در حال بارگذاری ...
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته ملی اسکان بشر ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی

    کمیته ملی اسکان بشر ایران به دنبال مدلی از توسعه مبتنی بر عدالت است ؛ یعنی هیچ فرد ، گروه ، نژاد ، قوم و مکانی در حاشیه نباشد . از این رو عدالت فضایی ، شرط اولیه دستیابی به توسعه است که باید بتوانیم عدالت فضایی را در همه ایران با نگاه توسعه محور و عدالت محور دنبال کنیم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی به منظور توسعه مبتنی بر عدالت و تحکیم همکاری‌ها و فعالیت‌ها تفاهم‌نامه امضا کردند .

    محمدمهدی مظاهری ، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه همکاری که به صورت آنلاین برگزار شد ، به نقش و جایگاه برنامه اسکان بشر ملل متحد پرداخت و اظهار داشت : اقدامات و موضوعات برنامه دبیرخانه مجمع شهرداران آسیایی و کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران نزدیک به هم و مشترک است . با توجه به نوع و جنس کار کمیته ملی اسکان بشر ایران و دبیرخانه مجمع شهرداران که بین‌المللی است ، پرسش‌های بنیادینی مطرح می‌شود که از جمله آنکه ما کجا ایستاده‌ایم و چه تفکراتی داریم ؟

    عضو فرهنگستان هنر افزود : در عین حال پرسش‌های دیگری مانند اینکه آیا ما آمادگی لازم برای تغییرات داریم و این تغییرات از چه جنسی است ؟ مطرح می شود که به باور من نقطه اصلی پاسخ به این پرسش‌ها ، دانش و نوآوری است .

    این استاد دانشگاه با اشاره به برنامه اسکان بشر ملل متحد و کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران افزود : برنامه ما همکاری با دانشگاه‌ها و همچنین گسترش روابط با مراکز علمی بوده که در این راستا انتظار همراهی از مجمع شهرداران آسیایی می‌رود .

    به گفته محمدمهدی مظاهری ، کمیته ملی اسکان بشر ایران به دنبال مدلی از توسعه مبتنی بر عدالت است ؛ یعنی هیچ فرد ، گروه ، نژاد ، قوم و مکانی در حاشیه نباشد . از این رو عدالت فضایی ، شرط اولیه دستیابی به توسعه است که باید بتوانیم عدالت فضایی را در همه ایران با نگاه توسعه محور و عدالت محور دنبال کنیم .

    دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر ایران در ادامه به استفاه از ظرفیت و پتانسیل‌های مجمع شهرداران آسیایی اشاره داشت و افزود : مجمع شهرداران آسیایی به نزدیک کردن شهرداری تهران با کمیته ملی اسکان بشر ملل متحد در ایران اهتمام لازم را داشته باشد . زیرا در حال حاضر همکاری‌هایی با شهرداری‌های دیگر شهرها انجام گرفته اما درباره شهرداری تهران ، مسایل حاشیه‌ای وجود دارد که نیازمند مدیریت است .

    گفتنی است ، در این تفاهم‌نامه که میان محمد مهدی مظاهری ، دبیرکل کمیته ملی اسکان بشر جمهوری اسلامی ایران و گشتاسب مظفری ، دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی به امضا رسید ، بر اهداف توسعه و تحکیم ارتباطات و همکاری‌های اجرایی ، علمی و پژوهشی دوجانبه و چند جانبه در حوزه‌های مختلف مدیریت و برنامه‌ریزی شهری و محلی ، به ویژه در زمینه توسعه پایدار شهری تاکید دارد .

    از سویی دیگر همکاری در زمینه تسهیل و سرعت بخشی به تحقق اهداف توسعه پایدار شهری از طریق ایجاد شهرهای پایدار ، تاب‌آور و زیست‌پذیر در سطح ملی ، منطقه‌ای و بین‌المللی با رویکرد دانش و نوآوری از دیگر اهداف تعیین شده در تفاهم‌نامه همکاری است .

    برنامه اسکان بشر ملل متحد (هبیتات) برای زندگی شهری بهتر تلاش می‌کند . رسالت هبیتات ترویج و ارتقاء توسعه اجتماعی و زیست‌محیطی اسکان بشر و دست‌یابی به اهداف فرهنگی ، اجتماعی و... درخور برای عموم است . هبیتات می‌کوشد تا با پیشگامی در فرایند شهری‌شدن و ترویج تغییر سیاست‌ها ، روش‌ها و نگرش‌های مقابله با نیازهای توسعه شهری ، رشد شهرها و مناطق روستایی را به فرصتی برای توسعه تبدیل کند ؛ فرصتی فراگیر برای همۀ شهروندان . کمیته ملی اسکان بشر ایران نیز با تمرکز بر موضوع کاهش آثار خطرات و بلایای طبیعی و بر اساس موافقت‌نامه‌ای بین برنامه اسکان بشر ملل متحد و دولت جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران جایگاه ریاست شورای اجرایی برنامه اسکان بشر ملل متحد را برای دوره ۲۰۲۱-۲۰۲۰ بر عهده دارد .




    مطالب مرتبط

    در سفری که سفیر ژاپن روز گذشته به ساری داشت و در سایه این سفر مذاکراتی انجام شد و در برنامه قرار گرفت تا بهتاب ۳ که شامل مطالعات مقاوم‌سازی ، انجام اجرای مقاوم‌سازی اجزای غیر سازه‌ای و همچنین اجزای سازه‌ای و استفاده از تکنولوژی جداسازهای لرزه ای است ، در برنامه همکاری‌های ...

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران