در حال بارگذاری ...
  • معماری متناسب با طبیعت از اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید

    حرکت به سمت سکونتگاه‌های کم‌تراکم و سکونتگاه‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری ، هویت به‌خصوص هویت معماری ، یکی از اولویت‌های اساسی آنها است ، سنت‌‌های معماری محلی، معماری متناسب با طبیعت ، پایداری زیست‌‌‌محیطی و ... از موضوعات و اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید روز دوشنبه ۲۷ بهمن ماه در آیین اختتامیه مسابقه معماری شهر جدید تیس گفت : تحولات جهانی ، تغییرات اساسی را در نوع رویکردها و نگاه به شهر ایجاد کرده و تفکری که در دهه هفتاد بر عموم شهرهای جدید حاکم بود ، اکنون کاملاً متحول شده است .

    حبیب الله طاهرخانی در این مراسم با قدردانی از تلاش‌های انجام گرفته برای برگزاری این مسابقه گفت : شروع کار شهر جدید تیس با یک مسابقه فاخر به نوعی بیانگر نوع رویکردهای مجموعه وزارت راه و شهرسازی در پیگیری سیاست ایجاد نسل نوین شهرهای جدید است . تحولات جهانی ، تغییرات اساسی را در نوع رویکردها و نگاه به شهر ایجاد کرده و تفکری که در دهه هفتاد بر عموم شهرهای جدید حاکم بود، اکنون کاملاً متحول شده است . حرکت به سمت سکونتگاه‌های کم‌تراکم و سکونتگاه‌هایی که از ابتدای شکل‌گیری ، هویت به‌خصوص هویت معماری ، یکی از اولویت‌های اساسی آنها است، سنت‌‌های معماری محلی، معماری متناسب با طبیعت ، پایداری زیست‌‌‌محیطی و ... از موضوعات و اولویت‌های اولیه و اساسی شهرهای جدید است .

    طاهرخانی ادامه داد : در این راستا ناگزیریم که برنامه‌ریزی‌شده حرکت کرده و از همه صاحبان فکر و اندیشه استفاده کنیم . برای پیگیری این سیاست چه چیز بهتر از برگزاری چنین مسابقه‌ای که در آن فضایی فراهم می‌شود که هر کس ایده‌ای برای شکل‌گیری آینده شهر و فضای کالبدی را در قالب طرح و ایده خود پیاده کند و داوران مسلط به معماری مدرن و ارزش‌های معماری سنتی کارها را داوری کنند و نهایتاً آثار برگزیده برای اجرا در دستور کار ما قرار گیرد .

    وی عنوان کرد : مجموعه شهرهای جدید در کنار شکل دادن به ساختار کالبدی شهر ناگزیر است اجتماع را شکل دهد . برای شکل‌گیری اجتماع ما نیازمند زیرساخت هستیم ؛ زیرساختی که از آن تحت عنوان هویت اجتماعی یاد می‌شود . یعنی فضای مناسبی که بروز و ظهور تعاملات اجتماعی را میسر و ارتباطات بین شهروندان را تسهیل کند که وجه ضروری شکل‌گیری شهرهای جدید است .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : مسئله اصلی که در شهرهای جدید با آن مواجهیم و باید در این مسیر حرکت کنیم ، این است که بتوانیم شهروندان را از فضاهای منفردی که تحت عنوان آپارتمان ساخته‌ایم بیرون آورده و به فضایی  شهری بیاوریم. آن موقع است که می توانیم ، ببینیم در راستای شکل‌گیری اجتماع حرکت می کنیم . به همین دلیل فضایی که ما نیاز داریم فضایی با کارکرد مناسب است که هم ارزش‌های معماری و شهرسازی در آن نهفته باشد و بتواند زمینه شکل‌گیری اجتماع را فراهم کنند و وجه برندینگ برای مجموعه شهرهای جدید نیز باشد . این کار یک کارکرد جانبی دارد و آن این است که در همان بدو تاسیس شهر جدید تیس بتوانیم توجهات معماران و سایر اقشار را به شهر جلب کنیم و این زمینه تمرکزی است که می‌توانیم از آن برای پیشبرد فعالیت‌ها استفاده کنیم .

    طاهرخانی ابراز امیدواری کرد ، برآیند این حرکت به ارتقاء کیفیت زندگی در شهرهای جدید بینجامد و خروجی کارهای انجام شده در این حوزه، بناهای فاخر معماری باشد که ضمن هویت‌بخشی به شهرهای جدید، بتواند به کارکردهای مد نظر ما در راستای شکل‌گیری اجتماع کمک کند .




    مطالب مرتبط

    در حال حاضر با حضور ۱۰ پیمانکار و توسعه‌گر محلی فعال ، ۵۰ واحد تجهیزات و ماشین آلات عمرانی سنگین و نیمه سنگین ، فعالیت نیروهای متخصص در حوزه های مختلف به صورت مستقیم و تعداد بسیار بیشتری شاغلین غیر مستقیم و تبعی ، شهر جدید تیس به بزرگترین کارگاه عملیات عمرانی استان سیستان ...

    |

    طرح جامع و تفصیلی پهنه‌های شناسایی شده برای ایجاد شهرهای ساحلی در حال تدوین و انجام است . هم‌اکنون احداث دو شهر جدید خلیج‌فارس و شهر جدید مکران نو در استان هرمزگان در پهنه‌های شناسایی شده آغاز شده‌ است .

    |

    شهر جدید امیرکبیر آماده شروع جهشی برای ساخت ویلایی است و لازم است وزیر کشور مساعدت داشته باشند تا توسط دستگاه‌های خدمات رسان و شبکه‌های زیرساخت تامین آب پایدار این شهر شکل گیرد .

    |

    بخشی از عملکرد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در شرکت عمران شهرهای جدید در دولت سیزدهم در تامین زمین و احداث واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن شامل مشارکت در تهیه ، بررسی و تصویب طرح‌های توسعه شهری ، اخذ مجوزهای لازم ، تکمیل مدارک حقوقی ، تامین زیرساخت‌ها ، تامین خدمات ...

    |

    بخش زیادی از جمعیت سرریز استان تهران متقاضی نهضت ملی مسکن در شهر جدید ایوانکی است و باید نگاه ویژه به شهر جدید غرب استان مدنظر قرار گیرد .

    |

    نظرات کاربران