در حال بارگذاری ...

ضرورت اجباری شدن بیمه کیفیت برای ساختمان‌های بلند

در حال حاضر با تشکیل ستاد اجرایی این مبحث در سازمان نظام مهندسی ساختمان و تعریف نقشه راه برای آن ، مسأله تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها پیگیری می‌شود. تدوین و بررسی چک‌لیست‌هایی برای بازرسی و تعمیر ساختمان‌ها از گام‌هایی است که در زمینه ایمنی ساختمان به آن توجه شده است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت : ضرورت دارد تا از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایان کار صادره به وسیله شهرداری جلوگیری شود .

طاهره نصر اقدامات آن سازمان را بعد از حادثه پلاسکو برای عدم تکرار چنین حوادث و سوانحی در ساختمان‌های بلند و با قدمت ، برشمرد .

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه حادثه ساختمان پلاسکو از دو منظر آسیب‌شناسی و بازبینی ضوابط حقوقی مورد بررسی قرار گرفت ، گفت : سازمان نظام مهندسی ساختمان ، علل فروریزش ساختمان پلاسکو از جنبه سازه‌ای و معماری ، تأسیسات برقی و مکانیکی و چگونگی گسترش حریق ، ارزیابی چگونگی مراقبت و نگهداری ساختمان را بر اساس مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان مورد بررسی قرار داد . همچنین به منظور  فرآیند مدیریت بحران در حادثه ، بازبینی ضوابط حقوقی و پیشنهاد کلیت برنامه برای کاهش خطرپذیری و ارائه راهکارهای بهسازی مدنظر قرار گرفت .

نصر ادامه داد : شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان ، همچنین از نگاه سیاست‌گذاری در گروه‌های تخصصی ، توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان را در راستای حصول اطمینان از ایمنی ساختمان در طول دوره بهره‌برداری مورد توجه قرار داد .  

دانشیار دانشگاه آزاد شیراز افزود : در حال حاضر با تشکیل ستاد اجرایی این مبحث در سازمان نظام مهندسی ساختمان و تعریف نقشه راه برای آن ، مسأله تعمیر و نگهداری ساختمان‌ها پیگیری می‌شود. تدوین و بررسی چک‌لیست‌هایی برای بازرسی و تعمیر ساختمان‌ها از گام‌هایی است که در زمینه ایمنی ساختمان به آن توجه شده است .

وی مستندسازی و تهیه شناسنامه فنی ملکی ساختمان که در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز به آن تأکید شده است را از دیگر مواردی برشمرد که در سازمان نظام مهندسی ساختمان موردتوجه قرار دارد .

نصر بر همراهی بیشتر شهرداری‌ها تاکید کرد و افزود : حضور سازنده ذی‌صلاح در فرآیند ساخت‌و‌ساز ضروری است . همچنین در زمینه صدور شناسنامه‌های فنی و ملکی ، کنترل طرح و کنترل کیفی ، رعایت حقوق بهره‌بردار و حفاظت از منابع ملی ، باید ملاک‌عمل قرار بگیرد .

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، گفت : یکی از مهمترین مسائلی که در ساختمان‌های بلندمرتبه مورد غفلت و بی‌توجهی است ، عدم کنترل و انطباق کاربری‌های موجود این گونه ساختمان‌هاست که نسبت به کاربری تعیین شده در پروانه ساختمان دارای مغایرت است . بنابراین باید از ادامه فعالیت خارج از کاربری‌های موجود ساختمان‌های بلند نسبت به کاربری‌های طراحی و پیش‌بینی شده در پروانه ساختمانی و پایان کار صادره به وسیله شهرداری جلوگیری شود . مورد دیگر ، عدم توجه به بیمه کیفی ساختمان است که باید برای حصول اطمینان از کیفیت صحیح ساخت و همچنین اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان مورد توجه قرار گیرد .

نصر توضیح داد : عدم تعامل ارگان‌ها و نهادهای مختلف در اجرای کامل قانون و مقررات ملی ساختمان در ایمنی ساختمان‌های پراهمیت از دیگر چالش‌های کنونی است . همچنین ضعف ساختاری در شناسایی دقیق ساختمان‌های ناایمن در نقاط پرخطر کشور نیز از دیگر مسائلی است که باید مدنظر باشد . تأکید بر افزایش تاب‌آوری را نیز باید از مواردی دانست که برای ساختمان‌ها باید مدنظر قرار گیرد. این مورد مهم نیز در بسیاری موارد متأسفانه مورد غفلت واقع می‌شود .




مطالب مرتبط

ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مشترک با مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان پیشنهاد داد تا به منظور شتاب بخشی به ساخت و ...

|

با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

|

میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

|

حساسیت موضوع انتخابات نظام مهندسی بسیار بالاست و خوشبختانه ترکیب اشخاصی که امروز جهت عضویت در هیات اجرایی انتخابات نظام مهندسی اعلام آمادگی کرده اند ، از حیث انرژی و تجارب ارزنده شان ، نوید برگزاری انتخاباتی خوب ، بدون حاشیه با فرآیند اصولی را می دهد .

|

نظرات کاربران