در حال بارگذاری ...

عملیاتی شدن ۱۳۰ پروژه طی ۲ سال برای ساماندهی بافت حاشیه‌ای شهر مشهد

مسائل و معضلات فراوانی در مشهد داشتیم که در چندماه اخیر تصویر واضح و روشنی از آنها ترسیم شد و پیشنهادهای متنوع وزارتخانه‌های دخیل در این امر مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آن‌ها برای ساماندهی به حاشیه‌نشینی در مشهد عملیاتی و اجرایی خواهد شد .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی از تخصیص ۱۲۰ میلیاردتومان اعتبار از سوی این وزارتخانه برای ساماندهی بافت حاشیه‌ای مشهد خبر داد و گفت : ساماندهی حاشیه مشهد در قالب ۱۳۰ پروژه دوسالانه با اعتبار ۳ هزار میلیاردتومان ، اجرایی و عملیاتی می‌شود .

محمد اسلامی امروز ۲۵ اسفند در حاشیه نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ویژه ساماندهی حاشیه‌نشینی در کلانشهر مشهد ، در گفت‌وگو با خبرنگاران ، اعلام کرد : امروز ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران در خصوص موضوع حاشیه‌نشینی شهر مشهد با حضور وزرای نیرو ، تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، ورزش و جوانان ، فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر اعضای ملی و استانی برگزار شد .

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : مسائل و معضلات فراوانی در مشهد داشتیم که در چندماه اخیر تصویر واضح و روشنی از آنها ترسیم شد و پیشنهادهای متنوع وزارتخانه‌های دخیل در این امر مورد بررسی قرار گرفت که بخشی از آن‌ها برای ساماندهی به حاشیه‌نشینی در مشهد عملیاتی و اجرایی خواهد شد .

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه سال گذشته با ممارست استاندار خراسان رضوی و همکاری دیگر دستگاه‌ها مشکلات و معضلات مشهد بار دیگر احصا و بر رفع برخی از آن‌ها تلاش شد ، توضیح داد : رویکرد جدید پیشگیرانه است و با این رویکرد تلاش خواهیم کرد تا با دیدگاه پیشگیرانه در ابتدا از گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری کرده و در گام‌های بعدی بر رفع مشکلات موجود گام برداریم .

اسلامی بر رفع مشکلات و معضلات مالکیت زمین و اراضی تاکید کرد و از رعایت موضوعات فرهنگی ، اجتماعی در ساماندهی حاشیه‌نشینی مشهد خبر داد .

وی گفت : برنامه‌ای که برای ساماندهی حاشیه مشهد تعریف شده در قالب ۱۳۰ پروژه دوسالانه است که حدود ۳ هزار میلیاردتومان هزینه برای آن تعریف شده است . این پروژه‌های ۱۳۰ گانه در گام نخست با بودجه ۱۲۰ میلیاردتومانی که وزارت راه و شهرسازی تامین کرده ، عملیاتی و اجرایی می‌شود . در ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای شهر مشهد حتما از جلب و جذب خیرین و مردم بهره‌مند خواهیم شد .

اسلامی بر ایجاد وضعیت مطلوب در بافت‌های حاشیه مشهد تاکید کرد و گفت : اصلاح وضعیت معابر ، احداث زیربناها ، اجرای شبکه فاضلاب ، احداث مراکز و مجتمع‌ها برای کمک به بهبود وضعیت زندگی مردم در این برنامه عملیاتی و اجرایی پیش‌بینی شده است .

 

 

خبرنگار : سید علی سید صدر

 

 




مطالب مرتبط

وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

|

هنگام ارایه آمار از کاهش بافت‌های فرسوده باید به این نکته توجه کرد که ممکن است طی سال‌های اخیر مناطق جدیدی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اضافه شده باشد، اما مناطق نوسازی شده هنوز از لیست محلات هدف خارج نشده است . بنابراین به زودی مناطقی که به طور کامل نوسازی شده‌اند از ...

|

راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

|

در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

|

قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

|

نظرات کاربران