در حال بارگذاری ...
  • تصویب طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی

    با تصویب این طرح ، بیش از ٣٠٠٠پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام می‌پذیرد . همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه های مختلف درآمدی ، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده ، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت .

    قدرت اله ابک با اشاره به اینکه پس از گذشت ٢۵سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده ، استمرار هویت معنوی زیارت ، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای کلیه اقشار و نیز حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود ، از انتهای سال گذشته بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌وشهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت ، اظهار داشت : با توجه به اهمیت این مسأله ، مراحل تهیه طرح طی بازه فشرده یک ساله و با مشارکت متخصصان ملی و محلی حوزه شهرسازی به انجام رسید .

    وی افزود: به جهت دریافت نظرات دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله آستان قدس رضوی ، ارکان قضایی و نظارتی استان، استانداری و مجموعه مدیریت شهری مشهد طرح در قالب جلسات متعددی مورد بررسی قرار گرفته و تغییرات لازم در جهت غنابخشی و همگرایی بیشتر انجام پذیرفت .

    ابک با اشاره به اینکه ماحصل این جلسات که با تدبیر استاندار خراسان رضوی برگزار شد ، اجماع کامل همه سطوح مدیریتی استان روی طرح جدید و در نهایت تصویب آن در جلسه پنج شنبه ٢٣بهمن کمیسیون ماده ۵ استان خراسان رضوی بوده است ، افزود : در جلسه کمیسیون ماده ۵ که به ریاست استاندار خراسان رضوی برگزار شد، پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، طرح جهت تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ارسال شد .

    وی افزود : با تصویب این طرح ، بیش از ٣٠٠٠ پلاک از تملک اجباری خارج و نوسازی پلاک‌های باقیمانده بر پایه ضوابط تسهیل کننده طرح جدید و توسط مردم و ساکنان انجام می‌پذیرد . همچنین افزایش سهم اماکن اقامتی متناسب با گروه های مختلف درآمدی ، افزایش سرانه فضای سبز و سایر کاربری‌های خدماتی نسبت به گذشته و احیای ساختارهای فرهنگی اجتماعی و تاریخی بافت از مهمترین نتایج طرح مصوب است .

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حفظ حرائم منظری، حفظ کلیه مساجد و حسینیه ‌ها و عناصر هویتی ، ارائه ضوابط ویژه برای آثار ملموس و ناملموس فرهنگی و هویتی ، احیای ٢٧ محور تشرف و نیز رونق‌بخشی به سایر گذرهای تاریخی از دیگر ویژگی‌های طرح حریم رضوی است که مورد تأکید کمیسیون ماده۵ قرار گرفت . همچنین اختصاص زمین به بیش از ١٠هزار محل پارک خودرو در قالب پارکینگ‌های عمومی در حاشیه محور شارستان با جانمایی مناسب و نیز تقویت حمل و نقل عمومی و جانمایی ایستگاه‌های مترو در این طرح به تأیید رسید . از دیگر مصوبات این جلسه، اختصاص فرصت دو ماهه جهت تعیین تکلیف پروژه‌های سرمایه گذاری واقع در محدوده پیرامون حرم در چارچوب طرح جدید است.




    مطالب مرتبط

    ۴۸ هزار و ۱۸۷ واحد آماده شده برای تحویل داریم که ۴۸ هزار و ۱۸۷ مورد آن برای طرح های مسکن حمایتی شهری و جوانی جمعیت ، ۴۵ هزار و ۵۹۱ قطعه نیز در قالب دهکده شهری و ۲ هزار و ۵۹۶ قطعه زمین آماده واگذاری به نیروهای مسلح است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی فراخوان جذب ایده رویداد توسعه نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم را منتشر و از علاقه مندان ...

    |

    مدل‌های مختلف در سطح استان در حال انجام است که سعی داشته و داریم تا بهترین مدل را برای هر شهر انتخاب کنیم .

    |

    تعداد واحدهای قرعه کشی شده ۲۱۰ واحد بود که قرعه کشی بین ۲ هزار و هشتصد نفر متقاضی انجام شده است .

    |

    سرعت نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به وجود امکانات زیربنایی و روبنایی در این محدوده‌ها ، از سرعت بالایی برخوردار است و بازآفرینی شهری به بازگشایی معابر در این محدوده‌ها با کمترین هزینه به شهرداری‌ها کمک می‌کند .

    |

    نظرات کاربران