در حال بارگذاری ...
  • سه شهر و ۱۵۳ روستا تحت‌تاثیر زلزله امروز استان هرمزگان

    گسل مسبب این زلزله ، گسل پیش‌ژرفای زاگرس بوده است . بر اساس شواهد ، فعالیت قطعات جنوبی این گسل بزرگ که از شمال‌غرب تا جنوب و جنوب‌شرق گسترده شده و تا حوالی تنگه هرمز ادامه دارد ، گسل مسبب زلزله است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، جزئیات زلزله حوالی بندر کنگ با بزرگی ۵.۵ را تشریح کرد و گسل مسبب زلزله را گسل پیش‌ژرفای زاگرس ، برشمرد .

    علی بیت‌اللهی در خصوص جزییات زلزله‌ای با بزرگی ۵.۵ که امروز ساعت ۱:۰۱ بامداد حوالی بندر کنگ استان هرمزگان در عمق ۱۹ کیلومتری زمین رخ داد ، توضیحاتی را ارایه کرد .

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه ۱۵۳ روستا و سه شهر تحت‌تاثیر این زلزله بودند ، از وقوع سه پس‌لرزه که بزرگترین آن‌ها با شدت ۴ بود ، خبر داد و گفت : در مجموع ۳ شهر از جمله بندر کنگ ، بندر لنگه و ۱۵۳ روستا تحت‌تاثیر این زلزله بودند . اما بیشترین خسارت به چهار روستای باسعیدو ، سایه خوش ، حمیران و برکه سفلین وارد شد . روستای باسعیدو با ۲۲۰۰ نفر جمعت بیشترین خسارت را دیده است . همچنین ، بندر کنگ با فاصله ۲۸ کیلومتری و بندر لنگه با فاصله ۳۴ کیلومتری از مرکز اصلی زلزله ، خسارت دیدند .

    وی توضیح داد : خوشبختانه تلفات جانی در زلزله ، گزارش نشده است . اما در بندر کنگ و روستای باسعیدو و روستای سایه‌خوش ، عکس‌های دریافتی نشان می‌دهد در برخی از خانه‌ها ، ترک‌های خفیف رخ داده و دیوار حیاط منازل ، ریزش کرده است .

    رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گسل مسبب این زلزله را بر اساس نقشه‌های کشوری ، گسل پیش‌ژرفای زاگرس برشمرد و گفت : گسل مسبب این زلزله ، گسل پیش‌ژرفای زاگرس بوده است . بر اساس شواهد ، فعالیت قطعات جنوبی این گسل بزرگ که از شمال‌غرب تا جنوب و جنوب‌شرق گسترده شده و تا حوالی تنگه هرمز ادامه دارد ، گسل مسبب زلزله است . بررسی نوع ساخت‌و‌ساز در مناطق روستایی و شهری نشان می‌دهد که واحدهای فاقد اسکلت در منطقه زیاد هستند و ضرورت دارد تا در خصوص مقاوم‌سازی و بازسازی واحدهای مسکونی منطقه، تدابیری اندیشیده شود .

    بیت‌اللهی یادآور شد : ۳۲۲ واحد از  ۳۴۴ واحد مسکونی روستای باسعیدو و ۳۶۰۰ واحد از ۴۹۰۰ واحد شهر کنگ با ۲۰ هزار نفر جمعیت ، ساختمان‌های بتن اسکلتی هستند که این واحدها در مقابل زلزله ، مقاومت کمتری دارند و این قابل تعمیم به دیگر ساختمان‌های موجود است . این‌ها حاکی از آن است که باید کیفیت ساخت‌و‌ساز در محدوده اطراف مرکز زلزله افزایش یاب چون اگر زلزله‌های بزرگ‌تری رخ دهد ، احتمال خسارت به واحدهای مسکونی بیشتر خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بر اساس آمارهای رسمی از حدود ۳۱ هزار واحد مسکونی در شهر کاشمر نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی یعنی حدود ۷۰ درصد واحدها فاقد اسکلت و همچنین از حدود ۱۲ هزار نفر جمعیت و ۴ هزار واحد مسکونی شهر خلیل‌آباد نزدیک به این گسل نیز حدود ۲ هزار واحد مسکونی و بیش از ۷۰ درصد فاقد اسکلت است . این ...

    |

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    نظرات کاربران