در حال بارگذاری ...

ارسال سند BIM برای تصویب به هیات دولت

تحقق فرآیند فناوری BIM که یکی از شاخه‌های فعال دانش‌محور در عرصه ساخت‌وساز در جهان معاصر است و پیوند عمیقی با علوم رایانه‌ای و توسعه‌های IT دارد در پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند آغازگر تحولاتی بنیادین در مدیریت اطلاعات ساختمان باشد .

به گزارش پرتال حمل و نقل ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تهیه و ارسال سند راهبردی ایجاد ، کاربست و توسعه بی آی ام (BIM) برای تصویب به هیات دولت خبر داد .

حامد مانی‌فر با بیان این مطلب که سند راهبردی و توسعه بی آی ام (فرآیند پیشرفته برای برنامه‌ریزی ، طراحی ، ساخت ، بهره‌برداری و تعمیر و نگهداری ساختمان) برای تصویب به هیات دولت ارسال شد، یکی از الزامات تسریع در تحقق برنامه‌های عمرانی دولت‌ها را استفاده از فناوری‌های نوین برای رفع چالش های فنی - اداری - حقوقی اجرای پروژه‌ها دانست .

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی انجام مطالعات برای تدوین اسناد مرتبط با ترویج ، آموزش و اجرای فناوری‌های نو را در دستورکار قرار داده است ، گفت : یکی از کارهای انجام شده در وزارت راه و شهرسازی ، بررسی و شناخت مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) در ایران و تدوین اسناد مرتبط با آن جهت توسعه ساختارهای الکترونیک و الکترونیکی کردن تمامی فرآیندها با قابلیت توسعه بانک‌های داده مربوطه در صنعت ساختمان است .

مانی‌فر تصریح کرد : تحقق فرآیند فناوری BIM که یکی از شاخه‌های فعال دانش‌محور در عرصه ساخت‌وساز در جهان معاصر است و پیوند عمیقی با علوم رایانه‌ای و توسعه‌های IT دارد در پروژه‌های عمرانی کشور می‌تواند آغازگر تحولاتی بنیادین در مدیریت اطلاعات ساختمان باشد .

وی لازمه اجرائی شدن آن را تدوین ، تصویب و ابلاغ اسناد لازم برای ترویج ، آموزش و الزام به تجهیز ذینفعان اصلی و مکمل در صنعت ساختمان دانست و گفت : اینکار با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های دولتی، عمومی و خصوصی ذی‌ربط محقق می‌شود .

مانی‌فر توضیح داد : دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی به موازات اقدامات ترویجی همچون برگزاری کنفرانس‌های بین‌المللی مدلسازی اطلاعات ساختمان در چند سال اخیر را انجام داد . پیرو مصوبه هیات دولت در جلسه پنجم اسفند ۹۷مبنی بر موافقت با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی جهت تدوین سند راهبردی ایجاد و کاربست و توسعه بی آی ام (BIM) با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور ، معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور و برخی وزارتخانه‌های ذی‌ربط، وزارت راه و شهرسازی اقدام به انجام تحقیقات و پژوهش‌ با همکاری اساتید و مشاوران این حوزه کرد .

مانی‌فر ادامه داد : نتیجه تحقیقات و پژوهش وزارت راه و شهرسازی در خصوص بی آی ام ، تدوین دو مجلد با عناوین  "گزارش شناخت و پروپوزال حرکت بی آی ام ایران" و "سند توسعه فناوری بیم در افق ۱۴۰۴" است . گزارش شناخت و پروپوزال حرکت بی آی ام در ایران به‌عنوان پیش‌نویس "سند جامع مدلسازی اطلاعات ساختمان" پس از اصلاحاتی مورد اجماع اعضای کارگروه تدوین این سند قرار گرفت و سند نهایی شده در کارگروه برای تصویب به هیات دولت ارسال شد.




مطالب مرتبط

رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد مهدی حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت : از مجموع ...

|

رشد بخش مسکن در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت و امیدواریم امسال نیز رشد بخش مسکن عددی مطلوب باشد .

|

اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

|

دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

|

نظرات کاربران