در حال بارگذاری ...
  • حاشیه‌نشینی مشکل امروزی شهر بم است

    در زمان زلزله بم کانکس‌ها و کانتینرهای زیادی برای اسکان موقت مردم وارد شهر بم شد که تا به امروز هم خارج نشده و به گونه‌ای پیش رفته است که امروز با اجاره دادن این کانکس‌ها ، رواج حاشیه‌نشینی را در این شهر شاهد هستیم . متاسفانه این مسئله یکی از تهدیدهایی است که سازمان یونسکو برای منظر تاریخی ارگ بم ذکر کرده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : در زمان زلزله بم کانکس‌های زیادی برای اسکان موقت مردم وارد شهر بم شد که تا به امروز هم خارج نشده و به گونه‌ای پیش رفته است که امروز با اجاره دادن این کانکس‌ها ، رواج حاشیه‌نشینی را در این شهر شاهد هستیم .

    غزال راهب در وبینار تخصصی درس‌آموخته‌های زلزله بم و در ارائه تخصصی خود با موضوع تاب‌آوری شهرها پس از وقوع سوانح ، گفت : ما شهر را یک سیستم پویا می‌بینیم و قابلیت آن در بازگشت به سطح پایدار پس از وقوع حادثه ، می‌تواند تعریف تاب‌آوری باشد . نکته مهم در این خصوص این است که شاخص‌های پایداری و ارتباط آن با مدیریت منابع طبیعی در هماهنگی با هم در نظر گرفته شود . در موضوع بم نیز باید به این نکته توجه شود که ببینیم عدم هماهنگی این شاخص‌ها با هم چه مسائل و معضلاتی را به وجود می آورد .

    وی در تشریح موضوع بازخوانی تجربه بم گفت : باید تلاش‌های لازم انجام شود تا زنجیره اقتصادی که در آن شهر از بین رفت ، بازسازی و حفظ شود . چیزی که ما در واقعیت در این شهر می‌بینیم ، تخریب گسترده نخلستان‌ها ، تفکیک باغات ، دیوارکشی در باغات ، خشک کردن عمدی نخل‌ها و... است که بر خلاف طرح‌ها و نقشه‌هایی که پس از وقوع زلزله برای آن تعریف شده بود انجام شد . با این وضعیت تا چند سال دیگر با تردید از باغ‌شهر بم می‌توان صحبت کرد . بم سرمایه ملی ماست . بنابراین یک موضوع مهم برای ما این است که در شهرسازی ، تدوین قوانین ، سیستم اقتصادی ، مدیریت زیرساخت‌ها و... به نحوی عمل شود که شاهد این تفکیک اراضی در بم نباشیم .

    رئیس حوزه پژوهشی معماری و شهرسازی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی تاثیر اسکان موقت بر چهره بم را به‌عنوان دیگر محور مهم و قابل توجه برشمرد و گفت : در زمان زلزله بم کانکس‌ها و کانتینرهای زیادی برای اسکان موقت مردم وارد شهر بم شد که تا به امروز هم خارج نشده و به گونه‌ای پیش رفته است که امروز با اجاره دادن این کانکس‌ها ، رواج حاشیه‌نشینی را در این شهر شاهد هستیم . متاسفانه این مسئله یکی از تهدیدهایی است که سازمان یونسکو برای منظر تاریخی ارگ بم ذکر کرده است .

    بنابراین مسئله مهم این است که فرآیند اسکان موقت و سیاست‌های ما در این خصوص چه تاثیری بر آینده شهرها پس از وقوع زلزله دارد که امروز در بم شاهد هستیم .

    وی در پایان ، توجه به ماهیت ذاتی توسعه، اقتصاد و الگوی یک منطقه و همچنین سیاست‌های در نظر گرفته شده برای اسکان موقت و تاثیر آن در فرآیند بازسازی را به‌عنوان دو محور اصلی مورد نظر خود موردتاکید قرار داد .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    ارزیابی ساختمان‌های ناایمن موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران