در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ چارچوب شرح خدمات طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در ابلاغیه‌ای چارچوب شرح خدمات طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی را اعلام کرد .

    فرزانه صادق مالواجرد ، دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران مصوبه این شورا در خصوص "چارچوب خدمات طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی" را ابلاغ کرد .

    متن ابلاغ به این شرح است :

    شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۹۹/۸/۵ ، در راستای اجرای ماده سه قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی – فرهنگی ، موضوع «تهیه طرح های ویژه محدوده های تاریخی فرهنگی توسط وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن ظرف مدت پنج سال» و ضرورت تسریع تکلیف نحوه اقدام در محدوده های تاریخی و حل مشکلات ساکنان ، چارچوب شرح خدمات پیشنهادی مشترک ارائه شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی ، به منظور طرح های ویژه حفاظت و احیای محدوده های تاریخی را با توجه به مفاد بند ح ماده یک و ماده سه قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی – فرهنگی و صورتجلسه مورخ ۱۵ /۷/ ۹۹ کمیته فنی شماره سه شورایعالی بررسی و ضمن تایید چارچوب شرح خدمات ارائه شده (به شرح پیوست) مقرر نمود :

    ۱ - طرح های ویژه حفاظت و احیاء ، وفق موارد تصریح شده در قانون ، با رویکرد صیانت از ارزش های تاریخی – فرهنگی و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان این محدوده ها با رعایت حقوق مالکانه و سایر حقوق قانونی و شرعی ، با توجه به ویژگی ، ظرفیت و مزیت تاریخی و فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی – فرهنگی شهر و روستا ، با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست اندرکاران و ذینفعان در مقیاس کل تا جزء به همراه طرح مدیریتی مربوط تهیه شده و تکالیف همه دست اندرکاران در آن روشن گردد .

    ۲ - رعایت مفاد مصوبه شماره ۳۰۰/ ۱۱۰۹۴ مورخ ۱۳۹۶/۱۰/۳ شورایعالی شهرسازی و معماری در مورد «رویکردهای کلی حفاظت و احیای بافت های تاریخی – فرهنگی» و کلیه ضوابط و الزمات حفاظت و احیای محدوده های تاریخی – فرهنگی در تهیه طرح های ویژه و کلیه طرح های تفصیلی در دست تهیه برای محدوده های تاریخی – فرهنگی الزامی است .

    ۳ - با توجه به مفاد ماده سه «قانون حمایت از مرمت و احیای بافت های تاریخی – فرهنگی» و نظر به ضرورت بررسی نتایج تهیه طرح های ویژه حفاظت و احیاء ، توسط شورایعالی شهرسازی و معماری ، مرجع نهایی تصویب طرح های مذکور «شورایعالی شهرسازی و معماری» تعیین می شود .

    ۴ - ضروری است در فرآیند تهیه ، بررسی و تصویب طرح های مذکور و با توجه به تجارب موفق و ناموفق پیشین در تهیه طرح های محدوده های تاریخی ، چالش ها و موانع محتوایی و رویه ای حفاظت و احیای محدوده های مذکور ، توسط کمیته فنی سه شورایعالی شهرسازی و معماری ، مورد رصد و تحلیل قرار گرفته و پیشنهادهای اصلاحی و تکمیلی به شورایعالی شهرسازی و معماری ارایه شود .




    مطالب مرتبط

    از تعداد واحدهایی که در حال ساخت هستند تاکنون ۳۱۲ هزار و ۷۳۴ واحد تکمیل و تحویل متقاضیان شده است و ۵۰۴ هزار و ۲۵۳ واحد در دست اجراست .

    |

    این شهر جدید در فاز اول ظرفیت جمعیت پذیری ۳۶ هزار نفر و در فاز نهایی ظرفیت جمعیت پذیری ۱۴۰ هزار نفر را دارد . این طرح پس از تصویب در دومین جلسه کمیته فنی شهرک‌ها و شهرهای جدید بمنظور تصویب نهایی به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ارسال شده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : از مجموع سه هزار و ۵۰۷ متقاضی در طرح ملی نهضت مسکن شهرستان ...

    |

    با توجه به اینکه مردمی سازی در این وزارتخانه مد نظر وزیر راه و شهرسازی قرار دارد ، در حوزه بازآفرینی شهری در گام اول با همکاری بسیج مستضعفین اقدام به نوسازی بافت‌های فرسوده با ۴۲۸ حلقه میانی می‌شود .

    |

    تسریع در اهدای زمین به منظور مردمی‌سازی ساخت مسکن در سال جاری حائز اهمیت است و با توجه به شناسایی اراضی مستعد برای واگذاری به متقاضیان امسال واگذاری زمین به متقاضیان سرعت بیشتری بگیرد که انتطار می‌رود تا تمامی معاونت‌ها بر انجام آن اهتمام داشته باشند .

    |

    نظرات کاربران