در حال بارگذاری ...

تقویت همکاری ایران و ژاپن در بهره‌مندی از تکنولوژی‌های کاهش مخاطرات زلزله

با توجه به اینکه ایران در نوار زلزله قرار دارد ، ضرورت دارد تا در برابر زلزله ایمن شود. به همین دلیل زمان آن رسیده است تا از تکنولوژی‌های بیشتری برای ساختمان‌های پراهمیت و بعد از آن دیگر ساختمان‌ها استفاده کنیم .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ مدیرکل دفتر مقررات ملی وکنترل ساختمان بر بهره‌مندی از تکنولوژی‌های کاهش مخاطرات زلزله تاکید کرد و گفت : میراگرها وجداگرهای لرزه‌ای تکنولوژی‌های نوینی هستند که شرکت‌های دانش‌بنیان داخل از نظر تولید و بهره‌مندی از آنها توان بالایی را کسب کرده‌اند .

حامد مانی‌فر بخشی از مهمترین موارد مطرح شده در کارگاه آموزشی میراگرها و جداگرهای لرزه‌ای که از روز گذشته ۲۵ اسفند به شکل وبینار در حال برگزاری است و تا ۲۷ اسفند ادامه دارد ، اعلام کرد .

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه در وبینار تخصصی ایران با کشور ژاپن ، فرآیند تهیه مقررات ملی و کنترل ساختمان در ایران تشریح شد ، گفت : با توجه به اینکه ایران در نوار زلزله قرار دارد ، ضرورت دارد تا در برابر زلزله ایمن شود. به همین دلیل زمان آن رسیده است تا از تکنولوژی‌های بیشتری برای ساختمان‌های پراهمیت و بعد از آن دیگر ساختمان‌ها استفاده کنیم .

مانی‌فر با اشاره به اینکه بهسازی ساختمان‌های موجود به لحاظ شرایط لرزه‌ای نیازمند استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته است بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های میراگرها و جداگرها تاکید کرد و افزود : در جلسه مشترک با ژاپن اعلام شد که ایران هم از لحاظ دانش فنی و هم وجود شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها توانایی تولید و استفاده از تکنولوژی میراگرها و جداگرها را دارد . شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها تحت مدیریت دانشگاه‌های کشور در حال فعالیت هستند . تنها چالشی که وجود دارد ، خلاء ضوابط و مقررات و جزئیات اجرایی کار از مرحله طراحی تا ساخت و نصب، بهره‌برداری و نگهداری است .

مانی‌فر تصریح کرد: همکاری مشترک ایران و ژاپن، می‌تواند به بهبود روند کمک کند و برای تبادل اطلاعات و استفاده از تجربیات کشور ژاپن کمک‌کننده باشد .

مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با اشاره به اینکه این جلسه در حد تخصصی وکارشناسی برگزار شد از تشکیل جلسه‌ای دیگر در فروردین و یا اردیبهشت ۱۴۰۰ خبر داد و گفت : مباحث جدی‌تر و همکاری مشترک دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهره‌مندی از تکنولوژی کاهش مخاطرات لرزه‌ای بر سازه‌های مهم اعم از ساختمانی و عمرانی در سال بعد مورد تبادل قرار خواهد گرفت . در ابتدای نشست با متخصصان ژاپنی، گزارش فنی و جامعی از شرایط موجود ایران ارایه شد و پروژه‌هایی که تاکنون به این تکنولوژی مجهز هستند ، معرفی شدند .

به گفته مانی‌فر بخشی از پروژه‌های شهری همچون پل‌های بزرگ و برخی از ساختمان‌های بااهمیت مجهز به سیستم جداگرها و میراگرها برای کاهش مخاطرات زلزله هستند .

وی برگزاری این جلسه را در حد کارشناسی عنوان کرد و جمع بندی مباحث را در روز سوم ، امکانپذیر دانست .

بنا بر اعلام دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان ، هدف از بهره‌مندی از میراگرها و جداگرها ، کاهش ارتعاشات ناشی از زلزله برای سازه است که این سازه می‌تواند ساختمان ، پل و هر سازه‌ای باشد . میراگرها کاری که در سازه انجام می‌دهند شبیه کاری است که کمک فنر اتومبیل انجام می‌دهد . همچنانکه کمک فنر اتومبیل ضربات ناشی از دست انداز و ناهمواری راه را می‌گیرد و مانع از آن می‌شود که ضربات به اتاقک وارد شود ، میراگرها همین کار را در ساختمان انجام می‌دهند . میراگرها ، ضربان ناشی از بارهای دینامیکی را که عمدتا ناشی از زلزله هستند و سازه را مستهلک می‌کنند ، گرفته  و سازه را حفظ می‌کنند . طبق آیین‌نامه‌های فعلی ، سازه‌های معمولی به نحوی طراحی می‌شوند که وارد محدوده غیرخطی خود می‌شوند و با اینکار عملا صدمه به سازه پذیرفته می‌شود که در اشل شهری می‌‌تواند معضل‌آفرین باشد . با استفاده از میراگرها و جداگرها ، آسیب‌های ناشی از زلزله به سازه و اجزای داخل ساختمان کاهش می‌یابد و سازه و اجزای غیرسازه‌ای حفظ شوند .

جداگرها نیز هدف مشابه دارند . کاری که می‌کنند به اینگونه است که با استفاده از نشیمنگاه‌های منعطفی که زیر سازه ایجاد می‌شود ، سازه را از زمین جدا می‌کنند به نحوی که حرکات زمین در زلزله به شکل کاهش یافته به ساختمان وارد می‌شود .

میراگرها برای ساختمان‌های بلند و هم برای ساختمان‌های معمولی استفاده می‌شوند. اما جداگرها مناسب سازه های کوتاه هستند .




مطالب مرتبط

رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

|

اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

|

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

|

همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

|

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن معماران تجربی گفت : فضای کار برای معماران تجربی در ...

|

نظرات کاربران