در حال بارگذاری ...
  • پیشنهاد ساماندهی قنوات سطح شهر تهران در تعامل شهرداری با وزارت نیرو

    در مطالعات انجام شده مشخص شد که یکی از دلایل مهم فروریزش ، وجود قنواتی در شهر تهران است که بسیاری از آنها مسیرهای خود را تغییر داده و یا قنواتی هستند که از آنها بهره‌برداری نمی‌شود که ضرورت دارد تا این قنوات در سطح شهر تهران و استان ، ساماندهی شوند . ساماندهی قنوات کمک می‌کند تا خطراتی که از این منظر در شهر خواهیم داشت ، کاهش یابد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه وجود قنوات تغییر مسیر یافته به دلیل ساخت و ساز و یا رها شده در سطح شهر و انجام برخی گودبرداری‌ها یکی از دلایل اصلی فروریزش در تهران است از پیشنهاد آن مرکز برای ساماندهی قنوات تهران در تعامل شهرداری با وزارت نیرو خبر داد .

    محمد شکرچی‌زاده در خصوص مطالعه و ارایه گزارشی که از سوی آن مرکز پیرامون پدیده فروریزش در تهران با هدف ارتقا ایمنی شهری و مقابله با فروریزش‌های آتی در هجدهمین جلسه شورای‌عالی معماری و شهرسازی ارائه شد ، گفت : این مطالعه به دنبال فرو ریزش‌های متعدد در شهران ، خیابان پیامبر و خیابان مولوی در سال ۹۵ از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری بر عهده مرکز تحقیقات قرار داده شد و مقرر شد تا مرکز در این خصوص راهکارهایی را برای کاهش خطرپذیری فروریزش در شهر تهران آماده کند .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه در انجام این مطالعه ، مرکز تحقیقات پیگیری‌های متعددی را با شهرداری ، وزارت نیرو و سازمان مدیریت بحران انجام داده است ، در بیان ارزیابی‌های خود از این مطالعه و اهداف آن ، توضیح داد : در مطالعات انجام شده مشخص شد که یکی از دلایل مهم فروریزش ، وجود قنواتی در شهر تهران است که بسیاری از آنها مسیرهای خود را تغییر داده و یا قنواتی هستند که از آنها بهره‌برداری نمی‌شود که ضرورت دارد تا این قنوات در سطح شهر تهران و استان ، ساماندهی شوند . ساماندهی قنوات کمک می‌کند تا خطراتی که از این منظر در شهر خواهیم داشت ، کاهش یابد .

    وی از ارایه پیشنهادهای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری خبر داد و در بیان اهم موارد پیشنهادی آن مرکز ، گفت : پیشنهاد شد تا ساماندهی قنوات تهران را وزارت نیرو و شهرداری به شکل تضامنی برعهده بگیرند . در این رابطه پیشنهاد شد تا مسئولیت ساماندهی قنوات در شهر تهران را شهرداری تهران و بیرون از شهر تهران را نیز وزارت نیرو ، عهده دار شود .

    شکرچی‌زاده افزود: پیشنهاد شد تا مترو برای فعالیت‌های زیرزمینی خود با توجه به وجود رگ‌آب‌ها و قنوات ، دستورالعمل‌های مشخصی را تدوین و آنها را رعایت کند . همچنین در این پیشنهاد تصریح شده است که برای گودبرداری‌ها در سطح شهر تهران با عمق زیاد بتوانیم یک ضوابط مشخص‌تری داشته باشیم . زیرا بسیاری از این گودبرداری‌ها که برای ساختمان‌های بلند با عمق زیاد انجام می‌شود می‌تواند رژیم هیدرولوژی آب‌های زیرسطحی را تغییر بدهد . زمانیکه مسیر قنات‌ها کور و مسیرشان جابه‌جا می‌شود ، سبب ایجاد حفراتی در زیرزمین خواهد شد که این حفرات می‌تواند منشاء برخی از مشکلات از جمله فروریزش شود .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از تدوین یکسری دستورالعمل‌های مشخص با هماهنگی شورای شهر و اخذ نظرات شورای‌عالی خبر داد و گفت : مقرر شد تا کارگروهی با حضور وزارت نیرو ، شهرداری، سازمان مدیریت بحران و مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی زیر نظر معاونت معماری و شهرسازی تشکیل و مجموعه پیشنهادها بررسی شود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    ارزیابی ساختمان‌های ناایمن موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران