در حال بارگذاری ...
  • تیس از ویژه‌ترین شهرهای جدید کشور است

    این شهر جدید یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازها را دارد . بنابراین تصویب کرده‌ایم که در یک فاصله دو کیلومتری از دریا هیچ اقدام اختصاصی و خصوصی انجام نپذیرد . مگر بعضی از فعالیت‌های مرتبط با دریا که البته تعداد آن‌ها محدود است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی تیس را از ویژه‌ترین شهرهای جدید کشور خواند و گفت : تلاش کرده‌ایم در مصوبات مربوط به این شهر جدید ، حقوق عامه مردم مورد توجه قرار گیرد و در فاصله دو کیلومتری از دریا هیچ اقدام اختصاصی و خصوصی انجام نپذیرد .

    فرزانه صادق مالواجرد در مراسم اهدای جوایز معماری و شهرسازی شهر جدید تیس که روزه دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در شرکت عمران شهرهای جدید برگزار شد ، مکان‌یابی و موقعیت شهر جدید تیس را یکی از خاص‌ترین و ویژه‌ترین شهر های جدید دانست که مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری را اخذ کرده است . زمانی که شهر جدید تیس مورد بررسی قرار می گرفت ما طرح راهبردی منطقه مکران را در دستور کار قرار داشتیم و مکان‌یابی شهر جدید تیز از این حیث بسیار استراتژیک است . زیرا در آن طرح ویژه و راهبردی چند نکته اساسی وجود داشت که مهمترین آن ارتقاء جمعیتی است که در سواحل جنوب سکنی بگزینند .

    صادق مالواجرد افزود : اینکه ما نعمتی به این بزرگی و چشمگیری در سواحل جنوبی داریم و اساسا نسبت به آن بی توجه بوده‌ایم نکته‌ای بود که در آن طرح استراتژیک و راهبردی توجه ویژه ای را به سواحل جنوبی مورد توجه قرار گرفت .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با نامیمون خواندن تصرفات و ساخت و سازهای اتفاق افتاده در سواحل شمالی کشور گفت : برای تکرار نشدن این اتفاقات در سواحل شهر جدید تیس این موضوع در طرح استراتژیک این منطقه دیده شد تا فضاهای عمومی پیرامون دریا متعلق به عموم باشد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و اگر قرار به شکل‌گیری گردشگری در این سواحل انجام و خدمات پشتیبان برای استفاده از سواحل در نظر گرفته شود ، مختص به عموم باشد .

    وی ادامه داد :‌ این نکته از این نظر حائز اهمیت است که مکان‌یابی شهر جدید تیس ، از این جهت بود که اگر قرار است یک ساماندهی در این منطقه انجام گیرد و ما خدماتی را به آنجا ببریم که سکونت نیز در آن است ، چگونه این اراضی را حفظ کنیم . چون به محض اینکه توجهات به جایی جلب می‌‌شود ، ارکان مختلف در آنجا حضور می‌یابند و اراضی در این مناطق واگذاری‌های بعدی خواهد داشت و اتفاقی که می‌افتد نادیده‌گیری عنصر اصلی یعنی مردم است ؛ از این جهت یکی از اهداف مکان‌یابی شهر جدید تیس این بود که این حق به مردم بازگرداند .

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد : این شهر جدید یکی از بی‌نظیرترین چشم‌اندازها را دارد . بنابراین تصویب کرده‌ایم که در یک فاصله دو کیلومتری از دریا هیچ اقدام اختصاصی و خصوصی انجام نپذیرد . مگر بعضی از فعالیت‌های مرتبط با دریا که البته تعداد آن‌ها محدود است .

    وی ادامه داد : اتفاقی که در این فاصله دو کیلومتری باید رخ دهد این است که در این فضا باید فضاهای عمومی ایجاد شود و از هرگونه واگذاری اختصاصی پرهیز شود . نکته دیگر فعالیت‌پذیری است که باید در این سواحل و خاصه در شهر جدید تیس مدنظر قرار گیرد . یکی از ویژگی‌های خاص شهر جدید تیس ، نقش گردشگری آن بوده و این نقش بسیار پررنگ‌تر از نقش مسکونی است که در سایر شهرهای جدید مورد توجه قرار دارد . در مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص تیس ، حتی نظام هیدرولوژی و حرائم مورد نیاز برای مسائل مرتبط با آن نظیر سونامی‌های احتمالی دیده شده و این حریم از فضای شهری و کالبدی کسر شد .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر با حضور ۱۰ پیمانکار و توسعه‌گر محلی فعال ، ۵۰ واحد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ، فعالیت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف به صورت مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شاغلین غیر مستقیم و تبعی ، شهر جدید تیس به بزرگترین کارگاه عملیات عمرانی استان سیستان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم و سرپرست شرکت عمران شهرهای جدید مصوبه شورا را در خصوص ...

    |

    طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است . هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و ...

    |

    تلاش شده تا در کنار ایجاد سکونتگاه ، موضوع اشتغال و ایجاد شهرهای مولد کشاورزی ، پرورش آبزیان ، ایجاد شهرهای مولد صنعت و سایر موارد انجام شود و تمامی این اقدامات با هدف بهره‌مندی از ظرفیت‌های ویژه برای جذب جمعیت و اشتغال است . هم‌زمان با تدقیق اراضی و پهنه‌های مصوب ، تدوین ...

    |

    نظرات کاربران