در حال بارگذاری ...
  • ضرورت ریشه‌یابی و خشکاندن دلایل حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در کشور

    در این نشست ، پدیده حاشیه‌نشینی و دلایل ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی از سه منظر محیط‌زیست ، اقتصاد و مباحث فرهنگی و اجتماعی مورد بحث واقع شد و اساتید حاضر در این نشست تاکید کردند که به دلیل وقوع بحران‌های پیاپی در اقتصاد کشور ، امروزه نظاره‌گر گسترش حاشیه‌نشینی در اکثر شهرهای کشور هستیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، پنجمین نشست شورای تخصصی کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران با موضوع " حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی و بافت فرسوده" با حضور اساتید مطرح دانشگاه به‌طور مجازی در فضای وبینار برگزار شد .

    پنجمین نشست کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران به ریاست دکتر محمدمهدی مظاهری ، دبیر کل این کمیته و با حضور اساتید مطرح دانشگاه‎های کشور به طور ویدئو کنفرانس و از طریق وبینار برگزار شد .

    در این نشست که آقایان غلامرضا اعوانی، استاد فلسفه دانشگاه پکن ، سومبات هاکوپیان ، کارآفرین و استاد دانشگاه الزهرا (س) ، علی‌اکبر موسوی موحد ، رئیس دبیرخانه گسترش علم و فناوری جهان اسلام، دبیرکل سازمان اقتصادی اکو و همچنین اساتیدی از دانشگاه‌های تهران ، شهید بهشتی ، هنر و آزاد اسلامی نیز حضور داشتند، موضوع دلایل حاشیه‌نشینی و اسکان غیررسمی در کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت .

    اهم موضوعاتی که در این نشست مطرح شد ، شامل بررسی دلایل حاشیه‌نشینی، ضرورت خشکاندن ریشه‌های بروز حاشیه‌نشینی ، توجه به تحولات و دگرگونگی‌های عمیق شهرنشینی جدید و الزام به آمایش صحیح زمین از سوی مسئولان بود .

    همچنین در این نشست ، پدیده حاشیه‌نشینی و دلایل ایجاد سکونت‌گاه‌های غیررسمی از سه منظر محیط‌زیست ، اقتصاد و مباحث فرهنگی و اجتماعی مورد بحث واقع شد و اساتید حاضر در این نشست تاکید کردند که به دلیل وقوع بحران‌های پیاپی در اقتصاد کشور ، امروزه نظاره‌گر گسترش حاشیه‌نشینی در اکثر شهرهای کشور هستیم .

    در ادامه این هم اندیشی ، اساتید حاضر تصریح کردند که تمامی جامعه در بروز چنین معضلاتی سهیم هستند و ضرورت دارد تا سهم هر نهاد در این موضوع به درستی مشخص شود تا با یک برنامه‌ریزی مناسب بتوان از وقوع چنین رویدادهای ناگواری جلوگیری به عمل آورد .

    در خاتمه ، حضار بر این موضوع تاکید کردند که با ایجاد شهرهای جدید یا نوسازی بافت‌های فرسوده ، جلوی حاشیه‌نشینی گرفته نمی‌شود ؛ بلکه برای برطرف کردن این معضل ، می‌بایست با برنامه‌ریزی صحیح و سریع ، شرایط برای توزیع و دسترسی به منابع را برای آحاد جامعه فراهم ساخت تا با رفع فقر و ناعدالتی ، مردم رفاه را در زندگی خود جاری سازند .

    قابل ذکر است تاکنون موضوعات متفاوتی در نشست‌های این شورای تخصصی در کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد ، پیرامون سبک زندگی در دوران کرونا و پساکرونا، همگرایی منطقه‌ای و تأثیرات اقتصادی آن بر زندگی شهروندان، مبحث جغرافیا و سلامت مورد بررسی و تبادل‌نظر قرار گرفته است .




    مطالب مرتبط

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    بررسی پیشنهادات شهرداری بیرجند در ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری سایر فضاهای موجود شهری جهت اسکان اضطراری از جمله پارک جنگلی شهر بیرجند از دیگر موضوعات بررسی شده در این جلسه بود که مقرر شد موضوع ظرفیت سنجی و جمعیت پذیری توسط هلال احمر استان انجام شود .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    ایجاد اشتغال در بحث مسکن با هیچ بخشی قابل مقایسه نیست . برای قشر عظیمی از تحصیل کرده گرفته تا کارگر ساده ایجاد اشتغال می‌کند . مسکن حدود ۷۰ صنعت را راه می اندازد ؛ سیمان ، آهن و ... .

    |

    نظرات کاربران