در حال بارگذاری ...

بازنگری مباحث ۲۲گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان در دولت یازدهم و دوازدهم با هدف کاهش مخاطرات

ارایه گواهینامه‌های فنی و همچنین فعالیت‌های مرکز در حوزه مهندسی آتش برای امسال و سال‌های آتی ، گسترش خواهد یافت . آن مرکز در زمینه مصالح ساختمانی نوین ، فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار آزمایشگاه مصالح ساختمانی قرار داده است . همچنین در حوزه پیاده‌سازی و عملیاتی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان ، فعالیت‌هایی توسط مرکز تحقیقات آغاز شده است .

به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ضمن مروری بر عملکرد آن مرکز در دولت تدبیر و امید ، گسترش کوره آتش و گسترش فعالیت آزمایشگاه مصالح ساختمانی را بخشی از اهم برنامه‌های مرکز برای ارتقای تاب‌آوری در برابر مخاطرات و افزایش بهر‌ه‌وری ، برشمرد .

محمد شکرچی‌زاده ضمن مروری گذرا بر عملکرد آن مرکز ، برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را در نیمه اول و قبل از اتمام به کار دولت دوازدهم اعلام کرد .

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی یکی از مهمترین کارهای آن مرکز را از سال ۱۳۹۲ و آغاز به کار دولت تدبیر و امید ، ویرایش مقررات ملی و کنترل ساختمان برشمرد و گفت : در دولت تدبیر و امید ، مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان توسط مرکز بازنگری و ویرایش شدند که مباحث باقی‌مانده مبحث ۱۰ (طراحی و اجرای ساختمان‌های فولادی) ، مبحث ۱۲ (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) هستند که در حال انجام بوده و تا قبل از اتمام دولت به اتمام رسیده و ابلاغ خواهند شد .

شکرچی‌زاده مبحث سوم (محافظت ساختمان‌ها در برابر آتش) ، مبحث نهم (طراحی و اجرای ساختمان‌های بتن‌آرمه) و مبحث نوزدهم (صرفه‌جویی در مصرف انرژی) را از جمله مباحث مهمی برشمرد که بازنگری و ویرایش آن‌ها تغییرات جدیدی را نسبت به موارد مشابه خود داشتند . تغییراتی که در ویرایش مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان نسبت به قبل ایجاد شده و این ویژگی به خصوص در مباحث ۳ ، ۹ و ۱۹ مشهود است موجب بهره‌وری در ساخت‌وساز شده و کاهش خطرپذیری برای ساختمان‌ها را در آینده به دنبال دارد .

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی توضیح داد: مرکز در حوزه تدوین ضوابط و مقررات برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله ویرایش پنجم را از آبان سال ۱۳۹۸ آغاز کرد که خوب پیش رفته است . پیش‌بینی می‌شود تا پایان دولت ، ویرایش این مبحث به اتمام نرسد اما به نحو قابل‌ ملاحظه‌ای این ویرایش پیش خواهد رفت . همچنین ، مرکز تحقیقات ، پیوست ششم آیین‌نامه ۲۸۰۰ را نیز به انجام رساند که برای اجزای غیرسازه‌ای بسیار موثر بود . پیوست جدیدی را نیز برای تاسیسات برقی و مکانیکی و طراحی آنها در برابر زلزله به انجام رساندیم که امید است تا پایان فرورین منتشر شود .

شکرچی‌زاده از دیگر مواردی را که توسط مرکز در دولت تدبیر و امید به سرانجام رسید تدوین ضوابط ساخت‌و‌ساز در پهنه گسل‌های اصلی برشمرد و افزود : این ضوابط در مرکز تحقیقات تدوین شد که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید و ابلاغ شد .

وی از دیگری برنامه‌هایی که مقرر است تا پایان دولت به سرانجام برسد را احداث و گسترش کوره جدید آتش مرکز تحقیقات عنوان کرد و گفت : ارایه گواهینامه‌های فنی و همچنین فعالیت‌های مرکز در حوزه مهندسی آتش برای امسال و سال‌های آتی ، گسترش خواهد یافت . آن مرکز در زمینه مصالح ساختمانی نوین ، فعالیت‌های گسترده‌ای را در دستور کار آزمایشگاه مصالح ساختمانی قرار داده است . همچنین در حوزه پیاده‌سازی و عملیاتی شدن مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان ، فعالیت‌هایی توسط مرکز تحقیقات آغاز شده است .

شکرچی‌زاده گسترش سامانه پایش انرژی را از دیگر برنامه‌های امسال مرکز تحقیقات برشمرد و گفت: در سال گذشته مرکز با سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، موافقتنامه‌ای را به امضا رساند که براساس آن موضوع پایش انرژی در ساختمان‌ها جدی‌تر دنبال شود .

وی گسترش آزمایشگاه مهندسی آکوستیک یا صدابندی ساختمان‌ها را از دیگر مواردی برشمرد که توسط مرکز به انجام رسیده و طی امسال دنبال خواهد شد . مرکز پروژه‌ای را آغاز کرده است که بررسی و صدابندی مصلی تهران را در برنامه قرار داده است . این پروژه ، پروژه مهمی است که برای نخستین‌بار در کشور اجرایی و عملیاتی، خواهد شد .

رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، اهم برنامه‌های مرکز تحقیقات را در سال جاری ، اجرایی و عملیاتی شدن سند اجرایی ایمنی جاده‌ها در دهه کاهش مخاطرات جاده‌ای (۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰) برشمرد و گفت: پیاده‌سازی و اجرایی شدن سند اجرایی ایمنی جاده‌ها از امسال می‌تواند به کاهش مخاطرات جاده‌ای و کاهش خسارت های مالی و جانی منجر شود .




مطالب مرتبط

هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

|

رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

|

اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

|

دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

|

همکاری دو کشور ایران و ژاپن در خصوص بهسازی لرزه‌ای بیمارستان‌ها در قالب بخشنامه و ضوابط برای ساخت سایر پروژه‌های بیمارستانی نیز در دستور کار قرار گرفته است .

|

نظرات کاربران