در حال بارگذاری ...
  • ضرورت عملیاتی شدن برنامه‌های تولید مسکن با تکیه بر توسعه متوازن سرزمینی

    در مسکن قابل استطاعت ، سیاستگذاری دولت‌ها بر توانمندسازی مردم است . برای آنکه بتوانند از برنامه‌های تامین مسکن و تسهیلاتی که به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند استفاده کنند و به عبارت دیگر نیاز مسکن را از طریق روش‌های حمایتی به تقاضای مسکن تبدیل کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس بخش مسکن مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه توسعه نامتوازن سرزمینی به گسترش حاشیه‌نشینی دامن می‌زند ، بر اجرای برنامه‌های تولید مسکن با تکیه بر توسعه متوازن سرزمین تاکید کرد .

    غزال راهب در خصوص ویژگی‌های مسکن حمایتی و مشکلات عدم توانایی در خانه‌دار شدن بخش عمده‌ای از جامعه و ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای ، گفت : آن چیزی که تحت عنوان مسکن حمایتی از سوی دولت‌ها مدنظر است در دو بخشِ مسکن قابل استطاعت و دیگری مسکن اجتماعی قابلیت انجام دارد و اینها تجربیاتی است که در دنیا نیز وجود دارد .

    رییس بخش مسکن مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد : در مسکن قابل استطاعت ، سیاستگذاری دولت‌ها بر توانمندسازی مردم است . برای آنکه بتوانند از برنامه‌های تامین مسکن و تسهیلاتی که به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند استفاده کنند و به عبارت دیگر نیاز مسکن را از طریق روش‌های حمایتی به تقاضای مسکن تبدیل کنند .

    راهب با تاکید بر اینکه توانمندسازی مردم به منظور تامین مسکن قابل استطاعت به شکل موثری از اقتصاد کلان و وضعیت اقتصادی کشور تاثیر می‌ پذیرد ، خاطرنشان کرد : زمانیکه وضعیتاقتصادی کشور نامناسب باشد ، میزان اشتغال پایین و دولت‌ها به دلیل تورم برنامه‌ای برای توانمندسازی شهروندان نداشته باشند ، تامین مسکن قابل استطاعت نیز به تعویق می‌افتد. در این شرایط ، فاصله و شکاف طبقاتی بیشتر شده و به همان نسبت توانایی‌های دولت‌ها در ساخت مسکن‌های اجتماعی کمتر می شود . بنابراین بخش قابل توجهی از این مساله به رشد و رونق اقتصادی در کشور مرتبط است .

    راهب در خصوص ساماندهی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای نیز توضیح داد : ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده نیز به وضعیت اقتصاد کلان کشور وابسته است. وقتی صحبت از افزایش بافت‌های فرسوده می‌شود بدین معناست که دولت‌ها شرایط و توان اقتصادی برای بازسازی ، با زنده‌سازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای ندارد و این ضعف در توانایی ساماندهی بتدریج سبب گسترش بافت‌های فرسوده می‌شود .

    وی بخش دیگری از دلایل گسترش حاشیه‌نشینی را توسعه نامتوازن سرزمینی برشمرد و توضیح داد : توسعه نامتوازن از نظر فرصت‌های اشتغال ، از منظر امکانات و خدمات ، مهاجرت‌ها را با خود به دنبال دارد و این مهاجرت‌ها نیز در  پی خود منجر به گسترش حاشیه‌نشینی می‌شوند . بنابراین اگر توسعه متوازن در دستور کار قرار نگیرد هرچقدر که در شهرهای بزرگ و کلانشهرها ، سرمایه گذاری ایجاد و فرصت‌های اشتغال بیافرینیم به دنبال آن حتی مسکن اقشار کم درآمد را نیز تولید کنیم این نیاز هیچگاه کاهش پیدا نمی‌کند و دائم تقاضا از طرف شهرهای پیرامون شهرهای بزرگ و روستاها از طریق مهاجرت‌ها ایجاد می‌شود .

    راهب یادآور شد : نمونه‌های زیادی داریم که یک کانون جمعیت‌پذیری حاشیه‌ای رشد جمعیت داشته، ساخت و ساز در آن افزایش پیدا کرده و بعد از یک مدت خود تبدیل به کانون رشد شده، به رسمیت شناخته شده و پیرامون آن فضاهای حاشیه ای دیگر شکل گرفته است که اینها مشکلات زیادی را به دنبال دارد.




    مطالب مرتبط

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    در این رزمایش نیروهای جهادی با هماهنگی ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها و از طریق ادارات راه و شهرسازی شهرستان نسبت به آشنایی ساکنان محلات و محدوده‌های هدف بازآفرینی به حقوق ایشان در خصوص موضوع نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده (۵۰ حق) اقدام کرده و با حضور در سطح محلات و به صورت ...

    |

    سرعت نوسازی مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری با توجه به وجود امکانات زیربنایی و روبنایی در این محدوده‌ها ، از سرعت بالایی برخوردار است و بازآفرینی شهری به بازگشایی معابر در این محدوده‌ها با کمترین هزینه به شهرداری‌ها کمک می‌کند .

    |

    تسهیل و تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده علاوه بر حفظ جان ساکنان بافت‌های فرسوده شهری از اولویت‌های اصلی دولت به شمار می‌رود . ما در بافت فرسوده ، با یک تیر چند نشان می‌زنیم ؛ هم بافت فرسوده خطرناک را رفع می‌کنیم و هم با تخریب هر پلاک فرسوده به‌طور متوسط در کشور ۳ واحد مسکن ...

    |

    در این محدوده‌ها علاوه بر اقدامات انجام شده ، ۱۹ بسته تشویقی برای ساخت و ساز جدید و برای هر کدام از محلات و شهرها بسته‌های بومی تدوین شده است و گروه‌های جهادی در این راستا به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولان عمل می‌کنند .

    |

    نظرات کاربران