در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خرمدره

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به حقیقی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان زنجان ، مصوبه شورا را در خصوص مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهر خرمدره ابلاغ کرد .

    در این ابلاغیه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ دی ۹۹ پیرو جلسه مورخ ۳ دی ۹۹ کمیته فنی شماره یک و مصوبه مورخ ۲۵ آبان ۹۸ شورای برنامه ریزی و توسعه استان زنجان در خصوص مغایرت‌های اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع مصوب شهر خرمدره موضوع را مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد :

    ۱. افق زمانی طرح جامع شهر خرمدره با سقف جمعیتی ۷۹ هزار نفر به سال ۱۴۰ افزایش یابد .

    ۲. ضمن تاکید بر تعیین تکلیف هرجه سریعتر تعارض تقسیمات شهرستان‌های ابهر و خرمدره و تعیین مرز بین دو شهرستان توسط وزارت کشور حداکثر طی سه ماه آینده، مقرر می‌شود مرز حریم شهر در بخش شرقی بر مرز تقسیمات کشوری شهرستان و در سایر جهات بر اساس طرح جامع شهر ملاک اقدام قرار گیرد .

    ۳. تغییرات در نظام تقسیمات کالبدی شهر مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تایید شد ، لذا شهر دارای ۳ ناحیه و ۱۲ محله خواهد بود .

    تغییرات خط محدوده

    ۴. با عنایت به ضرورت قانونی تعیین خط محدوده شهر و تبیین تکالیف و اختیارات دستگاه‌های مختلف اجرایی در شهر مقرر می‌شود خط محدوده در سمت شرقی به نحوی تعیین شود که اراضی دانشگاه آزاد در خارج از محدوده شهر قرار گرفته و در سایر بخش‌ها با هماهنگی استانداری تدقیق خط محدوده بر طرح هادی قبلی شهر انجام گیرد .

    ۵. با تدقیق خط محدوده در انتهای خیابان شهید مطهری مطابق پیشنهاد شورای برنامه ریزی و توسعه استان موافقت شد .

    ۶. با تدقیق خط محدوده در مسیر متداخل با ۳۲ متری جنوب شهر ، مطابق پیشنهاد شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موافقت شد .

    ۷. با تدقیق خط محدوده در محل جاده روستایی غربی مطابق پیشنهاد شورای برنامه ریزی و توسعه استان موافقت شد .

    ۸. با تدقیق خط محدوده و در محور امام خمینی واقع در شمال غرب شهر با توجه به اینکه منجر به الحاق اراضی زراعی واقع در لبه محور مذکور خواهد شد، مخالف و مقرر شد خط محدوده در این بخش کماکان بر محدوده مصوب طرح جامع منطبق شود.

    تغییرات در شبکه معابر

    ۹. با احداث ادامه بلوار امیرکبیر در بخش شمالی محور امام خمینی مطابق با مصوبه استانی با تاکید بر تحقق موارد زیر موافقت شد :

    - لزوم طراحی هندسی مناسب محل تقاطع معبر احداثی با محور موجود جمهوری و تصویب در شورای هماهنگی ترافیک استان .

    - عدم توسعه و تداوم معبر مذکور به سمت کمربندی شمالی شهر فراتر از محور موجود بعثت .

    - حفظ عملکرد عبوری محور و پرهیز از افزایش تراکم ساختمانی و تغییر کاربری در طرفین بلوار .

    ۱۰. با حذف مسیر انحرافی کمربندی خرمدره - ابهر واقع در اراضی زراعی شمال غربی شهر مطابق پیشنهاد شورای استان موافقت شد .

    تغییرات کابری اراضی شهر

    ۱۱. با تثبیت اراضی مربوط به کارخانه مینو تحت کاربری صنعتی مطابق مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان موافقت شد .

    ۱۲. طرح تفصیلی اراضی موسوم به فاز سوم گلدشت در محدوده ۲۶ هکتاری مطابق مصوبه مرجع استانی موردتایید قرار گرفت .

    ۱۳. ضمن موافقت با پیشنهاد تغییر کاربری اراضی واقع در شمال کمربندی ابهر - خرمدره از ذخیره توسعه به باغات و کشاورزی مقرر شد ضمن تفکیک عرصه‌های زراعی و باغی شهر (به شرح نقشه پیوست) ضوابط احداث بنا، تفکیک و استقرار فعالیت در آنها به شرح جداول پیوست به عنوان دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری جایگزین دستورالعمل عام ماده ۱۴ شود .

    ضوابط و مقررات

    ۱۴. پهنه‌بندی تراکم ساختمانی شهر مطابق مصوبه مرجع استانی با اعمال اصلاحات به شرح زیر مورد تایید قرار گرفت :

    - محورهای خدماتی شهر به دو بخش عملکرد شهری و عملکرد ناحیه‌ای تفکیک شود .

    - سقف تراکم ساختمانی در محورهای با عملکرد شهری ۳۰۰ درصد و در محورهای با عملکرد ناحیه‌ای ۲۴۰ درصد لحاط شود .

    - کلیه عرصه‌های سبز و باز از جمله باغات ، اراضی کشاورزی ، پارک‌های عمومی ، کارخانه مینو از سند پهنه‌بندی تراکم حذف شود .

    در پایان مصوبه آمده است : خواهشمند است در اجرای ماده ۴۲ آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران و مقررات شهرسازی و معماری کشور اسناد طرح پس از اصلاح بر اساس این مصوبه جهت ابلاغ به مراجع ذی ربط تحویل دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    اجرای قانون جامع حدنگار موسوم به (کاداستر) گامی مهم برای پیشگیری از وقوع پدیده زمین‌خواری بشمار می‌رود و دسترسی به اطلاعات زمین‌های ملی را آسان می‌کند ، در این راستا اخذ اسناد تک برگی و تبدیل اسناد دفترچه‌ای اراضی دولتی در سطح شهرستان لنجان به اسناد تک برگ همسو با ...

    |

    نظرات کاربران