در حال بارگذاری ...
  • همکاری مرکز تحقیقات با مدیریت بحران و شهرداری تهران برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های پایتخت

    مقرر است در همکاری با شهرداری تهران ، دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول منتشر شود که با ابلاغ این دستورالعمل‌ها ، شهرداری‌ها آن‌ها را در برخی از ساختمان‌ها که مالکان تمایل به همکاری دارند مورد استفاده قرار خواهد داد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ضمن تاکید بر ارتقا تاب‌آوری ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور از تدوین دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول پایتخت خبر داد .

    محمد شکرچی‌زاده گفت : ارتقا تاب‌آوری شهرها موضوعی مهم و حیاتی است که در دستور کار مرکز تحقیقات قرار دارد . مرکز برای تحقق این مهم برای ساختمان‌های موجود در همکاری با سازمان مدیریت بحران، اقدام به بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول (ساختمان‌های ۳ تا ۴ طبقه فولادی ، بتنی و بنایی) خواهد کرد تا رفتارهای لرزه‌ای ساختمان‌های موجود تغییر یافته و ارتقا پیدا کند .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی هدف از مقاوم‌سازی ساختمان‌های موجود را کاهش مخاطرات و خسارت‌های مالی و جانی ناشی از حوادث مختلف برشمرد و افزود : یکی از مخاطرات مهم کشور ، زمین‌لرزه است که ضروری است تا ساختمان‌های موجود در این زمینه تاب‌آوری لازم را به دست آورند .

    شکرچی‌زاده از تدوین دستورالعمل‌های بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول در کمیته‌های تخصصی مرکز تحقیقات ، خبر داد و تصریح کرد : مقرر است در همکاری با شهرداری تهران ، دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول منتشر شود که با ابلاغ این دستورالعمل‌ها ، شهرداری‌ها آن‌ها را در برخی از ساختمان‌ها که مالکان تمایل به همکاری دارند مورد استفاده قرار خواهد داد .

    وی با یادآوری اینکه دستورالعمل‌ها جنبه توصیه‌ای دارند ، توضیح داد : مالکانی که بخواهند واحدهای مسکونی خود را مقاوم‌سازی کنند الزامی برای انجام کار ندارند . با این حال اگر این کار را انجام دهند با هزینه نسبتا کم می‌توانند ایمنی ساختمان خود را بالا ببرند .

    شکرچی‌زاده تاب‌آوری ۲۳ میلیون واحد مسکونی در کشور را از ضرورت‌های غیر قابل‌انکار برشمرد و گفت : درصد قابل ملاحظه‌ای از ۲۳ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور ، ایمنی لازم را برای زلزله شتاب مبنای منطقه‌ای که در آن هستند ، دارا نیستند و این وضعیت به ویژه در کلانشهرها در هنگام وقوع زلزله می‌تواند ، خطرآفرین باشد . مرکز تحقیقات مذاکرات جدی با شهرداری و شورای شهر تهران داشت . بر اساس این مذاکرات، مقرر شده ، شهرداری امکان این را فراهم کند تا فرآیند صدور پروانه ساختمانی برای ساختمان‌هایی که می‌خواهند مقاوم‌سازی انجام دهند در مدت زمان کوتاه و با هزینه کم انجام شود تا مالکان به ارتقای تاب‌آوری در ساختمان‌ها گرایش پیدا کنند .

    رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود : طبق مذاکراتی که با معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور انجام شد ، در صدد هستیم تا علاوه بر تهران ، دستورالعمل بهسازی نسبی ساختمان‌های متداول در سایر کلانشهرها ، عملیاتی و اجرایی شود و شهرداری‌های شهرهای بزرگ فرآیند صدور پروانه به ویژه کلانشهرها را کوتاه کنند تا مردم با رغبت به مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی خود اقدام کنند .




    مطالب مرتبط

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    |

    پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) پس از انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیرزمین ، با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی ، افزایش سرانه فرهنگی ، ورزشی ، اقتصادی و رفاهی مناطق کم برخوردار ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ، بر روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی - ...

    |

    موضوع این تفاهم‌نامه که بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران با نمایندگی سازمان نوسازی شهر تهران منعقد شد ، همکاری مشترک با هدف جذب اعتبارات سفر استانی در راستای محرومیت زدایی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران جهت انجام اقدامات ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اعلام کرد : طی یک سال گذشته ۶۰۰ تن قیر از دولت دریافت شد که پس از تبدیل شدن به آسفالت ، در ...

    |

    رویکرد مدیریت پیشین شهر تهران کاهش صدور پروانه‌ مسکن بود . به همین جهت طی یک فرایند نزولی در سال ۱۴۰۰ تنها ۵۴۰۰ پروانه ساخت مسکن توسط شهرداری تهران صادر شد که این رقم کمترین میزان در ده سال پیشینش یوده است . در حالی که ابتدای این دهه ۹۰ یعنی سال ۹۱، ۳۱ هزار پروانه ساخت مسکن در ...

    |

    نظرات کاربران