در حال بارگذاری ...

ابلاغ طرح و ضوابط اراضی کشاورزی و باغات ناژوان به استاندار اصفهان

تبدیل عرصه‌های باغی و زراعی موجود در محدوده ناژوان به الگوی رایج ویلاسازی تهدید جدی است که حیات پایدار شهر اصفهان را مورد هجمه قرار خواهد داد . لذا ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت شهری استان در صیانت از این اراضی لازم است با هماهنگی همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان ، تخلفات مربوط به احداث بنای مازاد در این اراضی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها همسو با ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مشمول صدور رای قلع بنا شود .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به رضایی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان ، مصوبه شورا را در خصوص طرح و ضوابط اراضی کشاورزی و باغات ناژوان ، ابلاغ کرد .

در این ابلاغیه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه ۳۰ تیرماه ۹۹ خود «طرح و ضوابط کشاورزی و باغات ناژوان» (واقع در حریم شهر اصفهان با پهنه حفاظت) ، مصوب جلسه ۲۷ بهمن ۹۷ شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان اصفهان را مورد بررسی قرار داد و مقرر کرد تا اسناد طرح با اعمال اصلاحات به شرح زیر توسط دبیر شورای‌عالی ، ابلاغ شود .

۱- کلیه مستحدثات موجود در بستر و حریم کمی رودخانه زاینده‌رود (لایه اول) در صورتیکه در حین احداث ، موافقت آب منطقه‌ای را اخذ کرده‌اند و یا بر اساس استعلام جدید استقرار آن ها در حریم رودخانه بلامانع اعلام شود با کاربری متناسب تثبیت شوند. سایر عرصه‌های واقع در حریم کمی رودخانه با هاشور تحت‌عنوان حریم کمی و بستر زاینده‌رود و سایر آبراه‌های موجود در سند پهنه‌بندی طرح ، مشخص و تثبیت شوند .

۲- نظر به ویژگی‌های کم‌نظیر منظر طبیعی و تاریخی ناژوان و نیز تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن ، موضوع ثبت ملی اراضی ناژوان به عنوان اثر طبیعی توسط وزارت میراث‌فرهنگی ، گردشگری و صنایع‌دستی پیگیری شود .

۳- ضمن تاکید بر ممنوعیت هرگونه احداث بنای جدید در محدوده ناژوان در مغایرت با ضوابط طرح حاضر ، مقرر شد ، سند جامع اقتصادی - اجتماعی نحوه انتفاع مالکین مستحدثات موجود واقع در محدوده ناژوان (حدود ۸۰۰ پلاک) توسط اداره کل راه و شهرسازی استان و با هماهنگی استانداری و شهرداری تهیه شود . سند مذکور معطوف به مکانیزم‌های توافق و تعامل با مالکین مذکور و نحوه بهره‌گیری از حقوق مالکانه در چارچوب ضوابط این طرح برای پلاک‌های دارای مستحدثات در وضع موجود بوده و پس از تایید توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ، قابلیت اجرایی خواهند داشت .

۴- بنا به تاکید رییس سازمان امور اراضی کشور ، ضوابط احداث اتاق کارگری و نگهبانی در باغات واقع در محدوده ناژوان با تاکید بر استفاده از مصالح غیربنایی به شرح زیر اصلاح شود :

 

 

بدیهی است مطابق ضوابط جاری ملاک‌عمل ، هرگونه احداث بنا در اراضی زراعی ممنوع است .

۵- نحوه دیوارکشی و محصور کردن باغات مطابق با ضوابط و نصاب‌های وزارت جهاد کشاورزی ، با رعایت الگوهای سنتی و بومی منطقه خواهد بود .

تبصره: در هر صورت حداکثر ارتفاع دیوار - حتی در صورت عدم‌مغایرت با ضوابط و نصاب‌های وزارت جهاد کشاورزی - ۱۲۰ سانتی‌متر خواهد بود .

۶- سایر اصلاحات مطابق صورتجلسات مورخ ۳۱ اردیبهشت ۹۹ ، ۲۱ خرداد ۹۹ ، ۲۵ خرداد ۹۹ ، کمیته فنی شماره ۱ شورای‌عالی (پیوست) در سند پهنه‌بندی و همچنین مجلد ضوابط و مقررات طرح ، اعمال شود .

۷- ترکیب کمیته راهبری اراضی ناژوان ، مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مورد تایید قرار گرفت . همچنین بنا به پیشنهاد استانداری اصفهان و به جهت تداوم نظارت شهرداری کلانشهر اصفهان بر اراضی ، مقرر شد ریاست کمیته مذکور به شهردار اصفهان واگذار شود . بدیهی است این موضوع رافع اختیارات و تکالیف وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اراضی ناژوان نیست .

لازم به تذکر است که تبدیل عرصه‌های باغی و زراعی موجود در محدوده ناژوان به الگوی رایج ویلاسازی تهدید جدی است که حیات پایدار شهر اصفهان را مورد هجمه قرار خواهد داد . لذا ضمن تقدیر از اقدامات مدیریت شهری استان در صیانت از این اراضی لازم است با هماهنگی همه دستگاه‌های نظارتی و قضایی استان ، تخلفات مربوط به احداث بنای مازاد در این اراضی در کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها همسو با ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها مشمول صدور رای قلع بنا شود .

خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین‌نامه نحوه بررسی طرح‌ها و مقررات شهرسازی و معماری ، مدارک طرح پس از اصلاح بر اساس این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی‌ربط در اختیار دبیرخانه شورای‌عالی قرار گیرد .




مطالب مرتبط

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از موافقت اعضای شورا با الحاق ۳۰ هکتار اراضی به محدوده شهر جدید بهارستان برای طرح نهضت ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

|

بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

|

نظرات کاربران