هادی در روستاهای استان شده است .

    مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان تهران گفت : این بنیاد برای تخریب و نوسازی مسکن ۵۰ میلیون تومان تسهیلات با سود ۵ درصد با بازپرداخت ۱۲ ساله ، ۸ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از محل امکانات بنیاد حساب ۱۰۰ امام و ۱۵ میلیون وام با کارمزد چهاردرصد و بازپرداخت ۵ ساله از سوی بانک قرض‌الحسنه مهر به مالکان اختصاص داده می‌شود . سال گذشته نیز قراردادی در خصوص تخریب و مقاوم سازی واحدهای مسکونی با سپاه پاسداران منعقد شد که براساس آن از سوی سپاه ۱۵ میلیون وام بلاعوض نیز به افراد افراد بی‌بضاعت در روستاهای محروم نیز داده می‌شود .

    وی با بیان اینکه در بازسازی واحدهای مسکونی متقاضیان نیز باید بخشی از هزینه‌ها را تقبل کنند ، خاطرنشان کرد : برای واحدهای مسکونی افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز تفاهم نامه همکاری منعقد شده تا این ارگان ها نیز در هزینه ساخت و مقاوم سازی خانه ها به این افراد کمک کنند . اخیرا ۱۰۰ هزار جلد سند روستایی صادر و به مالکان تحویل داده شد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت : استان تهران شامل ۵٣٠ روستا است که تمام روستاهای تهران طرح هادی دارند و سال گذشته ۶٢ طرح ...

    |

    تا کنون در شهرستان آزادشهر شش هزار و ۵۸۴ متقاضی مسکن ثبت نام کرده که از این تعداد پرونده هزار و ۲۵۹ متقاضی به تایید نهایی رسیده است .

    |

    در کلیه سایت های نهضت ملی مسکن در سطح استان مسجد پیش بینی شده است و انشالله در سی و یکمین اجلاس سراسری نماز که قرار است به میزبانی استان خراسان شمالی برگزار شود قصد داریم تعدادی مساجد بین راهی را افتتاح و یک مسجد در سایت نهضت ملی مسکن را با حضور حجت الاسلام قرائتی ، رئیس ستاد ...

    |

    با الحاق ۱۰.۸ هکتار از اراضی ملی ، این واحدها ، به بیش از ۳۵۰ واحد ویلایی قابل افزایش است و شهروندان بافرانی که در طرح نهضت ملی مسکن نایین ثبت نام کرده اند ، می‌توانند با مراجعه به اداره راه و شهرسازی شهرستان درخواست تغییر محل از نایین به بافران را ارائه دهند تا اقدام قانونی ...

    |

    از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست .

    |

    نظرات کاربران